Převodovka jak z Kocourkova. Koenigsegg vyrobil 9stupňový automat, aby nad něj přidal umělý 6stupňový manuál

Superdrahý supersport Koenigsegg CC850 je srdcová záležitost, výroční model k 50 letům Christiana von Koenigsegga a 20 letům CC8S, což byl první produkční model značky. Základní koncepce, silueta i designové rysy jsou stejné, vše odkazuje na CC8S, ale zevnějšek dostal moderní vzhled. Zato technika pod kapotou za 20 let prošla zásadním vývojem.

Podle firmy má jít o nejrychlejší a nejvýkonnější produkční automobil s manuální převodovkou na světě. Není důvod panu Koenigseggovi nevěřit, jeho auta nikdy neměla problémy s trháním rekordů. Motor je 5litrový V8, pokud mu dáte palivo E85, tak nabídne výkon 1 033 kW, s běžným benzínem má „pouze“ 884 kW, přitom auto váží jen 1 385 kg.

Zvláštní převodovka. Výsledek je prý dokonalý

Další podrobnosti neznáme, zato se Christian hodně rozpovídal o převodovce, která je …neobvyklá. Jde o 9stupňový automat Light Speed Transmission osvědčený už ve starších autech značky. Ale aby odkazoval na historický model a zahrál na city petrolheadům, kteří chtějí řadit sami, dostal jakousi umělou manuální nadstavbu.

V kokpitu je spojkový pedál a páka s klasickou kulisou, takže řidič řadí jako v manuálním autě, ale povely se v digitální podobě předávají automatu. Aby vše působilo přirozeně, spojka i řadicí páka kladou mechanický odpor a elektronika přenese i špatné povely, takže motor sebou může cukat, nebo vám při rozjezdu dokonce zhasne.

Klepněte pro větší obrázek
Až když páku v kulise zatlačíte úplně doprava a dozadu, začne se automat chovat jako automat.

Kuriózní je, že tahle manuální nadstavba má pouze šest stupňů, tedy o tři méně, než automat na pozadí. O sladění se má postarat elektronika v závislosti na různých jízdních režimech – výsledkem je, že na silnici a na okruhu má řidič k dispozici rozdílnou sadu převodů. Zní to zvláštně, ale vše prý dokonale funguje a nejvíce péče šlo právě do pocitů, které jsou stejné jako u skutečného manuálu.

Světová premiéra supersportu Koenigsegg CC850

Diskuze (26) Další článek: Vedro spolu s vlhkem bude smrtící. Svět nutně potřebuje klimatizaci (Podcast Živě)

Témata článku: , , , , , , , , ,