Průlom: Na Enceladu byly poprvé objeveny komplexní organické molekuly

Ve vzorcích slané vody ze Saturnova měsíce Enceladu, které shromáždila sonda Cassini, byly nalezeny velké organické molekuly bohaté na uhlík. Tento objev posiluje hypotézu, že hluboko pod ledovou kůrou Enceladu může existovat primitivní mořský život.

Dříve byly na malém měsíci detekovány pouze jednoduché organické molekuly, které obsahovaly jen hrstku atomů uhlíku. Ale tentokrát...

„Tentokrát jsme našli organické molekuly více než desetkrát těžší než metan,“ uvedl geochemik a planetární vědec Christopher Glein ze Southwest Research Institute. „Se složitými organickými molekulami pocházejícími z jeho tekutého vodního oceánu, je tento měsíc kromě Země jediným tělesem, o němž je známo, že splňuje všechny požadavky pro život, jak ho známe.“

Loni Cassini v gejzírech plynů tryskajících nad povrch Enceladu odhalila přítomnost molekulárního vodíku, jehož zdrojem je s největší pravděpodobností teplá mořská voda reagující s horninami. Tento proces byl ostatně pozorován i zde na Zemi – u hydrotermálních průduchů, které ohřívají okolní vodu a mohou pohánět tzv. chemosyntézu.

„Vodík je zdrojem chemické energie pro mikroby, které žijí v pozemských oceánech v blízkosti hydrotermálních průduchů,“ vysvětlil fyzik Hunter Waite ze Southwest Research Institute.

„Jakmile identifikujete potenciální zdroj potravy pro mikroby, další otázka, kterou si položíte, zní: 'jaká je povaha komplexních organických látek v oceánu?' Tato studie představuje první krok v tomto porozumění – komplexita v organické chemii nad rámec našich očekávání!“ dodal Waite.

Váš názor Další článek: Američané si mohli vyzkoušet futuristický Google Duplex. A prý to vážně funguje

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Mimozemský život, Saturn, Chemie, Oceán, Cassini, Planetární vědec, Složitý orgán, Potenciální zdroj, První krok, Organická molekula, Největší pravděpodobnost, Slaná voda, Průlom, Malý měsíc, Encelad, Molekula, Průduch

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

** Občanka s čipem už je standardně vydávaným osobním dokladem v Česku ** Umožní využívat Portál občana a funkce elektronické státní správy ** Pokud ji chcete naplno využívat, musíte si čip aktivovat

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

PortraitPro: Vyzkoušeli jsme program, který prý udělá z každé „žáby“ krasavici