Výzkum | Elektřina | Lodě

Projekt E-ferry: elektrické trajekty zase blíže realitě

  • Nový projekt E-ferry je zaměřen na elektrické trajekty
  • Lodě nebudou mít záložní generátory
  • Napájení je zabezpečeno vícenásobným rozdělením zdrojů a baterií

Evropská unie v rámci projektu E-ferry a ve spolupráci s dalšími partnery představila další pokrok v oblasti elektrických trajektů, které jsou určené pro převoz lidí, ale také nákladu na kratší vzdálenosti.

Elektrické čluny a lodě zažívají podobně jako automobily postupné přechodné období, kdy dochází k nahrazení spalovacích motorů za baterie a elektromotory. Několik obvykle velmi luxusních a drahých exemplářů už jsme na živě.cz ukazovali, tentokrát ale jde o trajekt, který je určen pro podnikové či vnitrostátní nasazení.

Nová konstrukce

První prototyp s označením Ellen bude k dispozici ještě tento měsíc, kdy by měl vyrazit i na první plavbu. Jeho základem je nový design a také nové lehčí materiály, takže například tam, kde dříve bylo železo, je nyní hliník a podobně.

Celá konstrukce byla vymyšlená tak, aby byla lehčí a efektivnější, protože díky použití baterií a elektromotoru si mohli inženýři s designem opravdu pohrát  a udělat ho jinak, než je běžné u forem kombinující spalovací motor a nádrže na palivo. Nábytek na lodi je navíc místo ze dřeva vyroben z recyklovaného papíru.

Kapacita trajektu je 31 automobilů nebo 5 nákladních vozů nebo až 198 pasažérů. Maximální rychlosti při plném výkonu 1 500 kW je 29 km/h.

Jen krátká vzdálenost

Současný prototyp urazí na jedno nabití přibližně 37 kilometrů, což je na krátké převozy přes řeky či blízké ostrovy a podobně dostačující hodnota. Inženýři se v konstrukci rozhodli odstranit záložní generátor a místo toho posílit zabezpečení napájení elektromotorů.

Napájení je nově rozděleno do celkem 20 samostatných jednotek, které mají jak vlastní baterie, tak i konvertory. Každá jednotka má svůj vlastní kontrolní systém, který hlídá výstupní energii, napětí, teploty a další vlastnosti, takže jakmile něco neodpovídá normálnímu stavu, dokáže danou jednotku okamžitě vypnout. 

Výhodou je, že jakmile by tak došlo k poruše, bude se jednat třeba o velmi malý výpadek energie, typicky tedy při výpadku jedné jednotky dojde ke snížení výkonu jen o 1/20.

První prototyp už se chystá do provozu

Nový koncept elektrické trajektu ukazuje směr, jakým se design a konstrukce těchto elektrických plavidel může ubírat a jaké nabízí možnosti. Tvůrci už mají v plánu nasadit zmíněný prototyp do reálného provozu. Trajekt bude fungovat mezi ostrovem Aeroe a Dánskem.

Celková cena projektu byla 21,3 milionu eur, přičemž EU na tento projekt přispěla 15 miliony eur. 

Podrobné informace o projektu naleznete na stránce e-ferryproject.eu

Diskuze (31) Další článek: V obchodní válce padne i Honor. O čem se mluvilo na londýnské tiskovce?

Témata článku: Technologie, Výzkum, Evropská unie, Elektřina, Lodě, Baterie, Prototyp, Loď, Záložní generátor, Napájení, Projekt, Trajekt, Generátor, Konstrukce


Určitě si přečtěte

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

** Rajče.net má odjakživa problémy s choulostivými fotkami dětí ** Student zlínské univerzity analyzoval jeho katalog ** Neuronová síť doposud prozkoumala 6 milionů snímků

Jakub Čížek, Filip Šedivý | 73

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná nevíte

Karel Kilián | 36

Chyba roku 2038 způsobí problémy, počítače dnes totiž stárnou příliš pomalu

Chyba roku 2038 způsobí problémy, počítače dnes totiž stárnou příliš pomalu

** Loni ajťáky vystrašilo přetečení GPS čítače týdnů ** Nemělo se stát vůbec nic, ale svět opět nebyl připravený ** Za 18 let nás ale čeká ještě něco mnohem většího

Jakub Čížek | 62