Tesla Motors | Elektromobily | Autonomní vůz

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

  • V březnu došlo k tragické nehodě Tesly Model 3
  • NTSB vydala předběžnou vyšetřovací zprávu
  • V okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota

1. března tohoto roku došlo na Floridě k tragické nehodě, při které za volantem Tesly Model 3 zahynul padesátiletý Jeremy Beren Banner. Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) vydal ve čtvrtek předběžné výsledky vyšetřování, které ukázaly, že v okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota.

Nehoda se odehrála tak, že Tesla narazila na čtyřproudé silnici do boku návěsu nákladního vozu, který vyjížděl z vedlejší cesty. Vyšetřovatelé analyzovali data z vozidla i záběry z palubních kamer a došli k závěru, že řidič ani Autopilot neprovedli žádné manévry, aby zabránili nehodě. Banner se tak stal přinejmenším čtvrtou obětí nehody, ke které došlo v režimu automatického řízení.

Není to poprvé a asi ani naposledy

Březnová havárie se nápadně podobá nehodě, ke které došlo v květnu roku 2016 poblíž Gainesville na Floridě. V tomto případě zemřel Joshua Brown poté, co se jeho Model S na dálnici srazil s návěsem nákladního automobilu. Jednalo se o první známou tragickou nehodu vozu, jedoucího v autonomním módu.

Klepněte pro větší obrázek 
Křižovatka, kde došlo k nehodě

Vyšetřovatelé zjistili, že Jeremy Beren Banner zapnul Autopilota asi deset sekund před kolizí. Posledních osm sekund před nárazem pak nedržel ruce na volantu. V okamžiku srážky jela Tesla rychlostí 110 kilometrů za hodinu.

Při nárazu do návěsu došlo k takzvanému „podjetí“ a devastaci střechy vozu. Zdemolovaný sedan zastavil až po bezmála půl kilometru. Videa z kamer ukázala, že kamion v okamžiku kolize vyjížděl z vedlejší silnice a Tesle doslova zkřížil cestu.

Klepněte pro větší obrázek 
Při nárazu do návěsu došlo k takzvanému „podjetí“ a devastaci střechy vozu

Ze zprávy NTSB není jasné, kolik času měl řidič na případnou reakci. S ohledem na to, že nákladní vůz s návěsem má relativně malé zrychlení, lze usuzovat, že se neocitl napříč silnicí z ničeho nic. Tesla však podjela pod návěsem, což znamená, že kabina tahače už musela být nějakou dobu v křižovatce.

Kde se stala chyba?

Předběžné vyšetřování ukázalo, že řidič ani systémy automatického řízení na manévr kamionu nijak nereagovaly a nebyla zaznamenána žádná snaha o úhybný manévr nebo brzdění. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě však nadále pokračuje ve shromažďování informací o průběhu nehody.

Zpráva neobsahuje žádné informace o případných varováních, která by řidič mohl ignorovat, jak tomu bylo u některých předchozích nehod. Je ale pravdou, že adaptivní tempomat se spoléhá většinou na radar, který dobře detekuje pohybující se objekty, ale není příliš dobrý v rozpoznávání stacionárních objektů.

Tesla v prohlášení zmínila svůj zármutek a vyjádřila soustrast všem, koho se Bannerova smrt jakkoli dotkla. Tradičně ale zdůraznila, jak je nutné soustředění řidiče v okamžicích, kdy vůz jede v autonomním režimu. Zopakovala také, že dle jejích výsledků je jízda v režimu Autopilota bezpečnější než bez něj.

Diskuze (126) Další článek: Rodí se Artemis: NASA oslovila 11 firem, aby navrhly prvky pro návrat člověka na Měsíc

Témata článku: Tesla Motors, Elektromobily, Autonomní vůz, Aféry, Tragická nehoda, Zapnutý autopilot, Autopilot, Návěs, Křižovatka, Nehoda, Oběť nehody, Okamžik havárie, Tesla, Okamžik, Florida, Vůz, Model Tesla, NTSB, Tempomat


Určitě si přečtěte

Co všechno se spouští se startem Windows a proč by vás to mělo zajímat

Co všechno se spouští se startem Windows a proč by vás to mělo zajímat

** Společně s operačním systémem se spouští řada aplikací a služeb ** Mohou mít negativní dopad na celkovou dobu startu Windows ** Jak získat kontrolu nad automaticky spouštěnými programy?

Karel Kilián | 56

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

** Z Brna pochází třetina světové produkce elektronových mikroskopů ** První československý kus vyrobila Tesla už v 50. letech ** Dnes na ni navazuje třeba brněnský Tescan

Jakub Čížek | 19

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

** Ačkoliv je grafických linuxů plný internet, stále vládnou Windows ** Jeden z nich se jmenuje Zorin OS a nedávno se dočkal aktualizace ** Dělají jej dva kluci z Irska a je fakt hezký

Jakub Čížek | 115

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

** Chytré hodinky mají relativně malou výdrž ** Sportovní fénixy od Garminu jsou na tom ale lépe ** Poslední verze nabízí dokonce transparentní solární panel

Jakub Čížek | 56