Vesmír | Medicína | Rakovina

Přichází vesmírná medicína: Buňky agresivních nádorů podstoupí testy na ISS

• Jak se některé z nejvíce agresivních nádorových buněk chovají v prostředí mikrogravitace?
  • Vědci se na tuto otázku usilovně snaží najít odpověď
  • Pomoct by jim měly experimenty provedené na oběžné dráze

Lidé se konečně chystají do vesmíru. Nikoliv jenom na krátké výlety kvůli prestiži a soupeření velmocí, ale nejspíš i na dlouhodobé pobyty a lety do hloubi Sluneční soustavy. A s lidmi se chystá na dobývání vesmíru i medicína. Právě medicíny se týká i první vesmírný vědecký experiment, který na palubě Mezinárodní vesmírné stanice uskuteční Austrálie.

Joshua Chou z University of Technology v Sydney (UTS) a jeho spolupracovníci připravují výzkum, jehož cílem bude zjistit, jak se některé z nejvíce agresivních nádorových buněk chovají v prostředí mikrogravitace, tedy ve stavu beztíže. Badatelé již mají za sebou experimenty v komoře s prostředím mikrogravitace, které přinesly cenné výsledky. Teď chtějí takové experimenty zopakovat na oběžné dráze.

Buňky poletí do vesmíru

Chou a spol. se v připravovaném výzkumu na oběžné dráze zaměří na to, jak se ve vesmíru chovají buňky některých z nejdrsnějších nádorů – rakoviny vaječníků, prsu nebo plic. UTS v tomto případě spolupracuje s německou společností YURI, která se podílí na vývoji potřebného hardwaru pro dotyčný experiment. Jde především o biomodul, v němž buňky nádorů poletí do vesmíru.

Chování buněk nádorů ukazuje, že se v nádoru nějakým způsobem navzájem „vnímají“, podobně jako buňky ve zdravých tkáních. Jedinou možností, o které zatím víme, je, že tyto buňky zkoumají své okolí v nádoru s využitím mechanických sil. A jak upozorňuje Chou, mechanické síly takto fungují pouze v prostředí s gravitací.

Badatelé ve svých předchozích pozemních experimentech v komoře s mikrogravitací zjistili, že 80 až 90 procent nádorových buněk v mikrogravitaci nefunguje. Buď zahynou anebo odletí od nádoru. Teď jsou badatelé velmi zvědavi na tom, jak podobný experiment proběhne na oběžné dráze.

A nejde jenom o zdraví astronautů. Výsledky výzkumu buněk nádorů ve vesmíru by mohly vést k velmi užitečným aplikacím i tady dole na Zemi. Chou doufá, že se jim podaří vymyslet způsob, jakým by mohli přesvědčit nádorové buňky, že jsou ve stavu beztíže. Taková léčba by mohla významně vylepšit účinky stávajících léčebných postupů.

Diskuze (1) Další článek: Krádež za bílého dne: zloději odcizili z jihokorejské směnárny kryptoměnu za miliardu korun