Projekt DarkSat zklamal: Astronomická pozorování komplikují i nejtmavší satelity Starlink

Názory k článku

JurajEsko  |  11. 09. 2020 20:00  |  Macintosh OS X Chrome 84.0.4147.135

Hm hm hm, aké prekvapujúce. Kto by to len povedal...

TFSi  |  11. 09. 2020 20:44  |  Microsoft Windows 7 Firefox 80.0

Orbitální observatoř mi nepřijde úplně jako špatný nápad. Společnosti, které budou provozovat takovéto konstelace blokující výhled na oblohu by mohly povinně přispívat na stavbu, provoz a údržbu takovýchto observatoří. A bude to mít prakticky samá pozitiva - obrazem nezdeformovaným atmosférou počínaje.

Kuba12345678  |  11. 09. 2020 21:40  |  Android Chrome 77.0

presne tak, jedinym smerem jsou orbitalni laboratore.

Blakat  |  11. 09. 2020 21:51  |  Microsoft Windows 10 Firefox 80.0

Ten článek poněkud zavání pitomostí.
Totiž - satelit typu DarkSat je jenom jeden - nechápu, kde vzal autor to množné číslo, konkrétně se jmenuje Starlink-1130. Zjednodušeně šlo o to začernit antény družice a tak snížit odrazivost. To se nicméně nepovedlo dostatečně, navíc se zařízení podstatně víc zahřívá.
Čili DarkSat vskutku neuspěl.
To jsou ovšem zprávy staré několik měsíců, tedy přímo zastaralé.
Nyní SpaceX zkouší tkzv. VisorSat, zjednodušeně jde o družici opatřenou stínítky. Navíc slibuje upravit software satelitů aby byly schopné upravovat svou pozici v prostoru, stejně jako natočení solárního panelu tak, aby odrážely co nejméně světla.

JP77  |  12. 09. 2020 00:52  |  Android Chrome 79.0

orbitalni dalekohledy jsou super vec, ale jako reseni satelitů se me to zda hodne blbý. az budou tri sítě satelitů a rozumny pozorovani vesmiru aby slo uz jen z orbity a vsechny hvezdarny se muzou zavrit a vsichni amateri aby uz nemohli dobre pozorovat vesmir z domu svym dalekohledem.

SkACe  |  12. 09. 2020 07:28  |  Microsoft Windows 10 Firefox 80.0

Stejné jako když si jelito koupí dům s 900m2 pozemku v satelitu s výhledem na les a pole... a pak se za rok diví, že mu tam někdo před čumák postaví další dům s výhledem na les a pole Se s tím smiř.

vilik  |  12. 09. 2020 08:25  |  Microsoft Windows 7 Firefox 56.0

Čtu tady o doporučení vybudovat orbitální observatoře. Nákladné na pořízení a provoz.
Vy příznivci, zkuste si představit, že bydlíte v domě a najednou přijede firma a okolo baráku vám postaví 10 metrovou zeď, takže vidíte co, Kefalín? H*vno.
No a doporučí vám, když chcete vidět, odstěhujte se jinam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (12)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
12. 09. 2020 12:40 | Macintosh OS X Safari 13.1

Ze dark sat nefunguje se vi uz hodne dlouho defacto tyden po jeho vypusteni.
Jakakoliv observator buduvana nad temito sitemi by si vyzadala obrovske penize cas technologie a ne vse by slo udelat na orbite. Toto je pouze argumentace ktera se opira o "myslim , asi , slo by kdyby " to se nestane. Pozemni observatore kterych je velmy mnoho za mnoho penez, zivi mnoho vedcu fyziku chemiku techniku a jsou financovane i z nasich penez Ano tady v ceske republice tak by vysli vnicec.
To je logika jako jsou dopravni zacpy tak si postavim letiste koupim letadlo a budu letat letadlem !!!

acrux  |  12. 09. 2020 13:55  |  Android Chrome 84.0

Vývoj je potřeba. Satelity se postupně budou zlepšovat (darksat už je dávno překonaný).Orbitální konstelace můžou reálný výzkum posunout také o hodně dál. Vhodnou konstelací a matematiku lze dosáhnout uhlového rozlišení odpovídající ploše zrcadla jejich vzdálenosti - tzn. řádově lepší.V neposlední řadě jde také o to, že s rozvojem podnikání ve vesmíru poletí dolů cena všech nutných technologíí a tím rychle poroste i jeho praktické využití.
Být na Zemi a vědecky debatovat je zajímavé, nicméně být tam, jet tam průmysl, těžbu, osídlování a roztáčet u toho ekonomiku je trochu jiná úroveň.

12. 09. 2020 19:15 | Android Chrome 85.0

Vypusťte stovky malých dalekohledů nad geostacionární dráhu. Nemusely by být ani o moc větší než Starlinky, ale spojené do optických interferometrů by byly 1000x silnější než největší pozemské dalekohledy

12. 09. 2020 20:19 | Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.83

Asi by se měli zbavit těch solárních panelů.

12. 09. 2020 23:49 | Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

Mám otážku na autora či rozumie písanému anglickému textu a či mu naozaj stojí za to písať zavádzajúce a neúplné informácie aj keď originálny článok, na scientific american od Emily Zhang, jasne hovorí iba o jednom experimentálnom DarkSat-e, o ktorom je už dávno všeobecne známe že redukuje jesnosť iba o polovicu? K ostatným družiciam a pokračovaniu úsilia zo strany SpaceX vo forme družíc VisorSat, ktoré si samotný astronómovia veľmi cenia no ešte neboli porovnané s DarkSat-om kvôli pozatváraným observatóriam v dôsledku covidu.
"While the dimming techniques tested by DarkSat are far from a sufficient solution, SpaceX has continued to develop other ways to further reduce spacecraft brightness. The company’s second attempt at a darkened satellite, VisorSat, uses a black sunshade to reduce light reflection. The first spacecraft with this design was launched on June 3. Astronomers are hoping to observe VisorSat and compare it with DarkSat once observatories reopen, following the COVID-19 shutdown."
Edit: Ako som to rozpísal v inom komentári na autora neberte to ako "hejt" týmto komentárom len upozornujem na značnú neúplnosť aj keď len "výcucu".

endemit  |  13. 09. 2020 11:13  |  Microsoft Windows 10 Chrome 85.0.4183.102

Satelitů bude čím dál tím víc, a to i bez Muska, s tím se budou muset astronomové smířit. Dále nechápu jak astronomové reaguji na Starlink a další až hystericky jako by šlo o konec pozemního pozorování. Přitom observatoře budou fungovat dále, jen za trochu ztížených podmínek. Budou se muset přizpůsobit, nic víc, nic méně. Dokonce bych si vsadil, že právě internet od Muska budou nejvíc využívat právě astronomové někde v Chile i jinde vysoko v horách.
A co se týče dalekohledů na orbitě, tak ty sou drahé do velké míry kvůli ceně vynášeného nákladu, což by se mělo radikálně změnit, jestli se právě Muskovi podaří projekt Super Heavy Starship. Tady jsou předpokládané náklady na 1 Kghttps://www.elonx.cz/novinky-o-starship-metano... ...