Tesla Motors | Elektromobily | Autonomní vůz

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

  • V březnu došlo k tragické nehodě Tesly Model 3
  • NTSB vydala předběžnou vyšetřovací zprávu
  • V okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota

1. března tohoto roku došlo na Floridě k tragické nehodě, při které za volantem Tesly Model 3 zahynul padesátiletý Jeremy Beren Banner. Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) vydal ve čtvrtek předběžné výsledky vyšetřování, které ukázaly, že v okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota.

Nehoda se odehrála tak, že Tesla narazila na čtyřproudé silnici do boku návěsu nákladního vozu, který vyjížděl z vedlejší cesty. Vyšetřovatelé analyzovali data z vozidla i záběry z palubních kamer a došli k závěru, že řidič ani Autopilot neprovedli žádné manévry, aby zabránili nehodě. Banner se tak stal přinejmenším čtvrtou obětí nehody, ke které došlo v režimu automatického řízení.

Není to poprvé a asi ani naposledy

Březnová havárie se nápadně podobá nehodě, ke které došlo v květnu roku 2016 poblíž Gainesville na Floridě. V tomto případě zemřel Joshua Brown poté, co se jeho Model S na dálnici srazil s návěsem nákladního automobilu. Jednalo se o první známou tragickou nehodu vozu, jedoucího v autonomním módu.

Klepněte pro větší obrázek 
Křižovatka, kde došlo k nehodě

Vyšetřovatelé zjistili, že Jeremy Beren Banner zapnul Autopilota asi deset sekund před kolizí. Posledních osm sekund před nárazem pak nedržel ruce na volantu. V okamžiku srážky jela Tesla rychlostí 110 kilometrů za hodinu.

Při nárazu do návěsu došlo k takzvanému „podjetí“ a devastaci střechy vozu. Zdemolovaný sedan zastavil až po bezmála půl kilometru. Videa z kamer ukázala, že kamion v okamžiku kolize vyjížděl z vedlejší silnice a Tesle doslova zkřížil cestu.

Klepněte pro větší obrázek 
Při nárazu do návěsu došlo k takzvanému „podjetí“ a devastaci střechy vozu

Ze zprávy NTSB není jasné, kolik času měl řidič na případnou reakci. S ohledem na to, že nákladní vůz s návěsem má relativně malé zrychlení, lze usuzovat, že se neocitl napříč silnicí z ničeho nic. Tesla však podjela pod návěsem, což znamená, že kabina tahače už musela být nějakou dobu v křižovatce.

Kde se stala chyba?

Předběžné vyšetřování ukázalo, že řidič ani systémy automatického řízení na manévr kamionu nijak nereagovaly a nebyla zaznamenána žádná snaha o úhybný manévr nebo brzdění. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě však nadále pokračuje ve shromažďování informací o průběhu nehody.

Zpráva neobsahuje žádné informace o případných varováních, která by řidič mohl ignorovat, jak tomu bylo u některých předchozích nehod. Je ale pravdou, že adaptivní tempomat se spoléhá většinou na radar, který dobře detekuje pohybující se objekty, ale není příliš dobrý v rozpoznávání stacionárních objektů.

Tesla v prohlášení zmínila svůj zármutek a vyjádřila soustrast všem, koho se Bannerova smrt jakkoli dotkla. Tradičně ale zdůraznila, jak je nutné soustředění řidiče v okamžicích, kdy vůz jede v autonomním režimu. Zopakovala také, že dle jejích výsledků je jízda v režimu Autopilota bezpečnější než bez něj.

Diskuze (123) Další článek: Rodí se Artemis: NASA oslovila 11 firem, aby navrhly prvky pro návrat člověka na Měsíc

Témata článku: Tesla Motors, Elektromobily, Autonomní vůz, Aféry, Autopilot, Návěs, Oběť nehody, Vůz, Tesla, Tragická nehoda, Zapnutý autopilot, NTSB, Okamžik havárie, Křižovatka, Florida, Model Tesla, Okamžik, Nehoda