Vesmír | Asteroidy

Přiletěl a už tu zůstal! U Jupiteru objevili prvního mezihvězdného azylanta

• Přiletěl a už tady zůstal
  • Asteroid 2015 BZ509 se pohybuje po podobné dráze jako Jupiter, ale v opačném směru
  • Podle vědců se jedná o prvního mezihvězdného návštěvníka, který zůstal ve Sluneční soustavě

V loňském roce vzbudil velký rozruch průlet prvního známého mezihvězdného asteroidu ‘Oumuamua. Mezihvězdné asteroidy či komety zřejmě nebudou až tak vzácné – jen se špatně hledají. Podle nové studie minimálně jeden z nich u nás už zůstal.

Asteroid o velikosti asi 3 km s označením 2015 BZ509 objevil dalekohled Pan-STARRS na konci roku 2014. Okolo Slunce obíhá po velmi protáhlé dráze s periodou necelých 12 let.

Pokud jde o vzdálenost od Slunce, je dráha 2015 BZ509 podobná Jupiteru, i když je velmi excentrická a skloněná vůči rovině dráhy Jupiteru.

Asteroid se pohybuje uvnitř i mimo orbitu Jupiteru. Tím se i vyruší gravitační vlivy obří planety, takže oběžná dráha asteroidu je relativně stabilní.

Největší rozdíl v drahách Jupiteru a 2015 BZ509 je ve směru oběhu. Všechny planety a většina asteroidů obíhají okolo Slunce proti směru hodinových ručiček. Souvisí to se vznikem sluneční soustavy z rotujícího disku prachu a plynu. Některé asteroidy však mají tzv. retrográdní pohyb – obíhají opačným směrem.

Dráha 2015 BZ509 je sice stabilní po stovky tisíc let, ale je zřejmé, že v minulosti byla jiná než dnes. Když k tomu připočteme retrográdní pohyb, máme o záhadu postaráno.

Fathi Namouni z Observatoire de la Côte d'Azur a jeho tým provedli simulace, aby zjistili, jaká byla dráha 2015 BZ509 v dávné minulosti. Závěry simulací jsou velmi překvapivé. Asteroid 2015 BZ509 nevznikl u Slunce, ale přilétl k nám z jiné planetární soustavy....a už u nás zůstal.

Hvězdy vznikají v hvězdokupách a Slunce patrně nebylo výjimkou. V těchto uskupeních jsou vzdálenosti mezi hvězdami i jejich rodícími se systémy menší, takže výměna materiálu je pravděpodobnější.

Zdroj: ras.org.uk