První implantát pro pacienty s cukrovkou právě prochází klinickými zkouškami

Společnost ViaCite zahájila klinické zkoušky implantátu zvaného PEC-Direct. Ten by měl tělu dodávat buňky produkující inzulín, v důsledku čehož by si lidé trpící cukrovkou I. typu nemuseli každý den píchat injekce.

Každý implantát je velký zhruba jako kreditní karta a obsahuje buňky odvozené z buněk kmenových. Z těch se po cca 3 měsících zrání stanou speciální buňky pankreatu (slinivky břišní), označované jako beta – tedy přesně ty, které jsou u pacientů s cukrovkou I. typu ničeny imunitním systémem.

Implantát je umístěn těsně pod kůží a uvolňuje inzulín kdykoliv je to zapotřebí. Momentálně ho nosí dva jedinci, kteří se s dotyčnou nebezpečnou chorobou potýkají.

„Neomezený zdroj buněk produkujících lidský inzulín by byl na cestě k potenciální léčbě cukrovky významným krokem vpřed,“ komentoval to James Shapiro z University of Alberta v rozhovoru pro New Scientist.

Před touto klinickou studií byl PEC-Direct testován na 19 lidech, ovšem jen s omezeným množstvím buněk. Smyslem bylo zjistit, zda kýžené beta buňky skutečně vzniknou. Po úspěšných výsledcích začala další fáze.

Pokud i nadále vše půjde dobře, diabetici I. typu by v budoucnu museli pouze užívat imunosupresivní léky, které zajistí, že jejich organismy nové buňky neodmítnou. To by samozřejmě značně zvýšilo jejich pohodlí.

Zdroj: Futurism, New Scientist

Diskuze (2) Další článek: Blíží se další revoluce. Umělá inteligence nám v roce 2030 přinese 349 bilionů korun a leckomu sebere práci

Témata článku: Technologie, Výzkum, Zdraví, Medicína, Léky, Cukrovka, Pacient, Beta, Imunitní systém, Implantát, Buňka, New Scientist, Neomezené zdroje, Klinická zkouška, Trpící člověk, Futurism, Slinivka břišní, Klinická studie, Úspěšný výsledek, Diabet, Imunosupresivní lék, Významný krok, Injekce, Omezené množství, Univerzita of Albert

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let