„Převalování“ asteroidu 'Oumuamua může být důsledkem kolize s jiným objektem

'Oumuamua se od svého objevení v říjnu loňského roku těšil obrovskému zájmu astronomů. A není divu – jde totiž o první známý objekt, který do Sluneční soustavy přilétl z mezihvězdného prostoru. Nejprve byl považován za kometu, ale později došlo k jeho překlasifikování na asteroid, respektive planetku.

Někteří se ovšem domnívali, že ve skutečnosti jde o sofistikovanou sondu, kterou do vesmíru vyslala nějaká mimozemská civilizace. Jedním z hlavních důvodů pro tyto spekulace bylo to, že 'Oumuamua má velmi neobvyklý tvar. Je cca osmkrát delší než široký, takže na první pohled připomíná doutník. Průběžně se otáčí, přičemž mění svou jasnost.

Dotyčná planetka ovšem jednoduše nerotuje kolem své hlavní osy, ale spíše se volně převaluje (v angličtině se tento typ pohybu označuje výrazem „tumbling“). Tato tzv. excitovaná rotace může mít více různých příčin, avšak tým z Queen's University Belfast vedený Wesem Fraserem se domnívá, že ji způsobila kolize s jiným objektem. Jistě stojí za zmínku, že inkriminovaném výzkumu se podílel i český astronom Petr Pravec.

'Oumuamua je již na cestě pryč ze Sluneční soustavy – v květnu dosáhne oběžné dráhy Jupitera a v lednu 2019 oběžné dráhy Saturnu – avšak podle odborníků bude pokračovat v převalování ještě dlouho poté, co ji definitivně opustí. Jednou se sice zastaví, ale z provedených výpočtů plyne, že tento den nastane nejdříve za miliardu let.

Otázkou zůstává, kdy toto převalování vlastně začalo. Vědci se kloní k názoru, že to bylo ještě v jeho domovské soustavě.

„Je těžké zjistit, zda to bylo během procesu formování planetky nebo až po ní,“ konstatoval Fraser. „Samozřejmě, k více kolizím dochází během růstu planetek, než poté, takže je to velmi dobrý odhad. Bohužel se nám ale nedaří získat snímek této věci ve vysokém rozlišení, abychom viděli jaký typ kráteru na ní je – zda by mohl být přičten na vrub kolizi, která nastartovala převalování.“

Diskuze (5) Další článek: Homepod může poškodit dřevěný nábytek. Apple má řešení: nestavět ho na dřevěný nábytek

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Jupiter, Sluneční soustava, Asteroidy, Saturn, Asteroid, ASTER, Margin, Neobvyklý tvar, Astronom, Oběžná dráha, Obrovský zájem, Objekt, Inkriminovaný výzkum, Mezihvězdný prostor, Provedený výpočet, Loňský rok, Mimozemská civilizace, Kolize, První pohled, University Belfast, Český astronom, Planetka

Šperkařina s pájkou a diodami. Václav Mach, povídání s makerem a vývojářem

Pájka, tištěný spoj, čipy, diody, relátka. To je povinná výbava dnešních „makerů“. Čili nadšenců, kteří už vyrostli z lega, ale stále si rádi hrají se stavebnicemi. A vytváří mnohdy užitečné a krásné věci.

Maker Faire