Překvapivý objev: Webbův teleskop ulovil svou první supernovu

• Je to sotva pár dní, co nový vesmírný dalekohled Jamese Webba oficiálně zahájil vědecká pozorování
  • A už tu máme překvapivý objev, který čekal jen málokdo
  • JWST vystopoval svou první supernovu
Překvapivý objev: Webbův teleskop ulovil svou první supernovu

Je to sotva pár dní, co dlouho očekávaný nový vesmírný dalekohled Jamese Webba oficiálně zahájil vědecká pozorování. A už tu máme překvapivý objev, který čekal jen málokdo, obzvláště tak brzy. Webbův teleskop vystopoval svou první supernovu.

To by samo o sobě nebylo až tak světoborné, supernov jsme již pozorovali spoustu. Jde o to, že Webbův teleskop nebyl navržen k pátrání po supernovách. To je úkol pro teleskopy, které provádějí průzkumy rozsáhlých oblastí oblohy během krátké doby.

Webb pracuje úplně jinak. Snímkuje jen zcela nepatrnou část oblohy, ale zato jde do nesmírných detailů. První vědecký snímek Webbova teleskopu, který nedávno zveřejnil americký prezident Joe Biden, zachycuje nepatrnou část oblohy o velikosti zrnka písku.

Kamera NIRCam Webbova teleskopu pořídila snímek, na němž je patrný jasný objekt v galaxii SDSS.J141930.11+5251593, vzdálené 3a ž 4 miliardy světelných let od Sluneční soustavy. Tento objekt během 5 dní zase pohasl, což svědčí o tom, že jde o supernovu, kterou Webb šťastnou souhrou okolností zachytil brzy po explozi.

Astronomové porovnali nová pozorování s archivními snímky této oblasti vesmíru z Hubbleova teleskopu a potvrdili, že se tam takový objekt dříve nevyskytoval.

Stane se JWST lovcem supernov?

Pro odborníky je to dobrá zpráva. Znamená to, že by Webbův teleskop, oproti očekáváním, mohl pozorovat supernovy pravidelně. Stále sice platí, že v jednu chvíli pozoruje jen nepatrnou část oblohy, ale zdá se, že mimořádná hloubka a detaily snímků Webbova teleskopu vlastně kompenzují tento hendikep. Na jeho snímcích mohou být stovky galaxií, což představuje stovky příležitostí k pozorování supernovy.

Pokud se to povede a Webbův teleskop se opravdu stane lovcem supernov, rozšíří to naše možnosti studovat velmi mladý vesmír. Klidně se může stát, že Webbův teleskop zachytí explozi jedné z hvězd první generace, které rozsvítily do té doby temný vesmír.

Odborníci se domnívají, že tyto fascinující a stále naprosto záhadné hvězdy měly extrémně nízkou metalicitu, tedy že byly tvořeny prakticky jen vodíkem a heliem. Také zřejmě byly nesmírně masivní, s hmotností snad 200 až Sluncí a velmi krátkověké. Pozorování exploze hvězdy první generace by bylo ohromujícím úspěchem a cenným zdrojem informací.

Diskuze (1) Další článek: Fractal zmenšuje své oblíbené skříně Meshify 2 a Define 7. Nově budou dostupné ve variantách Mini a Nano

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Teleskop Jamese Webba, Sluneční soustava, Supernova, Slunce, JWST, Pár dní, Teleskop, Webbův teleskop, Vesmírný dalekohled, Snímek, Objev, Hubbleův teleskop, Pozorování, Dalekohled, Joe Biden, James Webb

Oppo a OnePlus už nemohou v Německu prodávat telefony. Stejná situace by mohla potkat i další trhy

** Patentové spory většinou ústí k tomu, že jedna z firem zaplatí ** Oppo ani OnePlus však nechtějí platit 2,50 EUR za každý telefon ** Firmy už v Německu nesní prodávat, a to může platit i o dalších trzích

NěmeckoPatentSmartphony
Pokročilá metoda zabezpečení mobilů mizí. Proč se přestal používat skener oční duhovky?

** Koronavirus na několik měsíců vyřadil z provozu skenery obličeje ** Měly problém u uživatelů s nasazenou rouškou ** Samsung měl už před lety vlastní řešení, které ale opouští

GalaxyOční skenerHistorie
Android už vyhlíží Fast Pair sluchátka. Pixel Buds Pro jej budou mít první, záhy se přidá Sony a JBL

** Android je připraven na novou generaci bezdrátových sluchátek ** Těšte se na rychlé přepojování mezi tabletem a telefonem ** Mimo Pixel Buds Pro funkce brzy dorazí i do modelů od Sony a JBL

Fast PairZcela bezdrátová sluchátka
Outlook Lite běží i na Androidu s 1 GB RAM. Podporuje ale jen jeden účet

**Ve vybraných zemích Microsoft vydal Outlook Lite. **Odlehčenému e-mailovému klientu stačí mobil s 1 GB operační paměti. **E-mail nabízí i nadstandardní funkce, kalendář je omezený na dva typy zobrazení.

E-mailMobilní aplikaceAndroid