Proto Tesly s Autopilotem bourají: řidiči se místo sledování vozovky kochají okolní krajinou!

  • Odborníci z MIT se zaměřili na chování řidičů Tesel
  • Zjistili, že se při zapnutém Autopilotovi nevěnují dění před sebou
  • Vyzývají k lepšímu sledování pozornosti řidiče

Autonomní řízení ještě zdaleka není ve fázi, kdy by se zcela obešlo bez lidské pozornosti. Často se proto objevují otázky, zda aktuální mezistav nepřináší víc problémů než výhod. Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) se zaměřili na chování řidičů automobilů Tesla vybavených funkcí Autopilot.

Autopilot Tesly je aktuálně v hledáčku amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) a Úřadu pro vyšetřování závad (ODI) kvůli řadě nehod, při kterých samořídící vůz narazil do odstavených vozidel záchranných složek. Výsledky odborné studie do určité míry vysvětlují, proč k těmto zdánlivě nepochopitelným nehodám vlastně dochází.

Řidiči se kochají jako pan doktor

Výsledky studie ukázaly to, co se dosud tiše předpokládalo: řidiči vozidel se zapnutou funkcí Autopilota věnují méně pozornosti dění před sebou. Sledovaný vzorek ukázal, že se řidiči zejména při jízdě po dálnici více dívají na oblasti mimo vozovku a méně na silnici před sebou. Tento nepřekvapivý závěr může vysvětlit mnohé ze zdánlivě nepochopitelných nehod.

Výsledky studie byly publikovány v odborném časopise Science Direct. Plyne z nich, že se vzorce chování liší podle toho, zda je Autopilot zapnutý, nebo vypnutý. V režimu manuálního řízení se řidiči více soustředí na vozovku, zatímco během autonomní jízdy se častěji věnují okolní krajině.

Výsledky studie nejsou určitě překvapivé, nicméně poskytují přehled o tom, kam směřuje zrak řidiče s ohledem na stav Autopilota. Když je funkce aktivní, řidiči se více dívají na spodní/střední části vozu (např. na telefon či obrazovku multimédií), a další místa o kterých odborníci předpokládají, že „nesouvisejí s řízením“.

Jen Autopilot za to nemůže

Autoři studie vyzývají k zavedení dalších systémů, jež by monitorovaly pozornost řidiče a v reálném čase upozorňovaly na nepozornost. Systém Autopilot v současné době sice sleduje aktivitu řidiče pomocí systému snímajícího ruce na volantu, ale nijak se nezabývá tím, kam má otočenou hlavu či kterým směrem míří jeho zrak. Pro zajímavost: Ford a General Motors mají systémy asistované jízdy bez použití rukou, které využívají sledování očí a hlavy.

Chyba však není v systému autonomního řízení jako takovém. Stručně řečeno: řidiči prostě nepoužívají funkci „dle doporučení výrobce", který požaduje, aby drželi ruce na volantu a sledovali provoz. Místo toho jsou méně pozorní a při řízení příliš uvolnění. „Tato změna v chování může být způsobena nepochopením toho, co systém dokáže, a jeho omezení, které se posiluje, když automatizace funguje relativně dobře,“ píší autoři.

Je důležité si uvědomit, že režim Autopilot a funkce Full Self-Driving nečiní vůz plně autonomním a stále vyžadují dohled řidiče. „Autopilot a režim Full Self-Driving jsou určeny pro použití s plně soustředěným řidičem, který má ruce na volantu a je připraven kdykoli převzít řízení,“ uvádí se na stránkách podpory Tesly.

Diskuze (39) Další článek: 23. výročí založení Googlu. Narozeniny jsou dnes, ale fenomén se rodil už mnohem dříve

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,