Jedním z negativních faktorů průmyslové revoluce na konci 18. století bylo ničení strojů v továrnách dělníky, kteří byli přesvědčeni, že jim moderní technika bere práci. S něčím podobným nyní bojuje Waymo, které v arizonském Phoenixu rozjelo první taxislužbu s autonomními vozy.
Podle informací z místního zpravodajství AZCentral a deníku The New York Times došlo k několika vandalským útokům, jejichž cílem byly samořídící vozidla Waymo. Kromě poškozování samotných aut došlo v některých případech i na obtěžování v nich přepravovaných pasažérů.
Více než 20 případů
Za poslední dva roky zaznamenala policie více než dvacet případů, nicméně celá řada dalších mohla zůstat neohlášena. Mimo jiné šlo o propíchnutí či prořezání pneumatik, házení kamenů a situace, kdy se jiní řidiči snažili vytlačit autonomní auta z cesty.
Operátoři, dohlížející na provoz aut v automatickém režimu, byli opakovaně slovně napadáni, v některých případech prý došlo i na výhrůžky. V jedné situaci dokonce 69letý Roy Leonard mířil na operátora střelnou zbraní. Zde však bude polehčujícím faktorem demence, kterou muž údajně trpí.
Waymo čelí útokům na svá autonomní vozidla
Další „výtečník“ – 37letý Erik O’Polka – se pokusil se svým Jeepem Wrangler opakovaně vytlačit automobil Waymo ze silnice. V jedné situaci jel dokonce proti autonomnímu vozu čelně v protisměru, čímž ho donutil k prudkému brzdění. Své jednání policii vysvětlil tak, že „Existují jiná místa, kde mohou provádět testy.“
Automatické vozy používají k navigaci radar, lidar a kamery, které zachycují a zaznamenávají cokoli, co se kolem vozidla děje. Záběry jsou obvykle dost jasné a jednoznačné, aby z nich bylo možné identifikovat lidi a poznávací značky aut. Operátoři však jen zřídka podávají žaloby, takže počet zatčených je poměrně nízký.
Waymo incidenty nehlásí
Policie sice požádala Waymo, aby ji operátoři neprodleně kontaktovali, když se ocitnou v ohroženi, a umožnili tak rychlejší odezvu. Z počtu nahlášených případů to však vypadá, že firma nechce rozdmýchávat emoce a policejní složky kontaktuje až v krajních případech. Například házení kamení ohlásil provozovatel až po čtyřech dnech.
Otázkou jsou důvody, proč k takovým situacím dochází. Digital Trends jako hlavní možné příčiny zmiňuje obavy o bezpečnost silničního provozu či strach z potenciální ztráty pracovních míst.
Waymo čelí útokům na svá autonomní vozidla
K nárůstu obav z nových technologií, jež mají umožnit jízdu bez řidiče, přispěla nesporně i nehoda vozu Uberu, který srazil chodkyni v nedaleké Tampě. Operátorka sledovala místo dění na silnici televizní pořad na svém telefonu a kvůli konfiguraci vozidla nedošlo k zahájení nouzového brzdění. Chodkyně pak v nemocnici následkům srážky podlehla.
Při této příležitosti je však nutné poznamenat, že s ohledem na ujeté kilometry mají zatím autonomní vozy nadprůměrně dobré výsledky a podobné incidenty patří stále k velmi vzácným výjimkám.
Je pravděpodobné, že spuštění taxislužby s automatickými vozy Waymo vyvolalo obavy také na straně místních taxikářů, kteří se logicky obávají odlivu zákazníků. Některým místním obyvatelům se pak nelíbí, že firma používá jejich okolí jako testovací prostor pro zkoušení svých technologií.