První plně elektrická kontejnerová loď na světě – Yara Birkeland – dokončila v Norsku svou první plavbu. Během ní urazila vzdálenost přibližně 14 kilometrů z Porsgrunnu do přístavu Brevik, uvádí v tiskové zprávě společnost Yara.
Yara je významným výrobcem hnojiv, jehož nákladní automobily vykonají ročně až 40 000 jízd, aby přepravily výrobky do exportního přístavu Brevik. Od příštího roku nahradí jízdy kamionů právě tato kontejnerová loď, což by mělo vést ke snížení emisí uhlíku až o 1 000 tun ročně.
Sama řídí, sama jede
Práce na 80 metrů dlouhé, plně elektrické kontejnerové lodi byly zahájeny již v roce 2017. Plavidlo zvládne během jedné cesty přepravit až 103 kontejnerů, je poháněno 7MWh baterií a může plout maximální rychlostí 15 uzlů, tedy přibližně 28 kilometrů za hodinu.
„Jsme hrdí na to, že můžeme představit první plně elektrickou a autonomní kontejnerovou loď na světě. Sníží emise CO2 o tisíc tun a nahradí 40 tisíc jízd nákladních automobilů poháněných naftou ročně,“ řekl generální ředitel společnosti Yara Svein Tore Holsether.
Finanční podporou ve výši 133 milionů norských korun (cca 339 milionů korun) přispěl na stavbu první kontejnerové lodě svého druhu norský státní podnik Enova, který podporuje využívání obnovitelných zdrojů energie. Technologické prvky, jako jsou například senzory, jež dokážou detekovat objekty ve vodě, a veškeré úpravy pro autonomní provoz, provedla firma Kongsberg. Samotné plavidlo postavila společnost VARD.
Ekologický čpavek
V dohledné budoucnosti bude loď schopna nakládat a vykládat náklad, nabíjet baterie a navigovat bez jakékoli účasti člověka. Od příštího roku bude vykonávat dvě plavby týdně s posádkou, která bude dohlížet na její chod. Plavidlo bude řízeno z monitorovacího a provozního centra společnosti Massterlys v Hortenu. Autonomní technologie budou testovány po dobu dvou let, poté bude loď certifikována a bude z ní odstraněn kapitánský můstek.
Společnost Yara je jedním z největších producentů uhlíkových emisí v Norsku, proto kromě omezení emisí z dopravy plánuje také výrobu ekologického čpavku. Jako výrobce hnojiv ho potřebuje velké množství, přičemž jeho výroba přispívá k celosvětovým emisím skleníkových plynů o něco více než jedním procentem. Firma chce svůj zelený čpavek používat také jako bezemisní palivo pro lodě.
„Jako největší světový výrobce čpavku zahájila společnost Yara ofenzivní plán mezinárodního rozsahu, jehož cílem je jak odstranění současných emisí, tak spuštění výroby nového, čistého čpavku,“ uvedl generální ředitel projektu Yara Clean Ammonia Magnus Krogh Ankarstrand.