Překvapivý objev: Nové hvězdy vznikají hodně blízko naší supermasivní černé díry

• V centru Mléčné dráhy je oblast, která je vystavená hodně extrémním podmínkám
  • Astronomové předpokládali, že by zde neměly vznikat hvězdy, ale mýlili se
  • Farhad Yusef-Zadeh a jeho kolegové zde totiž objevili hned 11 čerstvých hvězd o velikosti blízké Slunci

V centru naší galaxie Mléčné dráhy, v bezprostředním sousedství domácí supermasivní černé díry, je oblast, která je vystavená hodně extrémním podmínkám. Působí tu intenzivní slapové síly a prostor skrápí silné ultrafialové a rentgenové záření.

Astronomové předpokládali, že v takových podmínkách by neměly vznikat hvězdy, obzvláště ne hvězdy velikostí podobné našemu Slunci.

Předpoklad vědců byl ale mylný. Ukazují to nová pozorovaní soustavy radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v Chile. Farhad Yusef-Zadeh z americké Univerzity Severozápadu v Evanstonu a jeho spolupracovníci totiž objevili hned 11 čerstvých hvězd o velikosti blízké Slunci, které vznikají velice blízko supermasivní černé díře Mléčné dráhy. Všechny se nalézají do vzdálenosti 3 světelných let od našeho galaktického monstra, známého jako objekt Sagittarius A* (Sgr A*).

V tak malé vzdálenosti od supermasivní černé díry by slapové síly vytvářené černou dírou měly být schopné rozptýlit mračna kosmického plynu a prachu, z nichž vznikají hvězdy. Jak ale pozorujeme v přímém přenosu, očividně toho z nějakého důvodu schopné nejsou.

Nově objevené protohvězdy překvapivě ukazují, že podmínky nezbytné pro vznik hvězd velikostí podobných Slunci mohou existovat i v jednom z nejvíce drsných a turbulentních prostředí Mléčné dráhy. A nejspíš to platí i pro mnohé další galaxie ve vesmíru.

Pozorování radioteleskopů soustavy ALMA vedla badatele k závěru, že protohvězdy v blízkosti supermasivní černé díry jsou staré pouhých 6 tisíc let. Tím pádem jde o rekordní pozorování i v tom smyslu, že jsme ještě nikdy neviděli tak mladé hvězdy v tak extrémním prostředí.

Centrum Mléčné dráhy leží z našeho pohledu v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Je od nás vzdálené přibližně 26 tisíc světlených let. V jeho středu číhá supermasivní černá díra o hmotnosti asi 4 milionu Sluncí.

V oblasti viditelného záření je centrum Mléčné dráhy zahalené ohromnými oblaky kosmického prachu a plynu. Můžeme tam ale dohlédnout právě v oblasti rádiových vln, ve které pracují i radioteleskopy soustavy ALMA.

Zdroj: National Radio Astronomy Observatory, Foto: ESO/Y. Beletsky

Váš názor Další článek: Povedlo se: Apple doplatí v Irsku přes 15 miliard dolarů na daních

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Černé díry, Dalekohledy, Malá vzdálenost, Rádiová vlna, Yuri, Viditelné záření, Extrémní podmínka, Velikost, Světelný rok, Mléčná dráha, Kosmický plyn, Radioteleskop, Střelec, Evanston, Chile, Podobná hvězda, Alma, Černá díra, Hvězda, Překvapivý objev, Nová hvězda

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty