Astronomie

Prohlédněte si dosud nejzřetelnější snímek centra Mléčné dráhy

Nový obří teleskop pořídil dosud nejzřetelnější snímek centra Mléčné dráhy. Konkrétně jde o oblast obklopující supermasivní černou díru v srdci naší galaxie, vzdálenou zhruba 25 000 světelných let.

Dotyčný teleskop se nazývá MeerKAT a ve skutečnosti je tvořen 64 jednotlivými talíři, které detekují radiové vlny. Nacházejí se v regionu Karoo na jihu Afriky a mohou se chlubit extrémně vysokou senzitivitou.

Barvy na obrázku reprezentují jas rádiových vln: od červené (pro slabé emise) přes oranžovou a žlutou až po bílou (pro nejsilnější emise). Samostatnou zmínku si zaslouží dlouhá a úzká vlákna. Ta byla poprvé objevena v osmdesátých letech, ale jejich původ zůstává záhadou. V Mléčné dráze je lze pozorovat pouze v blízkosti centrální černé díry – nikde jinde.

„Tento snímek je pozoruhodný,“ uvedl Farhad Yusef-Zadeh z Northwestern University, který se na výzkum inkriminovaných vláken specializuje. „Mohl by poskytnout klíč k rozluštění kódu a vyřešení této třicetileté hádanky.“

Fotografovat centrum Mléčné dráhy je neuvěřitelně obtížné. Důvodem není jen jeho vzdálenost, ale i skutečnost, že leží za souhvězdím Střelce a je neustále zahaleno oblaky prachu a plynu, v důsledku čehož je pro pozemské optické teleskopy neviditelné. Rádiové vlny o určitých vlnových délkách (stejně jako třeba infračervené záření) však prachem mohou proniknout.

„Chtěli jsme předvést vědecké schopnosti tohoto nového zařízení,“ konstatoval Fernando Camilo ze South African Radio Astronomy Observatory (SARAO), jež MeerKAT vybudovala a provozuje. „Centrum galaxie bylo zřejmým cílem: unikátní, vizuálně nápadné a plné nevysvětlených jevů - ale také notoricky obtížně zobrazitelné pomocí rádiových teleskopů.“

Foto: SARAO

Diskuze (10) Další článek: Elon Musk, inženýři z Googlu i Češi slíbili, že nevyrobí terminátora

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, Astronomie, Afrika, Černé díry, Samostatná zmínka, Mléčná dráha, Osmdesáté rok, Infračervené záření, Northwestern University, Vlna, Reveal, Snímek, Galaxie, Karoo, South African, Rádiová vlna, Zřejmý cíl, Dlouhé vlákno, Světelný rok, Nové zařízení, Vlákno, Černá díra, Teleskop

Tipy pro Google: Umí mnohem víc než jen vyhledávat, zkuste některé fígle

** Google není jen vyhledávací pole se dvěma tlačítky ** Můžete ho ovládnout pomocí parametrů a příkazů ** Kromě výsledků vyhledávání nabízí také další funkce

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

** Policisty poblíž San Franciska zaujala Tesla se spícím řidičem ** Donutili vozidlo zpomalit a následně probudili překvapeného řidiče ** Vozidlo podle dostupných informací jelo v režimu autopilota

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně