Příběh legendární Barči. Takto se v Mladé Boleslavi zrodila Škoda 706

  • Škoda 706 byl těžký užitkový automobil
  • Vyráběla jej automobilka ASAP
  • Dočkal se hromady následovníků

Konstruktér Oldřich Meduna za války usiloval o dotažení projektu Škoda 706. Vývoj prototypů však byl nacisty zakázán a zkoušky nešlo utajit. Meduna proto podle serveru veteran.cz vyrazil za velícím esesákem se slovy: „Náklaďáky máme zrekvírované, není čím vozit materiál, ale v dílně stojí téměř dokončené prototypy. Můžeme je použít?“ Tímto způsobem dostal zelenou typ 706 R, tedy rekonstruovaný model.

„Smůlou tohoto automobilu byla doba jeho vzniku. V probíhající druhé světové válce byla automobilka Škoda začleněna do Reichswerke Herman-Goring. Trh s osobními automobily se zcela rozpadl, a užitková vozidla se vyráběla jen v omezených počtech, pro potřeby Wehrmachtu. Z automobilky Škoda se stala zbrojovka, a proto se typu Škoda 706 vyrobilo jen něco kolem 400 kusů,“ vysvětluje strojař a motocyklový závodník Leoš Kožuch.

Po osvobození se výroba z rozbombardované mladoboleslavské továrny stěhovala do Avie v Praze-Letňanech. Naftový šestiválec se zatím zvětšil z 8,5 na 11,8 litru, nosnost stoupla ze sedmi na devět tun. Šestiválec mazala soustava s 28 litry.

„S vozem Škoda 706 R jsem jezdil několik let. Byl to valník a tahal jsem za ním 5 tunový přívěs. Jezdil jsem po celé bývalé ČSSR. Když jej srovnávám s později vyráběnou 706 RT valník, můžu konstatovat, že to byl lepší vůz. Za prvé lépe brzdil, měl lepší přístup k motoru, za pár vteřin jsem mohl cokoli opravovat,“ uvádí řidič Jiří Šuma na serveru veteran.auto.cz s tím, že v kabině šlo po nadzvednutí opěradla i dobře přespat.

Stačilo nadzvednout opěradlo a mohli jsme okamžitě přenocovat i se závozníkem. Na stroj se podle Šumy dalo bez problému naložit deset tun materiálu a na vlek šest. Podívejte se na další fotografie Viléma Heckela.

Témata článku: Technika, Historie, Automobily, Avia, Tuna, Automobilka, Příběh, Závodník, Litr