Monitory

Proč je nejpoužívanějším rozlišením na internetu 360 × 640 px?

Při přípravě včerejšího článku o surfování na mobilech jsem si všiml zvláštní anomálie. Z několika zdrojů vyplývá, že nejčastějším rozlišením používaným na webu je předpotopních 360 × 640 px. Takové deset let nazpět používaly symbianovské Nokie (kupříkladu model E7), které dominovaly trhu se smartphony. Že by pořád byly tak hojně rozšířené? Samozřejmě že ne.

Oněch 360 × 640 px je dnes jen virtuálním rozlišením, které se tak často používá při vykreslování webových stránek na mobilu. Fyzické rozlišení bude násobně vyšší. A v tom je ten trik. Pokud se zmíněné pixelové rozměry vynásobí v obou směrech dvoj- či trojnásobně, získáme tím 720 × 1280 px či 1080 × 1920 px. S tím už se setkáváme častěji.

Protože se používá ono virtuální rozlišení, na displeje se vejde stejné množství informací (textů, obrázků) jako dřív, ale obraz bude čtyřikrát či devětkrát jemnější, případně 36krát u Xperií se 4K obrazovkami. Obrázky nabídnou více detailů, text není zubatý.

Kdyby se weby renderovaly stejným způsobem jako na počítači, text by byl příliš malý a nečitelný. Je zkrátka rozdíl mít Full HD na 6" mobilu, 15" notebooku nebo 27" monitoru.

Rozlišení 360 × 640 px je však na ústupu. Jak ukazují čísla Statcounteru, ještě před rokem mělo 17% podíl, dnes už jen 10%. Důvod vás jistě napadne. Nové mobily se již zpravidla nedrží poměru stran 16:9, ale natahují se na výšku. Proto je ve Statcounteru vidět růst 360 × 720 px (18:9) a dalších, což opět odpovídá moderním displejům s fyzickým rozlišením čtyřikrát nebo devětkrát vyšším. A kupříklad Apple se už ani nesnaží držet se na šířku násobků 360 pixelů, ale zavádí úplně atypická rozlišení.

Diskuze (7) Další článek: Mapy Google se po více než třech letech vracejí na hodinky Apple Watch a vylepšují podporu CarPlay

Témata článku: , , , , , , , , , ,