Letadla | Velká Británie | Elektřina | Armáda

Připravovaný britský stíhač Tempest by mohl být poháněn hybridním elektrickým či kompletně elektrickým systémem

  • Společnost BAE Systems připravuje stíhací letoun, který nese označení Tempest
  • Ten by mohl být poháněn hybridním elektrickým anebo kompletně elektrickým systémem
  • Otázkou však je, zda takový systém bude v roce 2035 k dispozici

Společnost BAE Systems připravuje pro britskou Royal Air Force pokročilý stíhací letoun, který nese označení Tempest. Do služby by měl vstoupit v roce 2035 a nahradit letouny Eurofighter Typhoon britského a rovněž italského vojenského letectva. Britská vláda by přitom měla do roku 2025 v tomto projektu utratit 2 miliardy liber.

Právě BAE Systems se nedávno nechali slyšet, že Tempest by mohl být poháněn hybridním elektrickým anebo kompletně elektrickým systémem. Takový systém by měl některé nepopiratelné výhody. Například by byl šetrnější vůči životnímu prostředí. Zároveň ale panují obavy, že takový pohon nebude v roce 2035, kdy ho Tempest bude potřebovat, k dispozici.

Představitelé BAE Systems uvádějí, že v tomto směru zvažují všechny možnosti. Nedávno nakoupili společnost Williams Advanced Engineering, která se specializuje na baterie pro elektrické závodní automobily. Společnost by měla přinést zkušenosti v technologiích s bateriemi, včetně jejich chlazení během intenzivního provozu.

Pokud se BAE Systems a jejich partnerům povede dotáhnout projekt stíhače Tempest do zdárného konce, tak půjde o první britskou stíhačku po dlouhých desetiletích. Rovněž by mělo jít o jeden z prvních bojových letounů, které se řadí do šesté generace.

Umělá inteligence i laserové zbraně

Tempest by měl být masivním stíhačem se dvěma motory, který bude mít k dispozici helmu s funkcí virtuálního kokpitu, umělou inteligenci, a v neposlední řadě laserové zbraně.

Název letounu „Tempest“ se drží britské tradice pojmenovávat stíhací letouny podle extrémního počasí. Tempest v tom následuje své předchůdce, jako byli Hawker Hurricane, English Electric Lightning, Panavia Tornado, a Eurofighter Typhoon.

Podle komentátorů nicméně není příliš reálné, že by se Tempest stal letounem s kompletně elektrickým pohonem. Elektrické motory jsou ještě v plenkách a je jasné, že dokud baterie neposkytnou větší výkon nežli klasické palivo o stejné hmotnosti, tak se nic moc nezmění.

Podstatným problémem je i to, elektrický letoun není za současného stavu technologií možné doplňovat energií tankováním ve vzduchu, kdykoliv je to nutné.

Diskuze (104) Další článek: Výpadek Cloudflare ochromil část zahraničního internetu. Příčinou byla chybná konfigurace routeru

Témata článku: Technologie, Technika, Budoucnost, Umělá inteligence, Letadla, Velká Británie, Vojenství, Létání, Elektřina, Armáda, Zbraně, Elektrický systém, Eurofighter Typhoon, Letoun, BAE Systems, Stíhač, Tempest, Stíhací letoun


Určitě si přečtěte

Co přijde po Netflixu a Amazonu? Tohle jsou streamovací služby, na které v Česku čekáme

Co přijde po Netflixu a Amazonu? Tohle jsou streamovací služby, na které v Česku čekáme

** Rozhodujete se mezi Netflixem a HBO Go? Věřte, bude hůř ** Na trhu je mnohem víc ambicióznějších streamovacích služeb ** Některé by mohly do ČR zamířit ještě letos

Lukáš Václavík | 45

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

** 22. května 1990 uvedl Microsoft Windows 3.0 ** Systém z Microsoftu definitivně udělal lídra na desktopu ** Tehdejší Windows byly vlastně grafickou nadstavbou nad MS-DOS

Jakub Čížek | 76

Nové názvy, upravený vývoj. Microsoft ukázal, jak teď bude vydávat Windows 10

Nové názvy, upravený vývoj. Microsoft ukázal, jak teď bude vydávat Windows 10

** Podzimní vydání Windows 10 přinese jen minimum novinek ** Aktualizace ponese formální označení 20H2 ** Microsoft mění názvy v programu Windows Insider

Lukáš Václavík | 17