6
Fotogalerie

Projekt E-ferry: elektrické trajekty zase blíže realitě

  • Nový projekt E-ferry je zaměřen na elektrické trajekty
  • Lodě nebudou mít záložní generátory
  • Napájení je zabezpečeno vícenásobným rozdělením zdrojů a baterií

Evropská unie v rámci projektu E-ferry a ve spolupráci s dalšími partnery představila další pokrok v oblasti elektrických trajektů, které jsou určené pro převoz lidí, ale také nákladu na kratší vzdálenosti.

Elektrické čluny a lodě zažívají podobně jako automobily postupné přechodné období, kdy dochází k nahrazení spalovacích motorů za baterie a elektromotory. Několik obvykle velmi luxusních a drahých exemplářů už jsme na živě.cz ukazovali, tentokrát ale jde o trajekt, který je určen pro podnikové či vnitrostátní nasazení.

Nová konstrukce

První prototyp s označením Ellen bude k dispozici ještě tento měsíc, kdy by měl vyrazit i na první plavbu. Jeho základem je nový design a také nové lehčí materiály, takže například tam, kde dříve bylo železo, je nyní hliník a podobně.

Celá konstrukce byla vymyšlená tak, aby byla lehčí a efektivnější, protože díky použití baterií a elektromotoru si mohli inženýři s designem opravdu pohrát  a udělat ho jinak, než je běžné u forem kombinující spalovací motor a nádrže na palivo. Nábytek na lodi je navíc místo ze dřeva vyroben z recyklovaného papíru.

Kapacita trajektu je 31 automobilů nebo 5 nákladních vozů nebo až 198 pasažérů. Maximální rychlosti při plném výkonu 1 500 kW je 29 km/h.

Jen krátká vzdálenost

Současný prototyp urazí na jedno nabití přibližně 37 kilometrů, což je na krátké převozy přes řeky či blízké ostrovy a podobně dostačující hodnota. Inženýři se v konstrukci rozhodli odstranit záložní generátor a místo toho posílit zabezpečení napájení elektromotorů.

Napájení je nově rozděleno do celkem 20 samostatných jednotek, které mají jak vlastní baterie, tak i konvertory. Každá jednotka má svůj vlastní kontrolní systém, který hlídá výstupní energii, napětí, teploty a další vlastnosti, takže jakmile něco neodpovídá normálnímu stavu, dokáže danou jednotku okamžitě vypnout. 

Výhodou je, že jakmile by tak došlo k poruše, bude se jednat třeba o velmi malý výpadek energie, typicky tedy při výpadku jedné jednotky dojde ke snížení výkonu jen o 1/20.

První prototyp už se chystá do provozu

Nový koncept elektrické trajektu ukazuje směr, jakým se design a konstrukce těchto elektrických plavidel může ubírat a jaké nabízí možnosti. Tvůrci už mají v plánu nasadit zmíněný prototyp do reálného provozu. Trajekt bude fungovat mezi ostrovem Aeroe a Dánskem.

Celková cena projektu byla 21,3 milionu eur, přičemž EU na tento projekt přispěla 15 miliony eur. 

Podrobné informace o projektu naleznete na stránce e-ferryproject.eu

Určitě si přečtěte

Články odjinud