Já budu nejvíce pobaven, až se jim to povede. Ale především mě bavíte zde vy, co vidí vše rudě a antizeleně. Za jedna, stroj posílí svoji stealth, současná má pouze dobrou účinnost proti radarovým paprskům, ale díky spalování má výraznou tepelnou a zvukovou stopu(zde se píšu o typické podzvukové rychlosti). Protože jste omezenci, určitě jste nečetli o možnosti přenosu energie prostřednictvím rádiových vln, tu mimochodem USA testuje na svých raketoplánech(armádních-jiné nemá)
Proboha, vzať se na základní školu, poud by někdo dokázal přenášet rádiově tolik MW, aby to uživilo tíhačky, tak má dokonalou zbraň hromadného ničení.
Napsal mi někdo, kdo nedokončil učňák? https://www.armadninoviny.cz/americky-vojensky-raketop... ...
A co to jako vyvrací, nebo co jako chceš tím dokázat. Pokud bys měl mikrovlnný zdroj, který by dokázal napájet stíhačku, nebo dokonce více stíhaček, tak ty stíhačky nepotřebuješ, jelikož tou mikrovlnkou usmažíš naprosto vše, co chceš.
Tak snadný to nebude, tank mikrovlnou asi nepropálíš, podzemní úkryt také ne. Stroje - víceúčelové datové uzly pro řízení botů, nikoliv pouhé stíhačky tak budou dále nutné. Ale mimochodem popíráš tebou psanej posměch, že rádiovým paprskem to nelze, opak je pravdou.
Strč něco železného do mikrovlnky a uvidíš.
Letový uzel bude mít šírší schodpnost detekce cílů, zatímco napájecí satelit nejspíš spoustu cílů, navíc dynamických sám nenajde. Americká armáda s tímto počítá primárně pro napájení, nikoliv ke smažení nepřátel. Logika mi napovídá, že tanky i další stroje půjde proti mikrovlně snadno chránit(stínící clonou, nátěry), takže moc s bojovým využitím asi moc nepočítá. Armáda není hloupá, aby si neuměla představit protiopatření, které s mžiku najde.
Je sice teprve středa, ale kokota týdne můžeme výjimečně vyhlásit už teď.
Když chybí argument, tak pomůže nadávka. Jak typické pro dutohlava!
toto je tak blbé, že to nemôže byť ani sci-fi 😀😀
Celé to je jen otázka měrné hmotností hustoty energie v baterii. Až třeba někdy bude srovnatelná s chemickým palivem, elektrostíhačka bude mít rozhodně navrch proti klasice s tepelným motorem. Ale to je asi ještě dost vzdálená budoucnost.
To budeme létat dříve warpem
Až bude tobě, pionýre, čtenáři... 😀
až se bude psát rok 2006... 😝😝😝😝
Angláni si dělají z lidí pr.el. Což jste to nepochopili?
Tu si nedělají Britové, ale jakýsi Mihulka z VTM, který nemá ani nejzákladnější znalosti z fyziky. Jinak by nemohl slátat takovou hloupost.
Vzhledem k uvazovanemu pohonu je jasne ze s realizaci projektu Tempest britsky chalifat nepocita. V roce 2035 buxe jiz kompletne prezbrojen na noze na rezani hlav a jizdni velbloudy
nestraš!!! čéče!:-O
Píšete absolutní nesmysly! Tohle letadlo rozhodně nebude "létat na elektřinu", to tedy ani náhodou.Možná že nějaké fámy mohly vzniknout v souvislosti s potřebou velkého množství elektrické energie pro laserové zbraně, které by letoun měl nést, ale představa že by mohla být nějaká nadzvuková třicetitunová mašina poháněná jinak, než proudovými motory na chemické palivo je směšná!
je fajn, že ty nakadahové reaktory, co sem tahá SG1 přes hvězdnou bránu najdou konečně nějaké využití.
Zajímavý projekt, baterie jaké jsou dnes by stíhačka neunesla, ale mohla by za sebou ve vleku táhnout na napájecím kabelu Zeppelin s bateriemi. 😁😁😁
Celá tahle blamáž s bateriemi je směšná. Hasit se nedajíhttps://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cvut-r...
Jo tak nedají 😀 to bude největší problém když spadne stíhačka plná bomb a kerosinu, hořící baterie 😀
Tak prostřelená nádrž je do určité míry řešitelná už od druh světové, ale hořící baterie ve vzduchu opravdu ne.
Je docela překvapivé, že si diskutující nedokážou představit a) elektricky poháněnou turbínu a za b) jiný elektrický zdroj než akumulátorovou baterii. Je mnoho jiných zdrojů, kde je problémem výrobní cena paliva, případně náklady na síť stanic pro auta, ale to přeci u vojenského letounu nebude problém. Zde může mít nějaká baterie na palubě smysl pouze pro krátkodobé okamžité navýšení výkonu
Vyloučeno Stíhačka počítá každý gram. Litá na vysokých g
no to som nevedel, že je litá!...to jako vcelku odlitá??? 😝
Ehm, všechny možnosti jak by to alespoň teoreticky fungovalo, už v diskuzi byly zmíněny, jediná funkční varianta by byla, kdyby to letadlo mělo malý fúzní reaktor 😀
Právě že si to dokážeme představit, a proto víme, že je to naprostý nesmysl. 😉
To jako, že turbíny nahradí elektrickým motorem a budou pohánět kompresor před spalovací komorou (klasickou na klasické paliva)? Si asi neuvědomují, že na té hřídeli se přenáší megawatty!
presne, jsou to uplni amateri kteri nevedi co delaji! kdyby se radeji zeptali tady na foru...
Tím myslíte zdejší redaktory, opisovače zpráv, nebo překladatele?
ti myslim chtroliny jako vy, kteri v zivote nepostavili ani kadibudku (obrazne receno), ale budou radit konstrukterum nadzvukovych stihacek
Porad lepsi, nez verit kazdemu nesmyslu, co vyplodi chore zelene mozky.
Můj diplom z oborů leteckých technologií a pár následně vydaných vědeckých článků z oboru analýzy vzduchoplynového traktu proudových motorů by s vámi nesouhlasili. A to nevzpomínám, že popisem mojí aktuální práce je analýza toho co letečtí konstruktéři vyplodí. B-]
Ano, my strojní inženýři máme docela reálnou představu o tom jak by to mohlo fungovat - NIJAK. Copak jste vystudoval vy, vševěde? 😝
si pozri najprv nick...prý Walkeer...😀😀
Tak tomuhle nesmyslu muze uverit jenom clovek rozumu naprosto mdleho, bez zakladniho vzdelani. Sakra, redakce, to tam nemate nikoho, kdo by mel alespon prumerne iq a dokoncenou stredni skolu?
Na ekologisticky uvědomělém webu jsou podobné vlastnosti krajně nežádoucí! B-]
Dělal jsem mechanika v Topu na Mig 21 všech variant a takovouhle blbinu jsem ještě neslyšel
Evidentně málo sledujete evropskou zelenou scénu.
Už vidím jak nepřátelské stíhačky budou dávat pozor aby tohodle bastarda nepoškodily v boji
Mig 21 opravdu žádné elektrické motory neměl, to je pravda 😀
Oni sověti nepoužívali stěrače? 😀
Mig stěrače nemá
Stěrače u nadzvukového letadla jsou trochu problém. Nevím jak u starých Migů ale jinak se používá k tomu účelu ultrazvuk.
Stačí vzduch velkou rychlostí. Stejně čumí jen na displeje
Že by se BAE zapomnělo zmínit o vlastnictví malého fúzního reaktoru? Nic jiného takovou věc neuživí.
Prosím pěkně, ta realita je zde: https://www.rolls-royce.com/media/press-releases/2020... ... Je to jen elektrický starter a generátor, zabudovaný do plynové turbíny stihacího stroje... Tedy ne: nebude to létat na baterky. :)
Startér a generátor mají všechna Era. To by ten článek musel vypadat jinak
Tak jediná možnost, jak by "elektrický" pohon by mohl ve stíhačce fungovat, je jaderný reaktor, který by ohříval vzduch a turbínu. Jenže jaderný pohon letadel se zkoušel a nebylo to nic moc, stále je to moc velké a těžké zařízení. Snad ty teotetické thoriové reaktory, co by se měly vejít i do aut... Ale to by se Greenpiss a další asi zcvokla, kdyby to někdo navrhoval...
Jaderný reaktory v letadlech se zavrhly ani ne tak kvůli velikosti a váze, ale spíš kvůli bezpečnosti, po těch několika nehodách s jadernejma hlavicema na palubě a podobně se lekli a radši takový pokusy nedělali, ještě aby se všude válely popadaný reaktory. 😀
Bylo to právě kvůli velikosti a váze. 3lo to dát jen do bombardéru, ale aby tam byla posádka a nějaký náklad, tak je potřeba "horkou" část odstínit, a to je další mrtvá váha navíc. AMíci se proti na to vyakšalali, Sověti postavili jeden prototyp bez stínění, posádka pak pomřela na nemoci spojené s ozářením.
A ta bezpešnost pak také hrála roli, souhlas, představa jaderného zamoření po nehodě, nebo sestřelení letadla, není nic hezkého, bomba se dá jakžtakž zabezpečit, ale létjící reaktor ne.
Ne, fakt NEMOHL. Už si prosím vás takové kachny nechte od cesty... 😝
Zajímavé je, jak málo lidí tady napadne přemýšlet, jak by takový čistě elektrický pohon vyvíjel tažnou (resp. tlačnou) sílu. Návrat k vrtuli je jaxi...
Elektromotor by mohl roztáčet turbínu, to si představit dovedu. A turbína v současných stíhačkách je v podstatě vrtule.
myslíte kompresor... to bude určitě to částečně elektrické řešení, pohánět kompresor elektricky, ale jinak dále používat kerosin. To je docela realistické.
Až na to, že by pro to byl třeba výkon menší elektrárny (v řádech megawatt).
to bych neřek, pokud by se poháněl skutečně jen kompresor. Zvlášť ve stihačkách, kde kompresor nedělá zdaleka tolik práce a ve vysokých rychlostech vlastně ani není potřeba.
Myslím vrtuli. Spalované palivo poblíž osy turbíny ji roztáčí a vnější část lopatek funguje jako vrtule. Sice spalování tvoří nějaký tah ale asi jen 10%. Na druhou stranu, doufám že popisuju správný druh motoru 😀
Bez ohřevu by to nešlo Zvlášť forsaz je důležitá.Celé je to blábol šílence
Tak to myslíte turbovrtuli. To je otázka spíše dopravních letadel, u stíhaček ji nenajdete. Tam by akorát zavazela 🙂
Turbína je v podstatě opak vrtule🙂 Snad jste myslel kompresor?
iontový-plazmový motor. Něco jako se používá na vesmírných sondách, jen o daleko větších výkonech. Něco takového je určitě realistické vyvinout za těch 15 let. S energií je to ale horší.
Na něčem takovém dělají Číňani, s tím, že za pár let to snad půjde použít na malé drony, a za pár desítek let na dopraváky. O nadzvukovém letadle ani nesní... ALe stále není ten zdroj energie.
Palivove clanky na: vodik/etan/metan. Serte uz na tazke baterie, lahke akumulatory su utpoia!
Jo, podpálit tomu vodíkovou nádrž, tak by to letělo rychle a docela daleko. Ale obávám se, že jenom jednou... 😀
To už rovnou mohou ten vodík nebo metan pálit v klasických proudových motorech.
Tak hrame sa na eco friendly, alebo nie kua!?
Tak pálení vodíku je více eco, než z něho dělat elektřinu.
Trošku předběhli dobu, takovou technologii ještě nemáme. Ale elektrický pohon je velmi vhodný pro malé tiché drony určené ke speciálním akcím, které za tmavé noci v malé výšce dokáží proniknout hluboko na území nepřítele a provést přesně cílený útok na nějaký důležitý cíl. Pokud jde o stíhačky vsadil bych spíše na vodík.
A mám nápad, ale třeba je to blbost - letadlová loď s trochu větším jaderným reaktorem, který kromě pohonu lodě obstarává i výrobu elektrické energie, pomocí níž se přímo na lodi z mořské vody získává vodík a kyslík, které se pak ve zkapalněném stavu tankují do stíhaček 😉(pro pohon by samozřejmě stačil ten vodík, ale kyslík by mohl citelně zvednout výkon, zvláště při forsáži)
Ale jistě, proč ne? Nicméně se obávám, že ani tak by ekomaniaci nebyli spokojení, protože by nejspíš vznikla potřeba doplňovat jaderný palivo častějc a co pak a s tím vyhořelým, že jo?
Problém s vodíkem je ten, že 1) obal působením vodíku křehne2) vodík neutěsníte -> po 3 dnech v pohotovosti máte prázdnou nádrž.3) vodík rád bouchá
Tak vodík jako palivo používaly třeba americké raketoplány, tak si myslím že zásadní problémy již jsou nějak vyřešené. Ano, palivo se do raketoplánů tankovalo až těsně před startem, ale do té doby musel být ten vodík někde poblíž startovací rampy uskladněn.
Neříkám že je to neřešitelný, jenom nepraktický. O raketoplán se starali tisíce techniků. Pokud vím tak hlavní palivová nádrž (to oranžový pod břichem raketoplánu) se používalo jen jednorázově, takže se křehnutí nemělo šanci projevit. A nebyl to bojový stroj, kde se předpokládá výrazné mechanické poškození.
A co to ma byt za typ pohonu? Vrtulovy stihac na baterky by nedohonil ani veterana z druhe svetove.
Kdoví co před náma schovávaj armády, třeba to bude mít ňákej superpokročilej iontovej motor nebo tak něco, ale ten má zase problém s akcelerací, to by se při současný technologii ani neodlepilo od země, to je spíš na dlouhodobý urychlování ve vesmíru.Za druhý světový taky neměli aerodynamický tvary na základě počítačovejch výpočtů atd...zase bych je nepodceňoval, když se dostalo ven že se něco takovýho vyvíjí, tak asi ňákej základní plán mít musej jak to bude fungovat.
Názor byl 1× upraven, naposled 20. 7. 2020 13:14
Me to spis prijde jen jako PR zvast pro retardovanou cast spolecnosti. Za par let prijdou s klasickym tryskacem a reknou "zkusili jsme to 'zelenou' cestou, ale nevyslo to".
Hlavně že potečou prachy na ta “správná” místa, co možná nejdéle. (Zdravíme eurofighter).
Ba ani z prvni
Zajímalo by mě, jak chtějí elektřinou pohánět stíhačku.Elektromotor s rychlou vrtulí to asi nebude. Elektromagnetické urychlování proudu částic ve vzduchu je zase extrémně neefektivní.
No jak - nijak. Ale doufají, že je za to nic bude někdo platit, než to praskne. 😀
Protože největším problémem těch pár kusů stíhaček je nepřátelskost jejich motorů k životnímu prostředí...
Jako ne blízkou obranu letiště by to mohlo být dobrý. Ale na to už máme stacionární obranu a tohle dál než 20 km nedoletí. A děsím se aregumentu, že zbraň má být šerná k životnímu prostředí.
Takže k vyřazení z provozu by stačila elektromagnetická bomba (pulz) v okolí ...
k vyřazení z provozu bohatě postačí pokus o start.
Tak to snad stačí i teď, ne?
Současný stíhačky maj tak složitou aerodynamiku že po vypnutí počítače jdou k zemi jako šutr, takže to stačí už teď.
nenazval bych to slozitou, ale spis, ze je to tak "schvalne". stihacka neni dopravak aby po vypnuti vseho drzela balanc, to je prave to nezadouci.
To určitě nestačí, prakticky jakákoliv vojenská věc je odolná a v rámci MIL-STD testovaná.
"... Takový systém by měl některé nepopiratelné výhody. Například by byl šetrnější vůči životnímu prostředí. ..."Chachacha Na první pohled (nejen) evropskejch ekomaniaků možná. Na druhej pohled už to tak slavný není. Už jen potřeba velkýho množství baterií, jejich výroba, životnost, častý výměny, likvidace, ...
Spalné teplo kerosenu je cca 47 MJ / kg ... Specifická hustota chemické energie benzínu je cca 13000 Wh/kg. Současná hodnota specifické hustoty energie Li-ion baterií (nejlepší a nejdostupnější) se typicky pohybuje v rozmezí 200 až 500 Wh/kg.Výše je napsáno vše, co je k dané tematice nutné vědět a co jasně říká, že do změny výše uvedených parametrů u baterií je celý článek jen fantasmagorie 😉
V první řadě určitě neponese velké množství baterií. To je jaksi nesmysl. To letadlo taky musí umět vzlétnout. Tady bude muset přijít nějaký zásadní pokrok v bateriích, případně kapacitátorech. Nejreálnější je asi nějaký uzavřený palivový článek, o jakém už Britové uvažují pro novou generaci tanků. A to by samozřejmě daleko ekologičtější bylo.
jo životní prostředí je u válečného stroje hodně důležitý parametr, už jen čekám na ekologickou jadernou bombu nové generace s minimálním "výstupem" skleníkových plynů.
A na Mars se bude létat na víkend...Je otázka, co se tím vlastně přesně myslí, ale čistě elektrický motor o takových výkonech by spolykal obrovská množství energie, které na tak malém stroji půjdou těžko vyrobit nebo uskladnit.
Bude tam kroužit dobíjecí B52 stratofortress plná baterií a když bude potřeba, tak pilot vyšle rádiový signál “pozor musim nabíjet”, soupeři to budou muset respektovat a dát si pauzu v bitvě. B52 stíhačovi hodí kabel, ten si dobije baterii a po dobití se bude pokračovat.
🙂 Říkáte návrat k gentlemanským vzdušným soubojům, něco jako začátek I. světové války? A pak si piloti, co přežijí, dají spolu čaj o páté a poletí domů na své základny 😉
Přesně tak. Když někdo bude potřebovat nabít, bude to jako když se jezdí ve formuli za safety carem.😀
Jasně 😀 A když si pilot stíhačky vzpomene na nabíjení pozdě, bude pak s vypnutým letadlem viset na prodlužce třeba hodinu 😀😀
Jedině že by měl kliku a zrovna přišla bouřka, která by ho dobila bezdrátově😀
Dobijat uz sa da aj bezdrotovo. Staci ze parta stihaciek bude lietat blizko za tym bombarderom 😃 ktory bude urcite ekologicky s nakladom tolkych baterii. Este by sa mohlo bojovat pocas burky, ktora by ich bleskami nabijala.
Co furt máte?! Bude to mít ekologický pohon a munice bude jistě také ekologická - každý náboj do kanónu zasadí při dopadu do země semínko a bomba nebo raketa rovnou celou sazeničku.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.