26. listopadu 2003 se uskutečnil poslední let nadzvukového dopravního letadla Concorde. Dvacetileté výročí si můžete připomenout tím, že si tento nesporně unikátní a krásný stroj postavíte ze stavebnice LEGO. 7. září totiž bude zahájen prodej sady s číslem 10318, obsahující 2083 kostiček, ze kterých po sestavení vznikne model s rozměry 15 × 43 × 105 centimetrů.
„Postav si detailní repliku nejslavnějšího nadzvukového dopravního letounu a vychutnej si stavitelský projekt, který posouvá hranice kreativity do nových výšin.“ láká dánský výrobce ve svém oficiálním e-shopu, ve kterém bude možné stavebnici Concordu objednat za 5 099 Kč.
Concorde z Lega
Model poměrně věrně zachycuje předlohu a má v rukávu hned několik šikovných vychytávek. Tou první je mechanismus, kterým lze vysouvat a zasouvat podvozek otáčením kužele v ocasní části stroje. Pochopitelně nemůže chybět ani sklopný nos, umožňující pilotům lepší výhled při vzletu a přistání. Další zajímavostí je odnímatelná horní část kabiny, pod kterou si lze prohlédnout sedadla a toalety.
Součástí sady je také stojánek s tabulkou, nabízející klíčové údaje o tomto ikonickém stroji. Při této příležitosti musíme smutně konstatovat, že LEGO segment letadel tak trochu zanedbává. Naposledy vydalo v roce 2006 sadu číslo 10177, ze které bylo možné postavit dálkový dvoumotorový proudový dopravní letoun Boeing 787 Dreamliner.
Firma již prezentovala novou stavebnici na sociální síti Twitter (dnes X), kde v kratičkém spotu prolétá zdola nahoru snadno rozpoznatelné letadlo. V závěru se pak objevuje text „Jste připraveni na nadzvukovou rychlost?“ („Ready to go supersonic?“).
Legendární stroj
První prototypy letadla Concorde, které vznikly ve spolupráci společností Sud Aviation/Aérospatiale a British Aircraft Corporation, zahájily zkušební lety v roce 1969. Po šesti letech získal letoun, který dokázal letět dvakrát rychleji, než je rychlost zvuku, osvědčení o letové způsobilosti a v roce 1976 začaly komerční lety. Concorde létal s cestujícími v barvách aerolinek British Airways a Air France mezi Londýnem či Paříží a Spojenými státy – zejména Washingtonem a New Yorkem. Obvykle přepravoval 92 až 128 cestujících.
25. července roku 2000 však přišla nešťastná událost v podobě havárie letu společnosti Air France, kdy stroj při rozjezdu najel kolem na kovový díl, který odpadl z letadla startujícího před ním. Vymrštěné části pneumatiky poškodily nádrže s palivem a následně došlo k požáru. Stroji se sice podařilo vzlétnout, ale krátce poté se zřítil na hotel v městečku Gonesse u Paříže. O život přišlo všech 109 osob na palubě a čtyři osoby v hotelu.
7. listopadu 2001 byla obnovena letecká linka mezi Paříží/Londýnem a New Yorkem. Kvůli malému zájmu ze strany cestujících, ovlivněného i leteckou krizí v souvislosti s událostmi 11. září 2001 a novým bezpečnostním nedostatkům, aerolinky Air France a British Airways oznámily, že v průběhu roku 2003 přestanou Concordy používat. Od té doby již žádné dopravní letadlo rychlost zvuku nepřekonalo.