Autonomní řízení ještě zdaleka není ve fázi, kdy by se zcela obešlo bez lidské pozornosti. Často se proto objevují otázky, zda aktuální mezistav nepřináší víc problémů než výhod. Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) se zaměřili na chování řidičů automobilů Tesla vybavených funkcí Autopilot.
Autopilot Tesly je aktuálně v hledáčku amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) a Úřadu pro vyšetřování závad (ODI) kvůli řadě nehod, při kterých samořídící vůz narazil do odstavených vozidel záchranných složek. Výsledky odborné studie do určité míry vysvětlují, proč k těmto zdánlivě nepochopitelným nehodám vlastně dochází.
Řidiči se kochají jako pan doktor
Výsledky studie ukázaly to, co se dosud tiše předpokládalo: řidiči vozidel se zapnutou funkcí Autopilota věnují méně pozornosti dění před sebou. Sledovaný vzorek ukázal, že se řidiči zejména při jízdě po dálnici více dívají na oblasti mimo vozovku a méně na silnici před sebou. Tento nepřekvapivý závěr může vysvětlit mnohé ze zdánlivě nepochopitelných nehod.
Výsledky studie byly publikovány v odborném časopise Science Direct. Plyne z nich, že se vzorce chování liší podle toho, zda je Autopilot zapnutý, nebo vypnutý. V režimu manuálního řízení se řidiči více soustředí na vozovku, zatímco během autonomní jízdy se častěji věnují okolní krajině.
Výsledky studie nejsou určitě překvapivé, nicméně poskytují přehled o tom, kam směřuje zrak řidiče s ohledem na stav Autopilota. Když je funkce aktivní, řidiči se více dívají na spodní/střední části vozu (např. na telefon či obrazovku multimédií), a další místa o kterých odborníci předpokládají, že „nesouvisejí s řízením“.
Jen Autopilot za to nemůže
Autoři studie vyzývají k zavedení dalších systémů, jež by monitorovaly pozornost řidiče a v reálném čase upozorňovaly na nepozornost. Systém Autopilot v současné době sice sleduje aktivitu řidiče pomocí systému snímajícího ruce na volantu, ale nijak se nezabývá tím, kam má otočenou hlavu či kterým směrem míří jeho zrak. Pro zajímavost: Ford a General Motors mají systémy asistované jízdy bez použití rukou, které využívají sledování očí a hlavy.
Chyba však není v systému autonomního řízení jako takovém. Stručně řečeno: řidiči prostě nepoužívají funkci „dle doporučení výrobce", který požaduje, aby drželi ruce na volantu a sledovali provoz. Místo toho jsou méně pozorní a při řízení příliš uvolnění. „Tato změna v chování může být způsobena nepochopením toho, co systém dokáže, a jeho omezení, které se posiluje, když automatizace funguje relativně dobře,“ píší autoři.
Je důležité si uvědomit, že režim Autopilot a funkce Full Self-Driving nečiní vůz plně autonomním a stále vyžadují dohled řidiče. „Autopilot a režim Full Self-Driving jsou určeny pro použití s plně soustředěným řidičem, který má ruce na volantu a je připraven kdykoli převzít řízení,“ uvádí se na stránkách podpory Tesly.