Astronomie | Černé díry

Překvapivý objev: Nové hvězdy vznikají hodně blízko naší supermasivní černé díry

• V centru Mléčné dráhy je oblast, která je vystavená hodně extrémním podmínkám
  • Astronomové předpokládali, že by zde neměly vznikat hvězdy, ale mýlili se
  • Farhad Yusef-Zadeh a jeho kolegové zde totiž objevili hned 11 čerstvých hvězd o velikosti blízké Slunci

V centru naší galaxie Mléčné dráhy, v bezprostředním sousedství domácí supermasivní černé díry, je oblast, která je vystavená hodně extrémním podmínkám. Působí tu intenzivní slapové síly a prostor skrápí silné ultrafialové a rentgenové záření.

Astronomové předpokládali, že v takových podmínkách by neměly vznikat hvězdy, obzvláště ne hvězdy velikostí podobné našemu Slunci.

Předpoklad vědců byl ale mylný. Ukazují to nová pozorovaní soustavy radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v Chile. Farhad Yusef-Zadeh z americké Univerzity Severozápadu v Evanstonu a jeho spolupracovníci totiž objevili hned 11 čerstvých hvězd o velikosti blízké Slunci, které vznikají velice blízko supermasivní černé díře Mléčné dráhy. Všechny se nalézají do vzdálenosti 3 světelných let od našeho galaktického monstra, známého jako objekt Sagittarius A* (Sgr A*).

V tak malé vzdálenosti od supermasivní černé díry by slapové síly vytvářené černou dírou měly být schopné rozptýlit mračna kosmického plynu a prachu, z nichž vznikají hvězdy. Jak ale pozorujeme v přímém přenosu, očividně toho z nějakého důvodu schopné nejsou.

Nově objevené protohvězdy překvapivě ukazují, že podmínky nezbytné pro vznik hvězd velikostí podobných Slunci mohou existovat i v jednom z nejvíce drsných a turbulentních prostředí Mléčné dráhy. A nejspíš to platí i pro mnohé další galaxie ve vesmíru.

Pozorování radioteleskopů soustavy ALMA vedla badatele k závěru, že protohvězdy v blízkosti supermasivní černé díry jsou staré pouhých 6 tisíc let. Tím pádem jde o rekordní pozorování i v tom smyslu, že jsme ještě nikdy neviděli tak mladé hvězdy v tak extrémním prostředí.

Centrum Mléčné dráhy leží z našeho pohledu v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Je od nás vzdálené přibližně 26 tisíc světlených let. V jeho středu číhá supermasivní černá díra o hmotnosti asi 4 milionu Sluncí.

V oblasti viditelného záření je centrum Mléčné dráhy zahalené ohromnými oblaky kosmického prachu a plynu. Můžeme tam ale dohlédnout právě v oblasti rádiových vln, ve které pracují i radioteleskopy soustavy ALMA.

Zdroj: National Radio Astronomy Observatory, Foto: ESO/Y. Beletsky

Váš názor Další článek: Povedlo se: Apple doplatí v Irsku přes 15 miliard dolarů na daních

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Slunce, Astronomie, Černé díry, Dalekohledy, Viditelné záření, Bada, Přímý přenos, Nová hvězda, Rádiová vlna, Hvězda, Mléčná dráha, Alma, Yuri, Díra, Mladá hvězda, Chile, Radioteleskop, Extrémní prostředí, Světelný rok, Malá vzdálenost, Extrémní podmínka, Střelec, Americká univerzita

Notebook do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

Pojďme programovat elektroniku: Vyzkoušíme IR, ovládneme světýlko přes Bluetooth a vyšleme zprávu na sto metrů