Překvapivý objev: Nové hvězdy vznikají hodně blízko naší supermasivní černé díry

• V centru Mléčné dráhy je oblast, která je vystavená hodně extrémním podmínkám
  • Astronomové předpokládali, že by zde neměly vznikat hvězdy, ale mýlili se
  • Farhad Yusef-Zadeh a jeho kolegové zde totiž objevili hned 11 čerstvých hvězd o velikosti blízké Slunci

V centru naší galaxie Mléčné dráhy, v bezprostředním sousedství domácí supermasivní černé díry, je oblast, která je vystavená hodně extrémním podmínkám. Působí tu intenzivní slapové síly a prostor skrápí silné ultrafialové a rentgenové záření.

Astronomové předpokládali, že v takových podmínkách by neměly vznikat hvězdy, obzvláště ne hvězdy velikostí podobné našemu Slunci.

Předpoklad vědců byl ale mylný. Ukazují to nová pozorovaní soustavy radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v Chile. Farhad Yusef-Zadeh z americké Univerzity Severozápadu v Evanstonu a jeho spolupracovníci totiž objevili hned 11 čerstvých hvězd o velikosti blízké Slunci, které vznikají velice blízko supermasivní černé díře Mléčné dráhy. Všechny se nalézají do vzdálenosti 3 světelných let od našeho galaktického monstra, známého jako objekt Sagittarius A* (Sgr A*).

V tak malé vzdálenosti od supermasivní černé díry by slapové síly vytvářené černou dírou měly být schopné rozptýlit mračna kosmického plynu a prachu, z nichž vznikají hvězdy. Jak ale pozorujeme v přímém přenosu, očividně toho z nějakého důvodu schopné nejsou.

Nově objevené protohvězdy překvapivě ukazují, že podmínky nezbytné pro vznik hvězd velikostí podobných Slunci mohou existovat i v jednom z nejvíce drsných a turbulentních prostředí Mléčné dráhy. A nejspíš to platí i pro mnohé další galaxie ve vesmíru.

Pozorování radioteleskopů soustavy ALMA vedla badatele k závěru, že protohvězdy v blízkosti supermasivní černé díry jsou staré pouhých 6 tisíc let. Tím pádem jde o rekordní pozorování i v tom smyslu, že jsme ještě nikdy neviděli tak mladé hvězdy v tak extrémním prostředí.

Centrum Mléčné dráhy leží z našeho pohledu v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Je od nás vzdálené přibližně 26 tisíc světlených let. V jeho středu číhá supermasivní černá díra o hmotnosti asi 4 milionu Sluncí.

V oblasti viditelného záření je centrum Mléčné dráhy zahalené ohromnými oblaky kosmického prachu a plynu. Můžeme tam ale dohlédnout právě v oblasti rádiových vln, ve které pracují i radioteleskopy soustavy ALMA.

Zdroj: National Radio Astronomy Observatory, Foto: ESO/Y. Beletsky

Váš názor Další článek: Povedlo se: Apple doplatí v Irsku přes 15 miliard dolarů na daních

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Dalekohledy, Černé díry, Podobná hvězda, Sagittarius, Sagitta, Překvapivý objev, SUP, Malá vzdálenost, Díra, Alma, Rádiová vlna, Viditelné záření, Evanston, Yuri, Americká univerzita, Černá díra, Bada, Extrémní prostředí, Velikost, Kosmický plyn, Mléčná dráha, Dalekohledy na Heureka.cz

Mexické drogové kartely používají drony s malými bombami. Odhození a zásah rovnou nafilmují

** Mexické drogové kartely využívají pozoruhodné nekonvenční zbraňové systémy ** Patří mezi ně rovněž drony v mnoha podobách ** Nedávno zveřejněné video zachycuje útok dronu shazujícího malé bomby

MexikoDrogyZbraně
Elden Ring hlásí hotovo. V nové prezentaci ukazuje další záběry z hraní

Už jen měsíc nás dělí od vydání očekávané novinky od studia FromSoftware. Spekulace o dalších odkladech se naštěstí nenaplnily.

Datum vydáníElden Ring