Blue Origin Jeffa Bezose pracuje na několika frontách. New Shepard nedávno letěl poprvé na hranici vesmíru s lidmi. Společnost nevzdává (eufemisticky řečeno) své snahy získat kontrakt na stavbu nového lunárního modulu pro Artemis.
Je zde ale také raketa New Glenn, se kterou chce Bezos udělat v oblasti vesmírných nosičů pořádný vítr. Možná mnohem větší, než se čekalo.
Projekt Jarvis
New Glenn bude mít podobně jako třeba Falcon 9 dva stupně. První o výšce 57 metrů bude pohanět sedm motorů BE-4 na kapalný kyslík a metan. Po splnění úkolu přistane na plovoucí plošině a může být znovu použit.
Blue Origin však zřejmě hodlá opakovaně používat také druhý stupeň. Bude mít výšku 16 metrů a pohánět ho má dvojice motorů BE-3U na klasickou směs kyslíku a vodíku.
Podle webu Arstechnica už vývoj opakovatelně použitelného druhého stupně začal pod kódovým označením Projekt Jarvis.
Samotný Blue Origin o projektu příliš nemluví. Vlastně vůbec. Spolehnout se tak musíme na zákulisní informace. Nejde ale o spekulace. Na startovacím komplexu 36 na Mysu Canaveral se objevila struktura, která vzdáleně připomíná počátky pokusů SpaceX v Boca Chica.
Podle všeho jde o testovací nádrž druhého stupně z nerezové oceli. Blue Origin si tak vybrala stejný materiál, jaký používá SpaceX u své lodi Starship. Nerezová ocel je levnější a lépe odolává atmosférickému ohřevu při vstupu do atmosféry, ale je asi pětkrát těžší než kompozity.
Vývoj opakovatelně použitelného druhého stupně má nejméně dvě oddělené části. Prvním je vývoj nádrže a druhým vývoj samotného stupně.
Návrat z pekla
Návrat druhého stupně není žádnou procházka růžovou zahradou. V minulosti ho zvažovala i SpaceX u Falconu 9, ale nakonec k tomu nikdy nedošlo. Nevyplatilo by se to. Místo toho se tak firma pokouší zachraňovat alespoň nezanedbatelně drahé aerodynamické kryty.
Blue Origin bude muset najít způsob, který se finančně vyplatí. Ve hře jsou tři možnosti:
- Křídla. Druhý stupeň by fungoval podobně jako raketoplán. Vynesl by náklad a následně se vrátil zpět na přistávací dráhu. Bezos se ale před léty o křídlech vyjadřoval dost pesimisticky. Podle něj to není dobrý způsob a to už jen proto, že křídla zvětšují hmotnost.
- Raketový motor typu aerospike. U tohoto typu motoru výtokové plyny vytékají ze spalovací komory po vnějšku centrálního tělesa. Během návratu atmosférou by fungoval jako tepelný štít. Zní to dobře, ale vyvíjená BE-3U to neumí. Firma by musela vyvinout nový motor, což by bylo časově i finančně náročné.
- A la Starship. Přistání ve svislé poloze pomocí kombinace vztlakových klapek a zážehů motorů.
Finální koncept by měl být vybrán do konce roku. Pokud se to povede, mohla by New Glenn konkurovat cenou za start. Bez ohledu na to ale bude mít ještě jednu velkou přednost – průměr prvního i druhého stupně bude sedm metrů, což je dvojnásobek Falconu 9. Raketa tak může vynést i objemnější náklad.