Proč se zatměla VY Canis Majoris, jedna z nejvíce extrémních hvězd ve vesmíru?

• Hvězda VY Canis Majoris prochází obdobími stmívání a opětovného zjasňování
  • Právě teď je nápadně setmělá
  • Tento jev nakonec vysvětlilo pozorování Hubbleova vesmírného dalekohledu

Některé hvězdy jsou opravdu výjimečné. Bezesporu to platí pro podivuhodnou gigantickou hvězdu VY Canis Majoris. Je to červený veleobr monumentálních proporcí ze souhvězdí Velkého psa.

Jistě mnohé napoví přezdívka této hvězdy, které se někdy říká „Betelgeuse na steroidech“. Je mnohem větší, těžší a divočejší než Betelgeuse. Slunce je proti tomuto veleobru jen malé kosmické smítko.

Pokud by někdo tuto hvězdu posadil doprostřed Sluneční soustavy, tak by se rozkládala až k oběžné dráze planety Saturn. Září jako 300 tisíc Sluncí. Ale ne vždy.

Podobně jako Betelgeuse, i VY Canis Majoris prochází obdobími stmívání a opětovného zjasňování, ještě razantnějšími a delšími než v případě Betelgeuse. Právě teď je tato neuvěřitelná hvězda nápadně setmělá. Bývala viditelná pouhým okem, ale teď je k jejímu pozorování nutný teleskop.

Případ stmívání Betelgeuse nakonec vyřešilo pozorování Hubbleova vesmírného dalekohledu. Ukázalo se, že Betelgeuse vyvrhl velké množství hmoty, která nám zaclonila výhled. V případě VY Canis Majoris to podle všeho bude stejné, jen ještě v mnohem větším měřítku.

Objev nových struktur

Roberta Humphreys z americké University of Minnesota v Minneapolisu a její spolupracovníci rovněž pozorovali divokého veleobra Hubbleovým vesmírným dalekohledem. S jeho pomocí objevili v bezprostředním okolí VY Canis Majoris struktury, které jsou staré sotva století.

Foto:
NASA, ESA, R. Humphreys (University of Minnesota) a J. Olmsted (STScI)

A také jsou obrovské. Podle badatelů asi stokrát větší, než masy hmoty vyvrhované veleobrem Betelgeuse. Hmota takových mas prý může odpovídat více než dvěma Jupiterům.

Jak v případě Betelgeuse, tak i u VY Canis Majoris jde o hmotu vyvrhovanou v důsledku doslova zběsilé povrchové aktivity veleobrů. Možná je to specifická fáze vývoje velmi masivních hvězd. VY Canis Majoris se zřejmě zrodila před pár miliony let, jako superžhavá a jasná hvězda o hmotě 35 až 40 Sluncí.

Vědci odhadují, že o polovinu této hmoty už asi přišla. Zřejmě nevybuchne jako supernova, ale rovnou se zhroutí do černé díry. Najednou zmizí. Bude to nepochybně fascinující.

Titulní foto: Sephirohq, CC BY-SA 3.0