Historie | Automobily

Příběh legendární Barči. Takto se v Mladé Boleslavi zrodila Škoda 706

  • Škoda 706 byl těžký užitkový automobil
  • Vyráběla jej automobilka ASAP
  • Dočkal se hromady následovníků

Konstruktér Oldřich Meduna za války usiloval o dotažení projektu Škoda 706. Vývoj prototypů však byl nacisty zakázán a zkoušky nešlo utajit. Meduna proto podle serveru veteran.cz vyrazil za velícím esesákem se slovy: „Náklaďáky máme zrekvírované, není čím vozit materiál, ale v dílně stojí téměř dokončené prototypy. Můžeme je použít?“ Tímto způsobem dostal zelenou typ 706 R, tedy rekonstruovaný model.

„Smůlou tohoto automobilu byla doba jeho vzniku. V probíhající druhé světové válce byla automobilka Škoda začleněna do Reichswerke Herman-Goring. Trh s osobními automobily se zcela rozpadl, a užitková vozidla se vyráběla jen v omezených počtech, pro potřeby Wehrmachtu. Z automobilky Škoda se stala zbrojovka, a proto se typu Škoda 706 vyrobilo jen něco kolem 400 kusů,“ vysvětluje strojař a motocyklový závodník Leoš Kožuch.

Po osvobození se výroba z rozbombardované mladoboleslavské továrny stěhovala do Avie v Praze-Letňanech. Naftový šestiválec se zatím zvětšil z 8,5 na 11,8 litru, nosnost stoupla ze sedmi na devět tun. Šestiválec mazala soustava s 28 litry.

„S vozem Škoda 706 R jsem jezdil několik let. Byl to valník a tahal jsem za ním 5 tunový přívěs. Jezdil jsem po celé bývalé ČSSR. Když jej srovnávám s později vyráběnou 706 RT valník, můžu konstatovat, že to byl lepší vůz. Za prvé lépe brzdil, měl lepší přístup k motoru, za pár vteřin jsem mohl cokoli opravovat,“ uvádí řidič Jiří Šuma na serveru veteran.auto.cz s tím, že v kabině šlo po nadzvednutí opěradla i dobře přespat.

Stačilo nadzvednout opěradlo a mohli jsme okamžitě přenocovat i se závozníkem. Na stroj se podle Šumy dalo bez problému naložit deset tun materiálu a na vlek šest. Podívejte se na další fotografie Viléma Heckela.

Váš názor Další článek: Evropská komise trestá Google rekordní pokutou

Témata článku: Technika, Historie, Automobily, Automobilka, Příběh, Motocykl, Opěradlo, Legend, Osvobození, Litr, Osobní automobil, Zrod, Avia, Bar, Letná, Tuna, Náklaďák, Osobní auto, Vilém Heckel, Závodník


Určitě si přečtěte

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

** Chytré hodinky mají relativně malou výdrž ** Sportovní fénixy od Garminu jsou na tom ale lépe ** Poslední verze nabízí dokonce transparentní solární panel

Jakub Čížek | 54

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Dnes proběhla další velká prezentační akce Applu, na které došlo k odhalení nových iPhonů a dalších novinek. Událost jsme sledovali online, a tak se můžete podívat na chronologický zápis těch nejdůležitějších informací.

David Polesný | 136

20 tipů a triků pro Gmail: Užitečné maličkosti, které zefektivní práci s e-maily

20 tipů a triků pro Gmail: Užitečné maličkosti, které zefektivní práci s e-maily

** V Gmailu je řada užitečných funkcí, které možná všechny neznáte ** Odeslání mailu můžete například pozdržet či naplánovat na později ** Nad Gmailem můžete mít s několika triky daleko lepší kontrolu

Karel Kilián | 25

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

** Je sice z Aliexpressu, ale funguje ** Můžete ji ovládat hlasem přes Amazon Echo nebo Google Home ** Za tři stovky zautomatizuje menší 230V spotřebič

Jakub Čížek | 96

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

** Šifrovaný web je dnes už samozřejmost ** Jeden díl skládačky ale ještě chybí – DNS ** Firefox už začal a teď se na šifrované DNS chystá i Chrome

Jakub Čížek | 92