Prohlédněte si dosud nejzřetelnější snímek centra Mléčné dráhy

Nový obří teleskop pořídil dosud nejzřetelnější snímek centra Mléčné dráhy. Konkrétně jde o oblast obklopující supermasivní černou díru v srdci naší galaxie, vzdálenou zhruba 25 000 světelných let.

Dotyčný teleskop se nazývá MeerKAT a ve skutečnosti je tvořen 64 jednotlivými talíři, které detekují radiové vlny. Nacházejí se v regionu Karoo na jihu Afriky a mohou se chlubit extrémně vysokou senzitivitou.

Barvy na obrázku reprezentují jas rádiových vln: od červené (pro slabé emise) přes oranžovou a žlutou až po bílou (pro nejsilnější emise). Samostatnou zmínku si zaslouží dlouhá a úzká vlákna. Ta byla poprvé objevena v osmdesátých letech, ale jejich původ zůstává záhadou. V Mléčné dráze je lze pozorovat pouze v blízkosti centrální černé díry – nikde jinde.

„Tento snímek je pozoruhodný,“ uvedl Farhad Yusef-Zadeh z Northwestern University, který se na výzkum inkriminovaných vláken specializuje. „Mohl by poskytnout klíč k rozluštění kódu a vyřešení této třicetileté hádanky.“

Fotografovat centrum Mléčné dráhy je neuvěřitelně obtížné. Důvodem není jen jeho vzdálenost, ale i skutečnost, že leží za souhvězdím Střelce a je neustále zahaleno oblaky prachu a plynu, v důsledku čehož je pro pozemské optické teleskopy neviditelné. Rádiové vlny o určitých vlnových délkách (stejně jako třeba infračervené záření) však prachem mohou proniknout.

„Chtěli jsme předvést vědecké schopnosti tohoto nového zařízení,“ konstatoval Fernando Camilo ze South African Radio Astronomy Observatory (SARAO), jež MeerKAT vybudovala a provozuje. „Centrum galaxie bylo zřejmým cílem: unikátní, vizuálně nápadné a plné nevysvětlených jevů - ale také notoricky obtížně zobrazitelné pomocí rádiových teleskopů.“

Foto: SARAO

Diskuze (10) Další článek: Elon Musk, inženýři z Googlu i Češi slíbili, že nevyrobí terminátora

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, Astronomie, Afrika, Hádanky, Černé díry, Snímek, Osmdesáté rok, Teleskop, Vlna, MeerKAT, Infračervené záření, South African, Talíř, Vlákno, Galaxie, Oblak prachu, Mléčná dráha, SNIMEK, Zřejmý cíl, Nové zařízení, Dlouhé vlákno, Rádiová vlna, Reveal

DJI Mini 3 Pro: Tohle by mohl být nejlepší rekreační dron pro letošní léto

** DJI představilo třetí generaci svých nejmenších dronů Mini ** A pozor, už to není žádné ořezovátko. Konečně dorazil autopilot ** Také ale výrazně poskočila cena

DJIDrony
Jak dobře vybrat disk SSD. Drahé jsou zbytečné, ty nejlevnější špatné

** Vybrat správný disk SSD není příliš složité ** Na některé důležité parametry si ale musíte dát pozor ** Výrobcům se dá věřit, udávané rychlosti jsou dosažitelné

Jak vybratSSD
Srovnávací test chytrých hodinek do 2000 Kč. Dříve vyhozené peníze, dnes už ty nejlepší dávají smysl

Vybrali jsme osm chytrých hodinek s cenou maximálně 2 000 Kč. Díky nim můžete mít všechny notifikace hezky po ruce, případně vědět, jak moc jste se dnes hýbali nebo jak dobře, či špatně jste spali.

SrovnáníHodinky
Ruský notebook je přesně tak hrozný, jak si představujete

** Letos se začne prodávat první ruský notebook Bitblaze Titan ** Neohromí výkonem ani výbavou, nýbrž svou neotesaností ** A stejně nakonec není tak ruský, jak se tváří

RuskoNotebooky

Ušetříte za data. Návod, jak na YouTube poslouchat jen zvuk

Na YouTube existuje spousta videí, u kterých stačí pouze poslouchat zvuk. Zásadně se tím sníží objem přenesených dat.

YouTubeTipy
První neuronové sítě už možná získaly vědomí, tvrdí OpenAI. Buďte ale klidní, stejně se to nedá ověřit

** Jeden ze zakladatelů laboratoře OpenAI publikoval kontroverzní tweet ** Rozjela se pod ním bohatá debata vědců ** Může mít AI vůbec vědomí? A dokážeme to zjistit?

Umělá inteligence
Recenze reMarkable 2. Geniální zápisník, úžasná technologie a e-ink rychlejší než iPad

** Hybrid tabletu a čtečky je špičkovým kusem hardwaru. ** Výrazně se omezuje na použití jako zápisníku a čtení. ** Ani u tohoto typu zařízení se nevyhneme předplatnému.

reMarkableE-inkTesty