Proč se v zimě solí cesty a jak vypadá budoucnost zimní údržby?

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 41

Názory k článku

avatar
07. 02. 2019 08:17

A co auta a to jak ta sůl je agresivni pro ně? To nikoho nezajimá? Kdyby se nesolilo, tak i auta budou v mnohem lepším stavu než teď! Já kvůli solení přes zimu nejezdím, protože si nechci svoje auto zníčit. Doufám že brzo přijdou na to, že se to dá řešit i jinak než agresivní solí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 02. 2019 16:14

Dřív se sypaly cesty hlavně popelem. Nevidím důvod proč ve velkém nezužitkovat popílek z elektráren, spaloven a sídlištních/průmyslových kotelen. Alespoň by se ten popeílek zlikvidoval, místo toho aby se ukládal na skládce na hromadě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 02. 2019 14:55

Ten kousek chodniku pred garazi sypu zasadne kuchybskou soli. Je sice kvalitnejsi nez posypova, zato je levnejsi. Ja vim, ze usetrim maximalne tak dvacku rocne, ale kdyz uz jdu nakoupit jidlo, tak si pribalim 5kg soli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 02. 2019 14:43

A vidíte, krásný příklad další z mnoha výhod železniční dopravy. Koleje se solit nemusí, vlaky jezdí i v zimě bez nějakých obtíží. Když je sněhu opravdu moc, projede trať lokomotiva s pluhem a hotovo, může se jezdit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
06. 02. 2019 12:33

"teplota bodu mrazu se posune k nižším hodnotám"... no tak určitě

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 02. 2019 10:56

To solení fakt nechápu! Udělají krásnou, novou, fajnovou silnici za stovky milionů, pak to párkrát přejedou sypačem se solí a můžou to vyhodit a dělat znova. Už po pár soleních vidíte jak ta silnice jde do... Proč ještě nikdo nepřišel s něčím, co by toto plýtvání zastavilo? Třeba nějaký plastový nátěr, který by tu silnici přes zimu ochránil. Dokonce i instalace elektrického topení pod silnici by vyšla levněji, než tu silnici každé dva, tři roky dělat znova. Stačilo by zvednout teplotu vozovky o dva tři stupně, což by nebyla taková energetická zátěž.V Jihlavě vyhřívanou silnici mají:http://www.jihlavske-listy.cz/clanek1208-do-city-parku-... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 02. 2019 09:48

Netreba vymýšľať čo je už vymyslené. Treba začať posypávať zeolitom.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 02. 2019 07:53

Problém je,že soľ sa dá pomýliť zo salmiakom alias chloridom amónnymA ten spevňuje lyžiarsku trať tým, že zvyšuje teplotu topenia ľadu, pri extrémnej koncentrácii alias nasýtenom roztoku som niekde videl neuveriteľné hodnoty- mrznutie vody okolo +15°C. Ale neskúmal som dôveryhodnoť toho zdroja.Ďalej sa využíva v dymovniciach, pomocou neho sa upravuje trať pre beh na lyžiach (chemická úprava - spevnenie a zrýchlenie trate),https://sk.wikipedia.org/wiki/Chlorid_am%C3%B3nny... https://cs.wikipedia.org/wiki/Chlorid_amonn%C3%BD...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
06. 02. 2019 07:33

Že tu není zmínka o eutektické směsi, to beru (i když jsme na VTM, tak by být mohla). Že tu není zmínka o chloridu vápenatém, který se na rozdíl od jiných uvedených variant v ČR skutečně používá (i když málo, protože je násobně dražší než NaCl), to taky nějak zkousnu. Ale že tady skoro chybí výklad toho, PROČ posolený led rozmrzne, to už psychicky nezvládnu. Navíc ten obrázek s táním ledu nemá nic společného (vysvětluje proč nezmrzne slaná voda, a ještě dost špatně). Takže: Všechny ty soli snižují tlak syté páry. Molekuly za normálních podmínek nemají důvod opouštět povrch ledu, takže led prostě leží na silnici. Nad povrchem je vrstva molekul vody. Když snížíme tlak sytých par, molekuly mohou snadněji opouštět povrch a dochází k tání (kvůli interakci molekul vody s ionty jich není taková vrstva nad povrchem -> menší tenze par -> víc molekul může být z povrchu odneseno). Jinak si neodpustím jednu věc k té eutektické směsi: Teplota tání ledu je 0 °C, teplota tání NaCl 800 °C. Jejich směs má ale teplotu tání NIŽŠÍ než obě z nich. Statistická fyzika FTW!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 02. 2019 03:43

Podle mě by dost pomohlo, kdyby silničáři začali používat tu radlici co mají vpředu na autech. Takhle totiž musí solit třeba 15cm sněhu a to opravdu vyžaduje dost soli, aby to všechno roztálo. Ale kdyby to nejprve odhrnuli a pak nasolili jen ten zbytek sněhu co radlice nevzala, tak rázem solí mnohem menší množství sněhu a to nepotřebuje tolik soli.Ovšem co jsem potkával silničáře tak jsem neviděl ani jednoho co by používal radlici. Všichni ji měli zvednutou a jen solí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
05. 02. 2019 22:24

to nebudou cukrovat ani peprit kdyz sul je levnejsi. asi logicky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  05. 02. 2019 21:53

keď som tak čítal, že všetko skončilo preto, že buď to nemalo peknú farbu, alebo príjemnú vôňu, chce to zaviesť vykurované cesty a chodníky, alebo niečo ako HAMR, laserové lúče pred sebou, ktoré zohrejú povrch kým sa naň nepresuniete a tak ďalej.Chodníky treba zametať včas a dám ešte jeden nápad. V článkku ako negatívum nebolo spomenuté, že posypová soľ ničí karosérie, obuv a zvieratám labky. Teraz ten nápad. Kedysi sa posypovalo pilinami. Odpadného dreva je dosť, je to ekologické a človek by si sem tam mal zvyknúť, že v zime je zima i mráz, prispôsobiť obuv, dezén, chôdzu i jazdu podmienkam.Niekedy by stačilo, keby ľudia použili buď plastové, alebo kovové návleky na topánky so zubami. Namiesto toho, sú ľudia schopní ísť aj do hôr s topánkami s hladkou podrážkou, obuvou letnou alebo autom aj 80-90 ľad, neľad čudujúc sa, prečo práve oni nevybrali zákrutu, auto nereagovalo na ich rázne točenie volantom a šlo rovno.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
05. 02. 2019 20:27

a co posyp plastem (granulemi) který se zkoušel u nás už před lety, jak to dopadlo ? výhoda oproti solení a posupu je ta, že protože to je plast, tak to má tendenci jít vždy na sníh (,,vyplavat to postupně z něho") a držet se na vrhu, zatímco posyp se postupně zasene novým sněhem a je vespod . .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor