To je těžký. Udělat soběstačnou základnu na Měsíci by sice opravdu bylo o něco jednodušší, levnější, dostupnější a i tak na hranici možností současné techniky (jako každý projekt, který se ještě nezkusil).Nicméně málokoho by to zajímalo, NASA už dávno nemá tu sílu přitáhnout k tomu miliony lidí. Když probíhalo přistání na Měsíci, sledovali to v televizi všichni, kdo měli jen trochu možnost. Nebo skoro všichni. Totéž i první lidé a družice ve vesmíru ze Sovětského svazu (Sputnik, Lajka, Gagarin...). Bylo to něco úžasného. Jenže dnes to už tolik netáhne, lidé už nejsou tolik fascinováni vědeckým pokrokem, technologickými možnostmi. U spousty lidí, možná u většiny, převládá pocit, že to přeci je úplně normálka, nuda, a to nový sci-fi z hollywoodu má lepší triky.Musk je v tomhle jiný, média ho milují, je schopný zaujmout, z cesty na Mars dělá jednu velkou show, ale tak, že lidi dokáže přesvědčit, že to myslí opravdu vážně, že tomu on sám věří, že si plní svůj vlastní sen, že to není jenom další pořad v televizi, ale že to je jeho vlastní věc, kterou on sám chce a dělá pro to maximum (zejména co se týče SpaceX).Zdaleka ne všechno, co Musk dělá, je skutečně nějak úžasné, natož nejlepší. Jeho Tesla bude téměř určitě časem převálcována, v tuhle chvíli má výhodu, že se veze na vlně obrovského zájmu, ale reálně to terno není, auta mají hodně much a jsou dost nedotažená. Hyperloop skončí v lepší případě jako maglevy - bude postaveno pár tratí a nijak moc se nejspíš nerozšíří. Ne, že by hyperloop byl mimo, jen mám pochybnosti o tom, že je opravdu potřeba - podobně jako ty maglevy. Ani na jeho tunely bych moc nesázel. U SpaceX se mu naopak daří velmi, ale i tam je otázka času, kdy bude čelit výrazně tvrdší konkurenci.Tohle všechno u Muska ale není důležité, podstatné je to, že dokáže lidi nadchnout, vytvořit novou potřebu, vybudit obrovský zájem o produkt, o který do té doby stál málokdo, dělalo ho pár firem pro omezený okruh zákazníků. Právě na SpaceX a Tesle je to vidět nejvíc - díky SpaceX se skutečně rozjely čistě soukromé komerční lety do vesmíru (ne, že by to nedělal nikdo před ním, ale najednou to znovu obrovsky zajímá spoustu lidí, probouzejí se další firmy, sype se podstatně víc do výzkumu technologií). Tesla zase nakopla celý trh s elektroauty a staré zkostnatělé automobilky se začínají probírat a nejeden manažer se nechal slyšet, že je potřeba Teslu předehnat (VW, Audi, Ford...). Zase - ne že by to nikdo nedělal před ním, elektroaut je spousta, známějších i zcela neznámých značek, mnohé jsou i lepší než Tesla, ale prostě Musk rozproudil obrovský zájem a díky němu se podstatně zvedly finance putující do vývoje elektroaut a věcí kolem. Vlastně i jeho paypall byl v tomhle jedinečný a rozjel placení na internetu pro masy - nebyl ani první, ani nejlepší, ale dokázal přitáhnout masy lidí. V tom je ta síla Muska. Proto si myslím, že jestli má někdo dnes šanci postavit mimozemskou základnu (mimozemskou jako mimo Zemi - Měsíc, Mars, jedno jest), tak je to právě tenhle šílenec. Bude to náročnější než Měsíc, ale technologicky se to zvládnout dá. Jde jen o to, aby se tomu věnoval dostatek lidí (a dostatek peněz, výrobních kapacit atd.). A nestačí je tam jenom navelet a dát jim to jako obyčejné zaměstnání, je potřeba ty lidi nadchnout podobně jako byli nadšení lidé v projektu Apollo. Pak a jedině pak to lze opravdu dokázat.