Takhle vypadá rallycross. Auta zde jezdí po hlíně a po asfaltu, někdy dveřmi napřed, někdy létají vzduchem. Není nouze o tlačenice a těsné manévry. Jak si s takovým nasazením poradí elektromobily?

Takhle vypadá rallycross. Auta zde jezdí po hlíně a po asfaltu, někdy dveřmi napřed, někdy létají vzduchem. Není nouze o tlačenice a těsné manévry. Jak si s takovým nasazením poradí elektromobily?

To se uvidí! Rallycrosová série pro elektrická auta ponese označení Projekt E a fakt, že je míněna naprosto vážně, podtrhuje i záštita FIA. Elektromobily budou závodit ve stejných termínech a na stejných tratích jako současné vozy se spalovacími motory.

To se uvidí! Rallycrosová série pro elektrická auta ponese označení Projekt E a fakt, že je míněna naprosto vážně, podtrhuje i záštita FIA. Elektromobily budou závodit ve stejných termínech a na stejných tratích jako současné vozy se spalovacími motory.

Pro elektromobily to bude prověrka v extrémní a přitom značně rozmanité zátěži. 

Pro elektromobily to bude prověrka v extrémní a přitom značně rozmanité zátěži. 

Rallycross v elektrické podobě se začne jezdit od roku 2021

Rallycross v elektrické podobě se začne jezdit od roku 2021

Rallycross (zatím s auty na spalovací motor)

Rallycross (zatím s auty na spalovací motor)

Rallycross (zatím s auty na spalovací motor)

Rallycross (zatím s auty na spalovací motor)

To se uvidí! Rallycrosová série pro elektrická auta ponese označení Projekt E a fakt, že je míněna naprosto vážně, podtrhuje i záštita FIA. Elektromobily budou závodit ve stejných termínech a na stejných tratích jako současné vozy se spalovacími motory.
Pro elektromobily to bude prověrka v extrémní a přitom značně rozmanité zátěži. 
Rallycross v elektrické podobě se začne jezdit od roku 2021
Rallycross (zatím s auty na spalovací motor)
6
Fotogalerie

Projekt E: v chystaném šampionátu poměří elektromobily síly na asfaltu, šotolině i v bahně

Podobně, jako auta poháněná spalovacími motory závodí již řadu let v nespočtu disciplín, vznikají i šampionáty pro čistě elektrické vozy. K těm nejpopulárnějším patří aktuálně série závodů monopostů Formule E, nicméně v budoucnosti se můžeme těšit i na podstatně drsnější klání po hlavičkou Mezinárodní automobilové federace.

Nový šampionát pro čistě elektrické vozy se má lišit od všeho, co jsme dosud měli možnost vidět. Půjde totiž o alternativu Mistrovství světa v rallycrossu, kde auta a jejich řidiči měří síly na uzavřených okruzích, skládajících se z asfaltových a nezpevněných (nejčastěji šotolinových a bahnitých) úseků.

Elektromobily obalené bahnem

Tradiční rallycrossové závody jsou divácky atraktivní – mimo jiné i proto, že během nich často dochází ke kontaktu mezi vozy a drobnějším kolizím. V méně přilnavých sekvencích jezdí závodní auta mnohdy kontrolovaným smykem a střídání různých povrchů dává vyniknout řidičskému umění.

Rallycrosová série pro elektrická auta ponese označení Projekt E a fakt, že je míněna naprosto vážně, podtrhuje i záštita FIA. Elektromobily budou závodit ve stejných termínech a na stejných tratích jako současné vozy se spalovacími motory.

Elektromobily měly závodit proti spalovákům

Původně se plánovalo, že by elektrické vozy závodily od sezóny 2021 v rámci zavedeného Mistrovství světa v rallycrossu společně s těmi tradičními. Proti tomuto záměru však hlasovali participující výrobci automobilů, takže následně padlo rozhodnutí, že elektromobily budou závodit odděleně.

Ve výsledku na tom vydělá návštěvník, který v rámci jedné akce uvidí jak závody MS v rallycrossu, tak i měření sil v závodech Projektu E. Konvenční závoďáky vycházejí ze sériových aut, mají však pohon všech kol a přeplňované motory schopné produkovat výkon až 600 koňských sil.

V tuto chvíli nejsou známy žádné další informace o technických požadavcích na auta, která se seriálu budou moci zúčastnit. Ty plánuje FIA zveřejnit v následujících měsících, kdy odhalí další detaily o formátu Projektu E.

Určitě si přečtěte

Články odjinud