Vesmír | Asteroidy

Přiletěl a už tu zůstal! U Jupiteru objevili prvního mezihvězdného azylanta

• Přiletěl a už tady zůstal
  • Asteroid 2015 BZ509 se pohybuje po podobné dráze jako Jupiter, ale v opačném směru
  • Podle vědců se jedná o prvního mezihvězdného návštěvníka, který zůstal ve Sluneční soustavě

V loňském roce vzbudil velký rozruch průlet prvního známého mezihvězdného asteroidu ‘Oumuamua. Mezihvězdné asteroidy či komety zřejmě nebudou až tak vzácné – jen se špatně hledají. Podle nové studie minimálně jeden z nich u nás už zůstal.

Asteroid o velikosti asi 3 km s označením 2015 BZ509 objevil dalekohled Pan-STARRS na konci roku 2014. Okolo Slunce obíhá po velmi protáhlé dráze s periodou necelých 12 let.

Pokud jde o vzdálenost od Slunce, je dráha 2015 BZ509 podobná Jupiteru, i když je velmi excentrická a skloněná vůči rovině dráhy Jupiteru.

Asteroid se pohybuje uvnitř i mimo orbitu Jupiteru. Tím se i vyruší gravitační vlivy obří planety, takže oběžná dráha asteroidu je relativně stabilní.

Největší rozdíl v drahách Jupiteru a 2015 BZ509 je ve směru oběhu. Všechny planety a většina asteroidů obíhají okolo Slunce proti směru hodinových ručiček. Souvisí to se vznikem sluneční soustavy z rotujícího disku prachu a plynu. Některé asteroidy však mají tzv. retrográdní pohyb – obíhají opačným směrem.

Dráha 2015 BZ509 je sice stabilní po stovky tisíc let, ale je zřejmé, že v minulosti byla jiná než dnes. Když k tomu připočteme retrográdní pohyb, máme o záhadu postaráno.

Fathi Namouni z Observatoire de la Côte d'Azur a jeho tým provedli simulace, aby zjistili, jaká byla dráha 2015 BZ509 v dávné minulosti. Závěry simulací jsou velmi překvapivé. Asteroid 2015 BZ509 nevznikl u Slunce, ale přilétl k nám z jiné planetární soustavy....a už u nás zůstal.

Hvězdy vznikají v hvězdokupách a Slunce patrně nebylo výjimkou. V těchto uskupeních jsou vzdálenosti mezi hvězdami i jejich rodícími se systémy menší, takže výměna materiálu je pravděpodobnější.

Zdroj: ras.org.uk

Váš názor Další článek: Našli jsme 22 schopných internetových prohlížečů: Vyberte si, který vám nejvíc sedne

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Sluneční soustava, Asteroidy, Jupiter, Dávná minulost, Opačný směr, Oběžná dráha, Směr, Dráha, Rodící systém, Gravitační vliv, Obří planeta, Mezihvězdný asteroid, Loňský rok, Necelý rok, Hodinová ručička, Největší rozdíl, Asteroid, Protáhlá dráha, Rotující disk, Velký rozruch, Nová studie

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?