Průlomový objev: Astronomové našli rekordně vzdálenou černou díru

Tým astronomů zjistil, že 13 miliard světelných let od nás se nachází černá díra, která je 800 000 000krát masivnější než Slunce. Jde o nejvzdálenější černou díru, jaká zatím byla detekována.

Dotyčná černá díra, která dostala název J1342+0928, pochází z doby, kdy měl vesmír asi 5 % svého současného věku – tedy 690 milionů let. Díky tomu by nám toho mohla spoustu prozradit o tzv. éře reionizace, jež začala asi 250 milionů let po Velkém třesku.

J1342+0928 se nachází v centru galaxie, ve středu superjasného plynového disku. Z toho plyne, že tvoří kvasar.

Kvasary patří mezi nejjasnější objekty ve vesmíru – některé vyzařují tisíckrát více světla než velké galaxie. Samotná černá díra však samozřejmě světlo neemituje. Jeho původ je nutné hledat v akrečním disku. Obrovskou rychlostí vířící prach a plyn generuje silné tření, protože je přitahován gravitační silou černé díry.

J1342+0928 ovšem představuje i jistou hádanku. Jelikož je tak masivní, podle současných modelů ke svému zformování během výše zmíněného časového úseku potřebovala poměrně dobře „zásobenou“ galaxii.

„Shromáždění veškeré této hmoty za méně než 690 milionů let je obrovskou výzvou pro teorie o růstu supermasivních černých děr,“ komentoval to vedoucí badatel Eduardo Bañados z Carnegie Mellon University.

Zdroj: Carnegie Mellon University

Diskuze (6) Další článek: Youtube Rewind: tohle jsou nejpopulárnější videa na Youtube v roce 2017

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Fyzika, Slunce, Černé díry, Velký třesk, Kvasar, Galaxie, Nejjasnější objekt, Astron, Bada, Řek, Vedoucí badatel, Obrovská rychlost, Díra, Milióny let, Astronom, Tým astronomů, Černá díra, Současný model, Black hole, Eduardo, OBJ, Akr

Překvapivý objev: Webbův teleskop ulovil svou první supernovu

** Je to sotva pár dní, co nový vesmírný dalekohled Jamese Webba oficiálně zahájil vědecká pozorování ** A už tu máme překvapivý objev, který čekal jen málokdo ** JWST vystopoval svou první supernovu

Teleskop Jamese WebbaSupernova
The Jordan Challenge se vrací i do letošního ročníku NBA 2K23. Podívejte se na trailer

Po dlouhých 12 letech se populární režim vrací na scénu.

NBA 2K232K Games