Tesla Motors | Elektromobily | Autonomní vůz

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

  • V březnu došlo k tragické nehodě Tesly Model 3
  • NTSB vydala předběžnou vyšetřovací zprávu
  • V okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota

1. března tohoto roku došlo na Floridě k tragické nehodě, při které za volantem Tesly Model 3 zahynul padesátiletý Jeremy Beren Banner. Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) vydal ve čtvrtek předběžné výsledky vyšetřování, které ukázaly, že v okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota.

Nehoda se odehrála tak, že Tesla narazila na čtyřproudé silnici do boku návěsu nákladního vozu, který vyjížděl z vedlejší cesty. Vyšetřovatelé analyzovali data z vozidla i záběry z palubních kamer a došli k závěru, že řidič ani Autopilot neprovedli žádné manévry, aby zabránili nehodě. Banner se tak stal přinejmenším čtvrtou obětí nehody, ke které došlo v režimu automatického řízení.

Není to poprvé a asi ani naposledy

Březnová havárie se nápadně podobá nehodě, ke které došlo v květnu roku 2016 poblíž Gainesville na Floridě. V tomto případě zemřel Joshua Brown poté, co se jeho Model S na dálnici srazil s návěsem nákladního automobilu. Jednalo se o první známou tragickou nehodu vozu, jedoucího v autonomním módu.

Klepněte pro větší obrázek 
Křižovatka, kde došlo k nehodě

Vyšetřovatelé zjistili, že Jeremy Beren Banner zapnul Autopilota asi deset sekund před kolizí. Posledních osm sekund před nárazem pak nedržel ruce na volantu. V okamžiku srážky jela Tesla rychlostí 110 kilometrů za hodinu.

Při nárazu do návěsu došlo k takzvanému „podjetí“ a devastaci střechy vozu. Zdemolovaný sedan zastavil až po bezmála půl kilometru. Videa z kamer ukázala, že kamion v okamžiku kolize vyjížděl z vedlejší silnice a Tesle doslova zkřížil cestu.

Klepněte pro větší obrázek 
Při nárazu do návěsu došlo k takzvanému „podjetí“ a devastaci střechy vozu

Ze zprávy NTSB není jasné, kolik času měl řidič na případnou reakci. S ohledem na to, že nákladní vůz s návěsem má relativně malé zrychlení, lze usuzovat, že se neocitl napříč silnicí z ničeho nic. Tesla však podjela pod návěsem, což znamená, že kabina tahače už musela být nějakou dobu v křižovatce.

Kde se stala chyba?

Předběžné vyšetřování ukázalo, že řidič ani systémy automatického řízení na manévr kamionu nijak nereagovaly a nebyla zaznamenána žádná snaha o úhybný manévr nebo brzdění. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě však nadále pokračuje ve shromažďování informací o průběhu nehody.

Zpráva neobsahuje žádné informace o případných varováních, která by řidič mohl ignorovat, jak tomu bylo u některých předchozích nehod. Je ale pravdou, že adaptivní tempomat se spoléhá většinou na radar, který dobře detekuje pohybující se objekty, ale není příliš dobrý v rozpoznávání stacionárních objektů.

Tesla v prohlášení zmínila svůj zármutek a vyjádřila soustrast všem, koho se Bannerova smrt jakkoli dotkla. Tradičně ale zdůraznila, jak je nutné soustředění řidiče v okamžicích, kdy vůz jede v autonomním režimu. Zopakovala také, že dle jejích výsledků je jízda v režimu Autopilota bezpečnější než bez něj.

Diskuze (126) Další článek: Rodí se Artemis: NASA oslovila 11 firem, aby navrhly prvky pro návrat člověka na Měsíc

Témata článku: Tesla Motors, Elektromobily, Autonomní vůz, Aféry, Florida, Okamžik, Nehoda, Autopilot, Okamžik havárie, Model Tesla, Tempomat, Tesla, Vůz, NTSB, Oběť nehody, Tragická nehoda, Zapnutý autopilot, Křižovatka, Návěs, Půl kilometru


Určitě si přečtěte

(Ne)používáte PayPal? Dejte si pozor, zavádí totiž poplatek za neaktivitu
Lukáš Václavík
FintechPayPal
Google spouští vlastní VPN a konkurenci se to vůbec nelíbí
Lukáš Václavík
SoukromíVPNGoogle
TIP: Lidl má nejlevnější duální Qi nabíječku. Stojí jen 399 Kč
Lukáš Václavík
Bezdrátové nabíjení
To jsme si to zase zavařili. Ballot screen pro Android je průšvih [komentář]
Jakub Čížek
Evropská unieAndroidVyhledávače
10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

** Deset míst, které nesmíte vidět ve webových mapách ** Jsou to letiště, základny i elektrárny ** Nejvíce míst tají Francie

Jakub Čížek | 21

Jakub Čížek
Mapy GoogleMapy
Sony svléklo PlayStation 5 donaha. Chlazení je skutečně masivní a využívá tekutý kov
Lukáš Václavík
Playstation 5SonyHardware
Má to smysl, pípla nám eRouška. Moc informací ale z upozornění nevyčtete
Vladislav Kluska
KoronavirusMobilní aplikaceSoftware