Astronomie | Meteorit

Prosincový meteorický roj Geminidy slibuje více než sto „padajících hvězd“ za hodinu

Prosincový meteorický roj Geminidy by měl být jednou z největších nebeských podívaných v tomto roce. Začal v pátek 4. prosince, nicméně to nejzajímavější pozorovatele teprve čeká. Na jeho vrcholu je očekáváno více než sto „padajících hvězd“ za hodinu.

Americká meteorická společnost (American Meteor Society; AMS) slibuje mimořádně příznivé pozorovací podmínky. Souhvězdí Blíženců, ve kterém se nachází radiant (bod, z něhož zdánlivě vyletují meteoroidy) tohoto roje, totiž vychází za soumraku a během noci postupně stoupá nad obzor.

Předvánoční nebeská podívaná

Meteory se mohou na noční obloze objevit téměř kdekoli, ale obvykle je lze vidět, jako by vylétaly směrem od souhvězdí Blíženců. Roj bude v následujících dnech postupně zesilovat a vrcholu dosáhne v noci z neděle 13. na pondělí 14. prosince. Silný zážitek ale slibuje i noc před a po tomto termínu.

Geminidy patří k nejaktivnějším a nejpravidelnějším meteorickým rojům. Letos by se pozorovatelé za ideálních podmínek mohli dočkat 100 až 150 meteorů za hodinu. Ty se setkávají s atmosférou naší planety v rychlosti přibližně 34,6 km/s (124 560 km/h).

K dobrým pozorovacím podmínkám letos přispěje i Měsíc, který bude 14. prosince v novu. To v praxi znamená, že se naše přirozená družice nachází mezi Zemí a Sluncem a je k planetě přivrácena neosvětlenou stranou. Nebude tedy rušit nebeskou podívanou svým světlem.

Ideální pozorovací podmínky

Sledování tak může narušit v podstatě jen oblačnost, která by se na přelomu týdne mohla vyskytovat. Stejně, jako při každém pozorování noční oblohy, budou nejvhodnější podmínky v tmavých oblastech s co nejmenším světelným znečištěním.

Optimální čas pozorování je kolem druhé hodiny ranní, kdy se souhvězdí Blíženců nachází nejvýše nad obzorem. Obecně se dá říci, že čím je radiant roje nad obzorem výše, tím více „padajících hvězd“ máte šanci spatřit.

Zatímco u většiny meteorických rojů bývá jejich zdrojem kometa, v případě Geminidů není původ zcela jasný. Předpokládá se, že pocházejí z asteroidu 3200 Phaethon, nicméně je možné, že tento objekt není planetkou, ale kamenným jádrem vyhaslé komety. Vědci si nejsou ani jisti tím, že tento objekt sám o sobě stále existuje.

Váš názor Další článek: WordPress vychází v nové verzi 5.6. Přináší lepší přístupnost a flexibilitu