Prkno s motorem umožní létat nad vodou rychlostí až 40 km/h

  • Firma Lift Foils vyrábí speciální hydrofoilingová prkna
  • Tzv. eFoil svým uživatelům umožňuje vznášet se nad vodní hladinou
  • Prkna pohání tichý motor a ovládají se pomocí speciálního joysticku

Portorická firma Lift Foils vyrábí speciální hydrofoilingová prkna. Ta mají dole připevněnou dvojici malých křídel, jež (po nabrání dostatečné rychlosti) umožňuje vznášet se nad hladinou. Nadšenci do kite foilingu tento pocit již znají. Výjimečný zážitek nicméně láka i neprofesionály, kteří nechtějí trávit spoustu času tréninkem. Jak jim to však umožnit?

Právě nad tímto problémem si lámal hlavu Nicholas Leason. Šéfa výše zmiňované společnosti napadlo přidělat ke křídlům motor, který by udržoval prkno v pohybu. Zavřel se tedy do dílny a na koleni vytvořil prototyp. Ten sice "letěl" pouhých 15 metrů, ale to úplně stačilo. Koncept zafungoval, a tak se přešlo k výrobě komerčního modelu eFoil.

Výběr tichého elektrického motoru a jeho dodatečné naprogramování bylo relativně jednoduché. Potíže nebyly ani s hydrodynamikou (vypadá jako torpédo) či s použitím antikorozních materiálů.

Větší problémy nastaly až s výběrem ovládání. Portorikánci brzy zjistili, že bezdrátový vodotěsný a v neposlední řadě "plovoucí" joystick podporující Bluetooth jednoduše neexistuje. Museli si ho tudíž vyrobit sami.

Leason rozhodnutí nelituje. Do ruky padnoucí ovladač je totiž skvěle propojen s motorem, jenž na požadavky "řidiče" reaguje takřka okamžitě. Kromě toho v sobě má zabudováno i několik bezpečnostních prvků, jakými jsou například vypnutí motoru po uvolnění páčky, ponoření do vody, nebo v případě, že se joystick ocitne 3 metry od létajícího prkna. Displej dokonce nabízí i zobrazení aktuální rychlosti a stavu baterie.

S tou byly největší potíže a podnik musel sáhnout k řešení na zakázku, což se logicky prodražilo. Američtí inženýři nakonec přišli s lithiovou baterií, která dokáže přežít v drsném mořském prostředí a zároveň je lehce vyměnitelná. Výdrží však neohromí. Po cca hodině vznášení jí dojde šťáva. Plné nabití pak trvá 2,5 hodiny.

Co dalšího vynález přináší? Vysokou rychlost (motor dovede zařízení rozpohybovat až k 40 km/h), skladovatelnost (produkt lze rozdělit na 3 části - prkno, motor a stěžeň s křídly) a také vyšší míru využití - na rozdíl od surfingových nebo kiteboardingových prken nepotřebuje eFoil vlny, popřípadě vítr. Používat se dá jak na mořích, tak i na jezerech, přehradách či řekách.

13,5kilová hračka z uhlíkových vláken, kevlaru, sklolaminátu a nerezové oceli je dostupná hned ve dvou variantách. Model E1 je větší, stabilnější a "proletět" se na něm může i osoba vážící 100 kg.

Menší E1 Sport nabízí lepší manévrovatelnost, avšak unese pouhých 84 kilogramů. Obě verze jsou nabízeny ve 4 barvách (černá, modrá, zelená, fialová).

Že to zní až moc dobře? Máte pravdu. Celá věc má dva velké háčky. Pořízení této legrace vás vyjde na cca 275 tisíc korun. A na dodání si počkáte minimálně 5 měsíců.

Zdroj: Lift Foils

Témata článku: Technika, Sport, Gadgety, Bluetooth, Létání, Hawk, Iron, Joystick, Motor, Selfie, Rychlost, Bezpečnostní prvek, Vysoká rychlost, Vyměnitelná baterie, Velký problém, Americký inženýr, Dostatečná rychlost, Hladina, Komerční model, Křídlo, Lithiová baterie, Malé křídlo, Největší potíž, Nerezová ocel, Plné nabití

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • harryc 12. 7. 2017 20:04:19
    Ahoooj, námořníci. Nevím jak vy, ale já bych za plavidlo, které má již od...
Určitě si přečtěte

Příběh Concordu: Vzestup a pád krále vzduchu

Příběh Concordu: Vzestup a pád krále vzduchu

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** 25. srpna 2000 však došlo k tragické nehodě, v důsledku které o něj přestal být zájem

25.  7.  2017 | Černý Jiří | 12

Kosmická loď od Muska nebude tak cool a na Mars nepoletí

Kosmická loď od Muska nebude tak cool a na Mars nepoletí

** Pilotovaná kosmická loď Dragon 2 měla přistávat pomocí motorů, ale nakonec ale bude přistávat v moři ** Space X zrušila misi lodi Red Dragon ** První start obří rakety Falcon Heavy bude velkou podívanou

23.  7.  2017 | Kubala Petr | 20

Energy Observer: Loď, kterou pohání slunce, vítr a vodík

Energy Observer: Loď, kterou pohání slunce, vítr a vodík

** Loď Energy Observer vyráží na cestu kolem světa ** Tu by měla uskutečnit bez jediné kapky fosilního paliva ** Loď využívá energii ze Slunce, větru a vodíku, který si sama vyrábí

21.  7.  2017 | Jurča Martin | 7