První implantát pro pacienty s cukrovkou právě prochází klinickými zkouškami

Společnost ViaCite zahájila klinické zkoušky implantátu zvaného PEC-Direct. Ten by měl tělu dodávat buňky produkující inzulín, v důsledku čehož by si lidé trpící cukrovkou I. typu nemuseli každý den píchat injekce.

Každý implantát je velký zhruba jako kreditní karta a obsahuje buňky odvozené z buněk kmenových. Z těch se po cca 3 měsících zrání stanou speciální buňky pankreatu (slinivky břišní), označované jako beta – tedy přesně ty, které jsou u pacientů s cukrovkou I. typu ničeny imunitním systémem.

Implantát je umístěn těsně pod kůží a uvolňuje inzulín kdykoliv je to zapotřebí. Momentálně ho nosí dva jedinci, kteří se s dotyčnou nebezpečnou chorobou potýkají.

„Neomezený zdroj buněk produkujících lidský inzulín by byl na cestě k potenciální léčbě cukrovky významným krokem vpřed,“ komentoval to James Shapiro z University of Alberta v rozhovoru pro New Scientist.

Před touto klinickou studií byl PEC-Direct testován na 19 lidech, ovšem jen s omezeným množstvím buněk. Smyslem bylo zjistit, zda kýžené beta buňky skutečně vzniknou. Po úspěšných výsledcích začala další fáze.

Pokud i nadále vše půjde dobře, diabetici I. typu by v budoucnu museli pouze užívat imunosupresivní léky, které zajistí, že jejich organismy nové buňky neodmítnou. To by samozřejmě značně zvýšilo jejich pohodlí.

Zdroj: Futurism, New Scientist

Diskuze (2) Další článek: Blíží se další revoluce. Umělá inteligence nám v roce 2030 přinese 349 bilionů korun a leckomu sebere práci

Témata článku: Zdraví, Technologie, Výzkum, Léky, Medicína, Cukrovka, Inzulín, Albert, Alberta, Neomezené zdroje, Buňka, Trpící člověk, Úspěšný výsledek, Beta, Injekce, Omezené množství, Pacient, Futurism, Slinivka břišní, Významný krok, Imunosupresivní lék, New Scientist, Zkouška, Klinická studie, Diabet, Volně prodejné léky na Heureka.cz

Kouzlo jménem Opinion Rewards. Google dá za vyplnění dotazníku pár korun měsíčně na přilepšenou

** Už žádné VPN a pokoutné fingování vaši přesné polohy ** V Česku již funguje aplikace Odměny za průzkumy Google ** Za několik průzkumů týdně dostanete pár korun do Google Play

Google Opinion RewardsGoogle PlayPrůzkum
Proč věříme lhářům aneb jaké strategie klamu na nás nejvíce zabírají

** Podvodní prodejci i neseriózní politici by museli balit, kdybychom je prokoukli a neuvěřili jejich lžím ** To však neumíme, a tak lháři kolem nás celkem spokojeně prosperují ** Proč? Jaké strategie na nás platí?

Psychologie