Proč jsme nenašli mimozemšťany? Možná za to může vesmírná gorila

• Systematický přístup k hledání mimozemšťanů nás možná oslepuje
  • Při hledání mimozemských civilizací se až příliš soustředíme na hledání jednoho typu projevu
  • Pak nám unikají ty skutečné

V roce 1950 položil fyzik Enrico Fermi svým kolegům jednoduchou otázku: pokud existují mimozemšťané, tak kde jsou? Ani po téměř 70 letech neznáme odpověď.

Zajímavý úhel pohledu na hledání mimozemských civilizací nabídli vědci z univerzity ve španělském Cádizu. Na problematiku šli z pohledu psychologie.

Neviditelná gorila

Na konci 90. let provedli Daniel Simons z University of Illinois a Christopher Chabris z Harvardu zajímavý experiment. Vytvořili dva týmy hráčů, kterým dali basketbalové míče. Hráči měli driblovat a přihrávat si. Úkolem dobrovolníků pak bylo pozorovat hráče na videu a splnit určitý úkol – například sčítat přihrávky jednoho z týmů.

V jeden okamžik se na videu mezi hráči objevil muž převlečený za gorilu. Zatančil a zase ze záběru odešel. Když se pak dobrovolníků ptali, zda si na videu při plnění úkolu všimli něčeho zvláštního, velká část z nich odpověděla, že ne. Odborně se tomuto jevu říká slepota z nepozornosti.

Gabriel de la Torre a Manuel Garcia z univerzity v Cádizu využili podobného experimentu. Nejdříve dali 137 účastníkům jednoduchý test se třemi otázkami, aby je rozdělili do dvou skupin:

• Systém 1: jsou lidé, kteří jednají intuitivně, emocionálně, odpoví většinou velmi rychle.
  • Systém 2: jsou lidé, kteří jednají pomalu, váhavě, přemýšlejí nad odpovědí.

Systém 1 a 2 zavedl laureát Nobelovy ceny za ekonomii Daniel Kahneman ve své knize Thinking, Fast and Slow.

Po třech otázkách proběhl samotný experiment. Vědci dali účastníkům fotografie Země z družic. Měli na nich hledat například budovy nebo přírodní prvky. Na jedné fotografii byla 3 mm velká gorila.

Vědci očekávali, že si gorily všimnou převážně lidé zařazení do systému 2, který by do jisté míry měl být podobný vědeckému způsobu práce.

Gorily si všimlo jen 32,8 % účastníků a drtivá většina z nich byla předtím zařazena do systému 1.

Jak to souvisí s hledáním mimozemských civilizací? Podle vědců je možné, že soustředění se na určitý typ hledání mimozemských civilizací nám může způsobit slepotu z nepozornosti. Zaměříme se na jeden projev vyspělých mimozemských civilizací a ty ostatní a skutečné nám mohou uniknout. Jedním takovým typem hledání může být výzkum rádiových signálů, který započal v roce 1960 jako projekt Ozma a později se z něj stalo SETI.

Diskuze (22) Další článek: Facebook chce vlastní procesory. Staví tým, který je jednou navrhne

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Mimozemský život, Experiment, Psychologie, Mimozemšťané, Vědec, Míč, Slepota, Harvard, Určitý úkol, Systematický přístup, Zajímavý experiment, Jednoduchý test, Drtivá většina, Podobný experiment, Velká část, Mimozemská civilizace, Jistá míra, Jednoduchá otázka, Určitý typ, Rádiový signál, Hledání, Nobelova cena, Univerzita of Illinois

Svobodný RISC-V: Možná za deset let po ARMu neštěkne ani pes. Google a armáda dalších vyvíjejí konkurenční procesor

**Architektuře RISC už desetiletí vládne britský ARM ** Procesory jeho návrhu najdete v pračce, v routeru i v mobilu ** Ale pozor, o slovo se hlásí svobodný RISC-V

USB-C už mělo být všude, ale není. Tak kde to vázne?

** Konektor USB-C byl představen už před čtyřmi roky ** Praktické univesrzální rozhraní však stále není rozšířeno ** Výrobcům hardwaru se do změny moc nechce