Přes 100 planet ve sluneční soustavě? Vědci navrhují novou definici pojmu planeta

• Před časem byla přijata nová definice pojmu planeta
  • Řadě astronomů se však nelíbí
  • Podívejte se na návrh nové definice

V létě 2006 byla na Valném shromáždění Mezinárodní astronomické unie v Praze přijata nová definice pojmu planeta. Pluto ze seznamu vypadlo a sluneční soustava má jen osm planet.

Aktuální podoba definice se ale mnoha vědcům nelíbí. Budeme mít novou? Třeba i takovou, která rozšíří seznam planet na více než 100?

Dnes má sluneční soustava 8 planet. Pluto mezi ně nepatří od roku 2006 a je pouze jednou z trpasličích planet.

Planety všude kam se podíváš

V roce 2015 prolétla sonda New Horizons okolo Pluta a odhalila nám nádherný a velmi pestrý svět. Jsou to právě vědci pracující s touto sondou, kteří nyní navrhují novou definici pojmu planeta.

Návrh nové definice

Planeta je objekt substelární hmotnosti, který nikdy neprošel jadernou fúzi, má dostatečnou vlastní gravitaci k tomu, aby měl kulovitý tvar popsaný pomocí trojosého elipsoidu a to bez ohledu na jeho orbitální parametry.

Když to zjednodušíme, tak planeta je cokoliv, co je ve vesmíru, je to kulaté a je to menší než hvězda.

110 planet? Učme systém a nebiflujme

V důsledku této definice bychom ve sluneční soustavě měli najednou 110 planet a seznam by to rozhodně nebyl konečný. Zdrojem dalších planet by byly objevy těles za dráhou Neptunu.

Mezi planety by se nevrátilo jen Pluto, ale dostala by se tam i další tělesa Kuiperova pásu a dokonce i velké měsíce planet a to včetně našeho Měsíce!

Některá kulatá tělesa sluneční soustavy – podívejte se, které objekty by se také staly planetami. Foto: NASA, University of Arizona, DLR, JPL

Autoři samozřejmě myslí i na děti školou povinné. Podle nich by se lidé neměli učit nazpaměť více než pár planet. Mnohem důležitější je pochopit strukturu sluneční soustavy, jaké typy planet se v ní nacházejí apod. Autoři to přirovnávají k souhvězdím – těch je 88 nebo třeba k periodické soustavě prvků, kterou také tvoří desítky „položek“ ale kromě chemiků nikdo nezná všechny. Ve škole se učí o nejdůležitějších prvcích a poté o skupinách a systému jako takovém.

Kritika současné definice

Současná definice je v základu podobná. Také se v ní hovoří o tom, že planeta má mít kulovitý tvar. Kromě toho ale má obíhat okolo Slunce, nebýt měsícem a musela vyčistit okolí své dráhy. Kritici poukazují na to, že definice nemyslí na planety u jiných hvězd a také jim vadí podmínka, že „musela vyčistit své okolí“. Kdyby se prý Země pohybovala v Kuiperově páse, tuto podmínku by nesplnila.

Zdroj: Lunar and Planetary Science

Diskuze (10) Další článek: Intel má problém s integrovanými Atomy, umírají i v zařízeních od Cisca nebo Synology

Témata článku: Vesmír, Věda, Astronomie, Sluneční soustava, DeFi, Definice, Sonda New Horizons, Těleso, Triton, Sonda, Arizona, Popsaná kritika, University of Arizona, Kuiper, Planet, Mimas, Callisto, Miranda, Enceladus, Titan, DLR, Encelad, Vědec, Ceres, Chemik

Nejošklivější telefony všech dob aneb když dáte designérům volnou ruku, skončí to fiaskem

** Obludky, příšerky, monstra a paskvily mobilního světa ** Když dáte designérům volnou ruku, vrátí se to jako bumerang ** Zavzpomínejte s námi na nejošklivější telefony všech dob

Martin ChroustFilip Kůžel
TelefonyHistorieKuriozita
Před 30 lety byla odeslána první SMS. I když jsou textovky vynález z mobilního pravěku, rychlý konec je nečeká

** Už tři desítky let datlujeme do mobilu písmenka a posíláme jako SMS ** Češi ve své době SMS milovali, byla to totiž nejméně drahá služba ** I přes obstarožnost této služby se s ní jen tak loučit nebudeme

Jan Láska
VýročíSMS

Recenze hry Need for Speed Unbound. Městské závody v graffiti stylu

Vydavatelství EA se nás již po pětadvacáté pokouší oslnit zbrusu novým přídavkem do série známých městských závodu, a to pod titulem Need for Speed Unbound, tentokrát pod taktovkou Crirterionu.

Michal Polok