Prohlédněte si kometu zblízka díky snímkům a videu sondy Rosetta

Sonda Rosetta zachytila v průběhu své mise kolem komety téměř sto tisíc snímků. Nyní jsou volně dostupné veřejnosti v online archivu, díky kterému máme možnost spatřit bezprecedentní pohled na tento podivně tvarovaný nebeský objekt.

Sonda Rosetta Evropské kosmické agentury odstartovala na svou misi v roce 2004. Zajímavá je především tím, že 6. srpna 2014 dorazila ke kometě 67P/Churyumov-Gerasimenko a vstoupila na její oběžnou dráhu. Stala se tak prvním pozemským tělesem, které obíhalo kometu. O čtvrt roku později vypustila přistávací pouzdro Philae, které přistálo na kometárním jádře.

Záběr z povrchu komety (Foto: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA, CC BY-SA 4.0)

Online archiv obsahuje všechny pořízené snímky, včetně poslední série, nasnímané od července do září 2016. Mnoho obrázků je k dispozici pod licencí Creative Commons, takže je můžete kopírovat, sdílet a upravovat podle svých potřeb.

Evropská kosmická agentura také publikovala působivé tříminutové video, sestavené z posledních fotek Rosetty. Záběry byly pořízeny doslova v posledních hodinách života sondy.

Během své dvanáctileté mise zachytila sonda Rosetta pomocí své kamery OSIRIS tisíce obrázků ve vysokém rozlišením. Fotografie odeslané zpět na Zem byly neuvěřitelně podrobné – odhalily na povrchu malé kameny, balvany, krátery, útesy a dutiny. Některé snímky byly pořízeny ze vzdálenosti pouhých dvou kilometrů. Definitivně poslední fotka z posledního sestupu je pořízena dokonce z výšky jen 20 metrů od povrchu.

Průzkum komety 67P/Churyumov-Gerasimenko vysvětlil mnoho o složitém způsobu vzniku komet. Přístroje na palubě Rosetty také odhalily přítomnost organických materiálů, čímž podpořily myšlenku, že komety a další nebeské objekty byly zodpovědné za to, že se na Zemi dostaly základní stavební kameny pro vznik života.

Povrch komety ze vzdálenosti 1,9 km (Foto: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA, CC BY-SA 4.0)

V dohledné době se možná dočkáme dalších zajímavých obrázků vesmírného tělesa. Japonská sonda Hajabusa 2 se totiž v těchto dnech přiblížila asteroidu 1993 JU3 – Ryugu na vzdálenost 40 kilometrů. Jejím úkolem bude odebrat na povrchu vzorky materiálu a odeslat je zpět na Zem.

Váš názor Další článek: Microsoft zařazuje zpátečku. Windows Sets na podzim v Desítkách nebudou