Projekt SLAVIA: Češi chtějí mapovat nerostné suroviny ve vesmíru

Skupina firem a akademických institucí pod vedením brněnské SAB Aerospace  přípravuje projekt SLAVIA, jehož cílem je ověřit nové metody mapování nerostného bohatství v okolí naší planety.

Tým hodlá vyslat na oběžnou dráhu dvě cca 20kg družice, z nichž každá bude disponovat trojicí vědeckých přístrojů: hyperspektrální kamerou a rádiovou anténou pro analýzu prvkového složení plazmatu meteorů a hmotnostním spektrometrem určeným k výzkumu složení meziplanetárního prachu.

Na realizaci tohoto záměru se podle dostupných informací podílejí výhradně tuzemské společnosti a výzkumné ústavy. SLAVIA tak má potenciál stát se první ryze českou národní misí Evropská kosmické agentury (ESA).

Ambice jsou velké

„Systematické mapování prvkového složení meteorů a analýzu meziplanetárního prachu z oběžné dráhy nikdo na světě nedělá. Cílem mise je ověřit tyto technologie a jejich potenciál pro průzkum nerostného bohatství těles v kosmu. Pokud se toto podaří, tak to bude obrovský úspěch,” uvedl CEO výše jmenované SAB Aerospace Petr Kapoun.

Mezi další zajímavosti patří skutečnost, že v rámci projektu SLAVIA by měla být využívána unikátní metoda zpracování vědeckých dat – tzv. „on board data processing”. Ta funguje tak, že data jsou shromažďována neustále, nicméně algoritmus přímo na družici automaticky vybíerá pouze ta, která mají pro vědce hodnotu. Díky tomu se výrazně sníží cena za datové spojení.

„Satelit SLAVIA bude skutečným high-tech zařízením, které dosud nikdy do vesmíru nikdo neposlal,“ komentoval to Martin Ferus z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR.

Zdroj: TZ

Diskuze (3) Další článek: Nvidia už podporuje technologie pro ray tracing a DLSS i na čipech Arm a Linuxu

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, Družice, Česko, Satelit, ESA, Analýza, SLAVIA, Surovina, Složení, Oběžná dráha, Bohatství, Meteor, Petr Kapoun, SABA Aerospace, Satelitní komplety na Heureka.cz

Grilujete? Tak radši zatajte dech!

RakovinaZdraví