Zdraví | Vesmír

Při delších pobytech ve vesmíru astronauty ohrožuje i „kosmická horečka“

Nový výzkum ukázal, že základní tělesná teplota (CBT) astronautů může v beztížném prostředí stoupat. Tzv. „kosmická horečka“ se dostavuje dokonce i v případě, že jsou jejich organismy v klidu a tudíž by si měly udržovat stálou teplotu.

Měření prováděná před, během a po výletech na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) ukázala, že už po dvou a půl měsících CBT při cvičení pravidelně překračovala 40°C. I pokud však astronauti nedělali vůbec nic, činila zhruba 38°C.

„Vyvinuli jsme novou technologii, která kombinuje senzor povrchové teploty pokožky se senzorem tepelného toku a která dokáže zaznamenat i menší změny teploty arteriální krve," vysvětlil jeden z badatelů, Hanns-Christian Gunga z Charité – Universitätsmedizin Berlin.

Problém spočívá v tom, že vesmírné prostředí negativně interferuje se všemi klíčovými faktory, které se na regulaci CBT podílejí – včetně tepla odevzdávaného do okolí a množství produkovaného potu. Pot se navíc pomaleji vypařuje, takže při různých fyzicky náročnějších aktivitách se můžete snadno přehřát.

„Za beztížných podmínek je pro naše tělo extrémně obtížné eliminovat přebytečné teplo,“ říká Gunga. „Přenos tepla mezi tělem a jeho prostředím se v těchto podmínkách výrazně zhoršuje.“

Pokud tedy jednoho dne chceme vyrazit (nejen) k Marsu, bude nezbytné o této kosmické horečce zjistit co možná nejvíc a navrhnout možná řešení. Nikdo totiž nechce, aby se astronauti na dlouhých cestách museli potýkat s problémy jako je hypertermie či tepelný stres.

Zdroj: Charité – Universitätsmedizin Berlin

Diskuze (7) Další článek: Intel dohnal konkurenci a pochlubil se kvantovým čipem Tangle Lake

Témata článku: Zdraví, Vesmír, Výzkum, Mars, Tělo, Mezinárodní vesmírná stanice, Přebytečné teplo, Teplota, Astronaut, ISS, Horečka, Nová technologie, Pot, Dlouhý pobyt, Malá změna, CBT, Pobyt, Možné řešení, Dlouhá cesta, Astron, Povrchová teplota, Berlín, Tepelný tok, Vesmírné prostředí, Nový výzkum

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry

** Poradíme, jaký se teď vyplatí koupit hardware ** Procesory, desky, paměti, grafické karty... je z čeho vybírat ** Počítač ale nemusíte skládat, ukážeme i výhodné hotové počítače

Šmírování na Street View: Koukněte se, co zachytily kamery Googlu

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

** Apple v New Yorku představoval počítačové novinky ** iPad Pro prý zatočí s notebooky ** Dočkali jsme se také návratu Mac mini