Vesmír | Komety

Prohlédněte si kometu zblízka díky snímkům a videu sondy Rosetta

Sonda Rosetta zachytila v průběhu své mise kolem komety téměř sto tisíc snímků. Nyní jsou volně dostupné veřejnosti v online archivu, díky kterému máme možnost spatřit bezprecedentní pohled na tento podivně tvarovaný nebeský objekt.

Sonda Rosetta Evropské kosmické agentury odstartovala na svou misi v roce 2004. Zajímavá je především tím, že 6. srpna 2014 dorazila ke kometě 67P/Churyumov-Gerasimenko a vstoupila na její oběžnou dráhu. Stala se tak prvním pozemským tělesem, které obíhalo kometu. O čtvrt roku později vypustila přistávací pouzdro Philae, které přistálo na kometárním jádře.

Záběr z povrchu komety (Foto: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA, CC BY-SA 4.0)

Online archiv obsahuje všechny pořízené snímky, včetně poslední série, nasnímané od července do září 2016. Mnoho obrázků je k dispozici pod licencí Creative Commons, takže je můžete kopírovat, sdílet a upravovat podle svých potřeb.

Evropská kosmická agentura také publikovala působivé tříminutové video, sestavené z posledních fotek Rosetty. Záběry byly pořízeny doslova v posledních hodinách života sondy.

Během své dvanáctileté mise zachytila sonda Rosetta pomocí své kamery OSIRIS tisíce obrázků ve vysokém rozlišením. Fotografie odeslané zpět na Zem byly neuvěřitelně podrobné – odhalily na povrchu malé kameny, balvany, krátery, útesy a dutiny. Některé snímky byly pořízeny ze vzdálenosti pouhých dvou kilometrů. Definitivně poslední fotka z posledního sestupu je pořízena dokonce z výšky jen 20 metrů od povrchu.

Průzkum komety 67P/Churyumov-Gerasimenko vysvětlil mnoho o složitém způsobu vzniku komet. Přístroje na palubě Rosetty také odhalily přítomnost organických materiálů, čímž podpořily myšlenku, že komety a další nebeské objekty byly zodpovědné za to, že se na Zemi dostaly základní stavební kameny pro vznik života.

Povrch komety ze vzdálenosti 1,9 km (Foto: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA, CC BY-SA 4.0)

V dohledné době se možná dočkáme dalších zajímavých obrázků vesmírného tělesa. Japonská sonda Hajabusa 2 se totiž v těchto dnech přiblížila asteroidu 1993 JU3 – Ryugu na vzdálenost 40 kilometrů. Jejím úkolem bude odebrat na povrchu vzorky materiálu a odeslat je zpět na Zem.

Váš názor Další článek: Microsoft zařazuje zpátečku. Windows Sets na podzim v Desítkách nebudou

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Creative Commons, Komety, Vid, Snímek, Poslední fotka, Dohledná doba, Japonská sonda, Povrch, Sonda, Online archiv, Kometa, Rosetta, Oběžná dráha, Poslední série, Pouhý kilometr, Povrch komety, Vysoké rozlišení, Organický materiál, Philae, Hajabusa, Osiris

Levný televizor místo drahého 4K HDR monitoru? Na co si musíte dát pozor

** 43", 4K, 60 Hz a HDR k tomu za deset tisíc ** Televizor takových parametrů stojí téměř polovinu, co monitor ** Využití televize jako monitoru přináší řadu kompromisů, ale jde to

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

** Policisty poblíž San Franciska zaujala Tesla se spícím řidičem ** Donutili vozidlo zpomalit a následně probudili překvapeného řidiče ** Vozidlo podle dostupných informací jelo v režimu autopilota

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

** Apple v New Yorku představoval počítačové novinky ** iPad Pro prý zatočí s notebooky ** Dočkali jsme se také návratu Mac mini