Proč je potřeba měnit břity v holicím strojku tak často? Vědci se podívali do mikroskopu a našli odpověď

Vědecké studie bývají z pohledu laiků často „odtržené od reality“ a mnohdy řeší otázky, kterým člověk bez patřičného vzdělání vůbec nerozumí. V tomto směru bude i pro „běžné smrtelníky“ zajímavý výzkum, jehož cílem bylo zjistit, proč se otupuje ostří žiletek.

S trochou nadsázky lze říci, že jedna z věčných otázek zní: proč utrácíme tolik peněz za žiletky? Mimo jiné proto, že je musíme často měnit – většinou nevydrží příliš dlouho a tupý břit vousy spíše trhá než řeže. Odborníci z Massachusettského technologického institutu (Massachusetts Institute of Technology; MIT) provedli novou studii, aby zjistili, proč se ostří žiletek rychle otupí.

Proč se tupí ostří žiletek?

Břity žiletek bývají, podobně jako například skalpely či nože, vyrobené z nerezové oceli. Jejich ostří jsou broušena pomocí tvrdších materiálů – například karbonu. Zatímco nože vyžadují pravidelné broušení, v případě žiletek to není možné.

Hlavním cílem studie bylo zjistit, proč se čepele otupují, když přicházejí do kontaktu s padesátkrát měkčím materiálem v podobě vousů. Experti použili holicí strojky na jedno použití k oholení vousů na obličeji a po každém holení pořídili pomocí elektronového mikroskopu snímky okraje žiletky. Zkoumány byly břity z různých komerčně nabízených strojků.

Jak je tedy možné, že se ostří otupí o relativně měkké vousy? Vědci zjistili, že během holení dochází k deformaci čepele, která má zásadnější vliv než prosté opotřebení hrany v průběhu času. Tímto namáháním totiž dochází ke vzniku trhlin.

Zákeřné mikrotrhliny

Jakmile se vytvoří počáteční trhlina, je pak čepel náchylná k další destrukci, vedoucí k rychlému otupení hrany břitu. Vědci tvrdí, že klíčovou roli hraje mikroskopická struktura čepele. Pokud struktura oceli není celistvá, je náchylnější k dalšímu poškození. Tím, jak se kolem počáteční trhliny hromadí další, dochází k otupení čepele.

Při vzniku trhlin hraje roli úhel, ve kterém čepel přichází do styku s vousy, a přítomnost defektů v mikroskopické struktuře oceli. Vědci jsou na základě dosavadních zjištění přesvědčeni, že výzkum může nabídnout vodítka, jak prodloužit ostrost ostří.

„Naším hlavním cílem bylo pochopit problém, který si více či méně uvědomuje každý: proč se žiletky stávají nepoužitelnými, když interagují s mnohem měkčím materiálem,“ uvedl profesor C. Cem Tasan. „Našli jsme hlavní příčiny, což nám umožnilo najít nový způsob zpracování, aby čepele vydržely déle.“

Diskuze (45) Další článek: Nvidia pořádá 1. září speciální událost. Představí grafické karty GeForce RTX 3000

Témata článku: Technologie, Věda, Výzkum, Mikroskop, Vědec, Čepel, Vousy, Trhlina, Břit, Strojek, Ostří, MIT, Průběh času, Holeň, Holicí strojek, Žiletka

Sci-fi epos Starfield přibližuje v novém videu nebezpečnou zónu Settled Systems

Galaxie vám bude otevřená, ale rozhodně nebude bezpečná.

StarfieldVideo
Hry zadarmo, nebo se slevou: halloweenské akce a Among the Sleep zdarma

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

Hry zdarmaSlevové akce