Tetování

Proč je tetování věčné a postupem času samo nezmizí?

• Proč tetování nemizí, když kožní buňky nesoucí tetovací pigmenty v lidské kůži uhynou?
  • Buněční „nebožtíci“ předávají „náklad“ barviva svým nástupcům a ti ho v kůži nadále udrží
  • Objev francouzských vědců najde uplatnění při odstraňování tetování

Jen co vysvitne slunko a lidé si vyjdou v krátkých rukávech a nohavicích, vykoukne na nás pestrá galerie tu více, tu méně povedených tetování. Sedmdesátník s neuměle vyvedeným kačerem Donaldem na předloktí si zaslouží spíš náš soucit než posměch. Za nerozvážnosti mládí se platí a v případě tetování to bývá na doživotí.

Dermatologové si tím byli zcela jistí. Nový výzkum francouzských lékařů však odhalil o tetování nové, překvapivé skutečnosti, které dosavadní dogmata vyvracejí.

Vědci byli dlouho přesvědčeni, že tetovací pigment proniká do kožních buněk označovaných jako fibroblasty a tam už zůstane až do konce našich dnů. Nedávno se ale ukázalo, že na tetování reagují buňky imunitního systému známé jako makrofágy. Ty jsou nalákány do místa, kde tetovací jehla poraní kůži, a hltají tam pigmenty.

Makrofágy zkoušejí barvivo zlikvidovat podobně, jako to dělají s mikroby pronikajícími do těla přes kůži při infekcích. Nepovede se jim to a právě ony pak vytvářejí v tetované kůži barevné vzory. I v případě obarvených makrofágů byli vědci přesvědčeni, že buňky obsahující tetovací pigment žijí věčně a tetování je proto trvalé.

Co ukázaly testy na myších?

Francouzští imunologové pod vedením Sandrine Henriové a Bernarda Malissena tetovali laboratorní myši a přesvědčili se, že pigment skutečně spolykaly jen a jen kožní makrofágy. Vědci tyto buňky cíleným zásahem zahubili a očekávali, že tetování zmizí.

Jenže se nestalo vůbec nic. Z buněk označovaných jako monocyty se začaly vytvářet nové makrofágy a ty rychle spolykaly pigmenty uvolněné z mrtvých buněk. Díky nim se pigment v kůži udržel.

Stejný proces probíhá i v tetované lidské kůži. Makrofágy spolykají pigment, a když zestárnou a uhynou, uvolní barvivo do okolí. Tam ho najdou nově vznikající makrofágy a převezmou ho jako pomyslný barevný štafetový kolík. Buňky s pigmentem neustále hynou, ale svůj barevný náklad předávají nastupující buněčné generaci. Díky tomu se nemůže pigment uvolněný z mrtvých makrofágů rozptýlit a tetování zůstává beze změny.

„Domníváme se, že když makrofágy nesoucí pigment v průběhu života ze zcela přirozených příčin uhynou, sousední makrofágy uvolněné pigmenty převezmou a tento dynamický proces zaručí tetování stálý vzhled a dlouhodobé přetrvávání,“ shrnuje výsledky studie publikované v Journal of Experimental Medicine vedoucí týmu Sandrine Henriová.

Moderní dermatologie využívá k odstranění tetování lasery, které zahubí buňky nesoucí pigment a dovolí tak únik pigmentu do lymfatického systému. Celou proceduru zřejmě sabotují nově vznikající makrofágy, které barvivo zadržují v kůži. Na ně chtějí francouzští dermatologové zacílit při vývoji nových metod pro „mazání“ tetování.

„Budeme schopni účinněji odstraňovat tetování, pokud zkombinujeme působení laseru s účinky látek, které potlačí výskyt makrofágů v dané oblasti kůže tak, aby nemohly uvolněné pigmenty znovu zachytit. Tím zvýšíme pravděpodobnost, že pigmenty odejdou z kůže do lymfatického systému,“ představuje výhledy do blízké budoucnosti Sabrine Henriová.

Foto: Javcon117*, CC BY-SA 2.0