Podobně, jako auta poháněná spalovacími motory závodí již řadu let v nespočtu disciplín, vznikají i šampionáty pro čistě elektrické vozy. K těm nejpopulárnějším patří aktuálně série závodů monopostů Formule E, nicméně v budoucnosti se můžeme těšit i na podstatně drsnější klání po hlavičkou Mezinárodní automobilové federace.
Nový šampionát pro čistě elektrické vozy se má lišit od všeho, co jsme dosud měli možnost vidět. Půjde totiž o alternativu Mistrovství světa v rallycrossu, kde auta a jejich řidiči měří síly na uzavřených okruzích, skládajících se z asfaltových a nezpevněných (nejčastěji šotolinových a bahnitých) úseků.
Elektromobily obalené bahnem
Tradiční rallycrossové závody jsou divácky atraktivní – mimo jiné i proto, že během nich často dochází ke kontaktu mezi vozy a drobnějším kolizím. V méně přilnavých sekvencích jezdí závodní auta mnohdy kontrolovaným smykem a střídání různých povrchů dává vyniknout řidičskému umění.
Rallycrosová série pro elektrická auta ponese označení Projekt E a fakt, že je míněna naprosto vážně, podtrhuje i záštita FIA. Elektromobily budou závodit ve stejných termínech a na stejných tratích jako současné vozy se spalovacími motory.
Elektromobily měly závodit proti spalovákům
Původně se plánovalo, že by elektrické vozy závodily od sezóny 2021 v rámci zavedeného Mistrovství světa v rallycrossu společně s těmi tradičními. Proti tomuto záměru však hlasovali participující výrobci automobilů, takže následně padlo rozhodnutí, že elektromobily budou závodit odděleně.
Ve výsledku na tom vydělá návštěvník, který v rámci jedné akce uvidí jak závody MS v rallycrossu, tak i měření sil v závodech Projektu E. Konvenční závoďáky vycházejí ze sériových aut, mají však pohon všech kol a přeplňované motory schopné produkovat výkon až 600 koňských sil.
V tuto chvíli nejsou známy žádné další informace o technických požadavcích na auta, která se seriálu budou moci zúčastnit. Ty plánuje FIA zveřejnit v následujících měsících, kdy odhalí další detaily o formátu Projektu E.