Proč věříme lhářům aneb jaké strategie klamu na nás nejvíce zabírají

  • Podvodní prodejci i neseriózní politici by museli balit, kdybychom je prokoukli a neuvěřili jejich lžím
  • To však neumíme, a tak lháři kolem nás celkem spokojeně prosperují
  • Proč? Jaké strategie na nás platí?

V dnešní společnosti je jedním z hlavních fenoménů sveřepý boj o pozornost druhých. Je to jakási obdoba darwinistického boje o přežití odehrávající se na poli společenských vztahů. Mezi prodejci vyhrává ten, kdo dokáže lépe než druzí obrátit naši pozornost ke svému zboží.

Stejně je tomu v případě politiků soupeřících o hlasy voličů, influencerů přetahujících se o „lajky“ příznivců na sociálních sítích nebo autorů článků ve sdělovacích prostředcích, kteří jsou zainteresováni na co nejvyšším počtu čtenářů a diskutérů.

Bez velké nadsázky můžeme tento „zápas o pozornost“ pozorovat i v diskusích o koronaviru SARS-CoV-2 a očkování. Nejednou jsme svědky vysoké důvěry pochybným osobnostem, které byly mnohokrát usvědčeny ze lži. Na první pohled to nedává smysl, protože jsme přesvědčeni, že když nám někdo opakovaně lže, ztrácí naši důvěru.

Honbu za společenským vlivem si můžeme představovat jako bilaterální vztah mezi prodejcem a potenciálním zákazníkem, politikem a jeho voličem, influencerem a jeho případným fanouškem nebo mezi novinářem a jeho čtenářem, posluchačem či divákem. Ve skutečnosti je to ale přinejmenším trojstranný vztah, v kterém dva soupeři soutěží o pozornost a přízeň třetího.

Na trhu je více prodejců daného zboží. Ve volbách se uchází o přízeň voličů minimálně dva kandidáti. Na sociálních sítích jsou každý den nahrány tisíce videí a autor každého z nich doufá, že se právě to jeho stane virálem. Pokud se přeneseme na půdu diskusí o covidu a vakcínách, pak je klasická situace dvou oponentů – „alarmisty“ a „odmítače“ – kteří za asistence moderátora soupeří o důvěru publika.

Pokaždé, když jedna ze soupeřících stran uspěje, např. když obchodník prodá zboží nebo jeden z diskutérů o covidu či vakcínách získá někoho na svou stranu, jeho konkurenti prohrávají. Obchodníci přišli o zákazníka, diskutéři ztratili své fanoušky. V téhle soutěži už nejde o to, jak zapůsobit na lidi.  Klíčová je otázka, jak na sebe strhnout větší pozornost, než jakou si dokážou urvat ostatní.

Tak prezentuje dnešní svět tým vedený Bahadorem Bahramim z Ludwig-Maximilliam Universität v německém Mnichově, který se pokusil proniknout do zákonitostí souboje o přízeň veřejnosti pomocí nově vyvinutého laboratorního modelu.  

Titulní ilustrační foto: Tristan Schmurr, CC BY 2.0

Diskuze (27) Další článek: Samsung kvůli covidu omezil výrobu SSD. Ceny půjdou nahoru

Témata článku: Výzkum, Evropská unie, Donald Trump, Velká Británie, Psychologie, Manipulace, David Cameron, Brexit, Předpověď, United stát of America, Peoria, For the Record, Nature Communications, Pozornost, Boris Johnson, Prodejce, White House, Voliči, Klient, Strategie, Joe Biden, Lhář, Gage Skidmore, Poradce, Amerika



Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda
Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

** Uběhlo 35 let od tragické nehody v černobylské elektrárně ** Celá oblast je událostí stále silně poznamenaná ** Z Černobylu ale znovu teče elektřina – tentokrát solární

David Polesný
Elektrárna
Už nikdy nekopírujte a nevkládejte příkazy z webových stránek – můžete tak ohrozit Windows i Linux

Už nikdy nekopírujte a nevkládejte příkazy z webových stránek – můžete tak ohrozit Windows i Linux

** Kopírujete někdy příkazy z webových stránek? ** Pak byste toho měli hodně rychle nechat! ** Můžete totiž zkopírovat škodlivý kód

Karel Kilián
KódJavascriptBezpečnost
Hráli jsme OlliOlli World. Překvapivě komplexní skejťácká arkáda

Hráli jsme OlliOlli World. Překvapivě komplexní skejťácká arkáda

Nový díl skejťácké série OlliOlli přidal do hry třetí rozměr a zavede vás do země stvořené pro každého jezdce. Překvapíte zdejší bohy a stanete se nástupcem kouzelníka skejtu?

Martin Nahodil
OlliOlli WorldDojmyPC
Pozor na AliExpress. Aby byl pořád levný, musíte zvolit správný způsob dopravy

Pozor na AliExpress. Aby byl pořád levný, musíte zvolit správný způsob dopravy

** Už několik měsíců platí nová daňová pravidla pro zásilky nejen z Asie ** Tkaničky z AliExpressu mohou být stále laciné ** Musíte ale zvolit správného dopravce, jinak poště zaplatíte 150 Kč

Jakub Čížek
E-shopyAliExpress
Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Jakub Michlovský
Ohebný displejSamsungPitva