Vojenství | Bakterie | Létání

Projekt Medusa: Americké letectvo plánuje pěstovat ranveje pomocí bakterií

  • Americké letectvo vyvíjí technologie pro rychlé budování letištních ploch v pustině
  • Přesněji řečeno pro jejich pěstování pomocí bakterií
  • Tento pozoruhodný projekt se jmenuje Medusa

Při vojenských operacích často hraje klíčovou roli čas a logistika. Jedním z hlavních úkolů vojenských inženýrů proto bývá co nejrychlejší zřízení použitelných ranvejí pro transportní letouny a další dopravní prostředky.

Americké letectvo vyvíjí technologie, s nimiž bude možné vybudovat letištní plochy v pustině, daleko od dostupných leteckých základen. Přesněji řečeno, vojáci si je vypěstují pomocí bakterií. To je v kostce pozoruhodný projekt Medusa.

Jak vytvořit pevné povrchy biologickou cestou?

Tak jako mytologická stvůra měnila vše živé v kámen pouhým pohledem, tak i projekt Medusa hledá způsob, jak co nejsnadněji proměnit běžně dostupné materiály v ploché a tvrdé ranveje. Takové plochy, které by unesly i velký transportní vojenský letoun.

Na projektu se podílí think tank Blue Horizons, ve spolupráci se společností BioMASON ze Severní Karolíny, která se specializuje na biovýrobu. BioMASON vyvinuli postup, s nímž je možné změnit písek nebo zeminu na pevné a odolné povrchy biologickou cestou.

Konstruktéři smíchají takový přírodní materiál ve formě požadovaného tvaru s bakteriemi a směs zalijí vodou se živinami. Bakterie pak mohou bez problémů růst. Přitom vytvářejí krystaly uhličitanu vápenatého, který propojuje částečky materiálu k sobě. Nakonec vznikne pevná a tvrdá cihla, kterou je možné použít ke stavbě budovy. V podstatě stejným způsobem lze vystavět i ranveje.

Technologie projektu Medusa už úspěšně prošla několika testy, včetně stavby prototypu ranveje o ploše asi 230 metrů čtverečních. Zatím vše nasvědčuje tomu, že pěstování letištních ploch, případně i budov, funguje i v terénu, mimo vědecké laboratoře.

V americkém letectvu mají dnes stavbu letišť na starost jednotky Rapid Engineer Deployable Heavy Operational Repair Squadron Engineer, známé jako RED HORSE. Jejich práce ale vyžaduje těžké stroje a zařízení, vhodné konstrukční materiály, a také vyškolený personál. Vše musí být přepraveno na místo plánované stavby letiště, což bývá dost komplikované, zvláště pokud se střílí.

Biovýroba letišť by mohla významně snížit množství potřebných lidí i vybavení, které je dnes nutné ke stavbě polního letiště. V případném budoucím konfliktu by navíc protivníci amerických sil museli čelit útoků z do té doby neexistujících letišť. To vše díky šikovným bakteriím.

Diskuze (8) Další článek: Papež František: „Využívání energie nesmí zničit civilizaci.“

Témata článku: Technologie, Výzkum, USA, Vojenství, Letadla, Doprava, Armáda, Bakterie, Létání, Stavby, Ranvej, Medusa, Letectvo, Americké letectvo, Pozoruhodný projekt, Projekt, Pustina, Mýto, Plocha


Určitě si přečtěte

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

** Model raketoplánu Columbia od českého konstruktéra umí i létat ** Obdivuhodný model si vzal 1600 hodin práce ** Podívejte se na fotografie ze stavby a prvního letu

Karel Jeřábek | 25

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

** Je lepší nabušený Photoshop, nebo program s jedním tlačítkem? ** Photolemur si myslí to druhé ** Tento fotoeditor neumí skoro nic, a přitom (skoro) všechno

Jakub Čížek | 23

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

** O kost zvanou fabella nás evoluce připravila už před miliony let ** V posledních desetiletích se však „ztracená kost“ znovu objevuje ** Anatomové nabádají ortopedy, aby brali fabellu v potaz

Jaroslav Petr | 31