Země | Aktualizace

Přesun severního magnetického pólu na Sibiř si vyžádal mimořádnou aktualizaci modelu

V pondělí 4. února oznámil Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) vydání aktualizace Světového magnetického modelu. Ten definuje, jak se mění magnetické zemské pole v závislosti na tom, kde se na naší planetě nacházíte.

Aktualizace tohoto systému jsou obvykle prováděny každých pět let, ale poměrně rychlý pohyb severního magnetického pólu si vyžádal vydání mimořádné aktualizace. Ta by měla odrážet současný stav.

Magnetický pól v pohybu

Zemské magnetické pole se neřídí geometrií naší planety. V určitých oblastech, jako je například jižní atlantická anomálie, se jeho síla značně liší. Známým faktem také je, že magnetický pól se nenachází v ose, kolem které se Země otáčí.

Severní magnetický pól není z hlediska své polohy stabilní a zejména v posledních letech se jeho pohyb značně zrychlil. Zatímco mezi roky 1900 až 1990 se posunul o tisíc kilometrů, nyní „urazil“ stejnou vzdálenost za necelých třicet let.

Aktualizace Světového magnetického modelu

Severní magnetický pól se tak přesunul z Kanady na východní polokouli až do oblasti ruské Sibiře. Předpokládanou příčinou jsou změny, odehrávající se v zemském jádře. Tyto faktory mohou působit problémy zařízením, jež k navigaci či orientaci v prostoru používají magnetické pole.

Právě za účelem kompenzovat tyto změny se spojila americká National Geospatial Intelligence Agency s britským Defence Geographic Centre s cílem vytvořit Světový magnetický model (World Magnetic Model).

Softwarová kompenzace

Model softwarově vylaďuje odchylky mezi skutečným magnetickým polem a jeho interpretací. Je zahrnut například v softwaru telefonů vyráběných společnostmi Apple a Google. Pro mapování, sledování družic a řízení letového provozu používají tuto technologii také vládní organizace, jako je NASA, Federální letecká správa, US Forest Service a mnoho dalších.

Původní model z roku 2015 měl být platný až do konce tohoto roku. S ohledem na fakt, že v polovině devadesátých let vzrostla rychlost pohybu magnetického pólu z přibližně 15 kilometrů ročně na zhruba 55 kilometrů za rok, bylo nutné provést jeho korekci dříve.

Tato aktualizace mimo pravidelný cyklus před oficiálním vydáním modelu v příštím roce zajistí bezpečnou navigaci pro vojenské akce, komerční letecké společnosti, pátrací a záchranné operace a další služby a firmy operující kolem severního pólu.

Diskuze (8) Další článek: Ajťák objevil chybu v čínské bance a z bankomatů vybral 23 milionů, aniž by je kdy měl na účtu