Technologie | Věda | Výzkum

Proč je potřeba měnit břity v holicím strojku tak často? Vědci se podívali do mikroskopu a našli odpověď

Vědecké studie bývají z pohledu laiků často „odtržené od reality“ a mnohdy řeší otázky, kterým člověk bez patřičného vzdělání vůbec nerozumí. V tomto směru bude i pro „běžné smrtelníky“ zajímavý výzkum, jehož cílem bylo zjistit, proč se otupuje ostří žiletek.

S trochou nadsázky lze říci, že jedna z věčných otázek zní: proč utrácíme tolik peněz za žiletky? Mimo jiné proto, že je musíme často měnit – většinou nevydrží příliš dlouho a tupý břit vousy spíše trhá než řeže. Odborníci z Massachusettského technologického institutu (Massachusetts Institute of Technology; MIT) provedli novou studii, aby zjistili, proč se ostří žiletek rychle otupí.

Proč se tupí ostří žiletek?

Břity žiletek bývají, podobně jako například skalpely či nože, vyrobené z nerezové oceli. Jejich ostří jsou broušena pomocí tvrdších materiálů – například karbonu. Zatímco nože vyžadují pravidelné broušení, v případě žiletek to není možné.

Hlavním cílem studie bylo zjistit, proč se čepele otupují, když přicházejí do kontaktu s padesátkrát měkčím materiálem v podobě vousů. Experti použili holicí strojky na jedno použití k oholení vousů na obličeji a po každém holení pořídili pomocí elektronového mikroskopu snímky okraje žiletky. Zkoumány byly břity z různých komerčně nabízených strojků.

Jak je tedy možné, že se ostří otupí o relativně měkké vousy? Vědci zjistili, že během holení dochází k deformaci čepele, která má zásadnější vliv než prosté opotřebení hrany v průběhu času. Tímto namáháním totiž dochází ke vzniku trhlin.

Zákeřné mikrotrhliny

Jakmile se vytvoří počáteční trhlina, je pak čepel náchylná k další destrukci, vedoucí k rychlému otupení hrany břitu. Vědci tvrdí, že klíčovou roli hraje mikroskopická struktura čepele. Pokud struktura oceli není celistvá, je náchylnější k dalšímu poškození. Tím, jak se kolem počáteční trhliny hromadí další, dochází k otupení čepele.

Při vzniku trhlin hraje roli úhel, ve kterém čepel přichází do styku s vousy, a přítomnost defektů v mikroskopické struktuře oceli. Vědci jsou na základě dosavadních zjištění přesvědčeni, že výzkum může nabídnout vodítka, jak prodloužit ostrost ostří.

„Naším hlavním cílem bylo pochopit problém, který si více či méně uvědomuje každý: proč se žiletky stávají nepoužitelnými, když interagují s mnohem měkčím materiálem,“ uvedl profesor C. Cem Tasan. „Našli jsme hlavní příčiny, což nám umožnilo najít nový způsob zpracování, aby čepele vydržely déle.“

Diskuze (45) Další článek: Nvidia pořádá 1. září speciální událost. Představí grafické karty GeForce RTX 3000

Témata článku: Technologie, Věda, Výzkum, Břit, Čepel, Ostří, MIT, Holicí strojek, Vědec, Trhlina, Žiletka, Strojek, Vousy

Podívejte se, co dokáže vyrobit jedna z nejexotičtějších 3D tiskáren v Česku

** Na jaře tiskla unikátní české respirátory ** Používá ji třeba Škoda Auto, a.s. ** Zajeli jsme se podívat do pražského showroomu 3Dees

Jak uložit dokument z Wordu, aby vydržel celé roky? Je to těžší než cesta na Mars

** Jak uložit soubory, aby vydržely vnoučatům? ** A co kdyby měly přečkat celá staletí? ** Teď se o to pokouší GitHub a je to oříšek i pro lingvisty

Zapomeňte na kometu, české nebe každý den křižují mnohem zajímavější kousky

** České nebe každý den křižuje hromada exotických letounů ** Na populární mapě Flightradar24 je ale nenajdete ** Jsou to vojenské letouny USA, UK a NATO

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

** Jaké jsou výhody a nevýhody hraní na počítači? ** Co mají společného a v čem se liší Xbox One, PS4 a Switch? ** Na čem hrát, když nemáte výkonné PC ani konzoli?