Při delších pobytech ve vesmíru astronauty ohrožuje i „kosmická horečka“

Nový výzkum ukázal, že základní tělesná teplota (CBT) astronautů může v beztížném prostředí stoupat. Tzv. „kosmická horečka“ se dostavuje dokonce i v případě, že jsou jejich organismy v klidu a tudíž by si měly udržovat stálou teplotu.

Měření prováděná před, během a po výletech na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) ukázala, že už po dvou a půl měsících CBT při cvičení pravidelně překračovala 40°C. I pokud však astronauti nedělali vůbec nic, činila zhruba 38°C.

„Vyvinuli jsme novou technologii, která kombinuje senzor povrchové teploty pokožky se senzorem tepelného toku a která dokáže zaznamenat i menší změny teploty arteriální krve," vysvětlil jeden z badatelů, Hanns-Christian Gunga z Charité – Universitätsmedizin Berlin.

Problém spočívá v tom, že vesmírné prostředí negativně interferuje se všemi klíčovými faktory, které se na regulaci CBT podílejí – včetně tepla odevzdávaného do okolí a množství produkovaného potu. Pot se navíc pomaleji vypařuje, takže při různých fyzicky náročnějších aktivitách se můžete snadno přehřát.

„Za beztížných podmínek je pro naše tělo extrémně obtížné eliminovat přebytečné teplo,“ říká Gunga. „Přenos tepla mezi tělem a jeho prostředím se v těchto podmínkách výrazně zhoršuje.“

Pokud tedy jednoho dne chceme vyrazit (nejen) k Marsu, bude nezbytné o této kosmické horečce zjistit co možná nejvíc a navrhnout možná řešení. Nikdo totiž nechce, aby se astronauti na dlouhých cestách museli potýkat s problémy jako je hypertermie či tepelný stres.

Zdroj: Charité – Universitätsmedizin Berlin

Diskuze (7) Další článek: Intel dohnal konkurenci a pochlubil se kvantovým čipem Tangle Lake

Témata článku: Zdraví, Vesmír, Výzkum, Kosmonautika, Mezinárodní vesmírná stanice, Mars, Tělo, recyklace, Malá změna, Tepelný tok, Teplo, Berlín, Badatel, CBT, Astronaut, Přebytečné teplo, Horečka, Dlouhý pobyt, Možné řešení, Povrchová teplota, Nový výzkum, Pobyt, Nová technologie, Astron, ISS

Velký špatný. Windows 11 mohou snižovat výkon PC až o čtvrtinu. Hlavně kvůli bezpečnosti

** Výkon PC je ve Windows 11 nižší než ve Windows 10 ** Důvodem jsou chybějící optimalizace pro AMD a nový typ ochrany ** Realita je ale ještě trochu složitější

Windows 11Windows 10IntelAMD

Automatika i spousta ruční práce. Jak ČT vylepšovala obraz Chalupářů?
TelevizeVideoHudba, filmy, seriály