Vesmír | Asteroidy

První mezihvězdný asteroid ʻOumuamua přiletěl ze soustavy dvou sluncí

• Vloni prolétl Sluneční soustavou první známý mezihvězdný asteroid s názvem 'Oumuamua
  • Podle vědců nejspíše vznikl v systému, který tvoří dvě obří hvězdy
  • Při gravitačních interakcích byl vyhozen ven a od té doby putuje vesmírem

Vloni v říjnu objevili astronomové první mezihvězdný asteroid s názvem ʻOumuamua. Objekt k nám přiletěl z cizí hvězdné soustavy, proletěl okolo Slunce a nyní zase mizí v hlubokém vesmíru. V květnu protne oběžnou dráhu Jupiteru, v roce 2022 Neptunu.

ʻOumuamua byl objeven v době, kdy už měl za sebou průlet okolo Země, takže jeho průzkum byl složitější. Astronomové se o něm přesto dozvěděli pár informací. Objekt má zvláštní doutníkový tvar o rozměrech 230 m × 35 m × 35 m.

Pravděpodobně nikdy nezjistíme, odkud přesně přilétl, ale možná tušíme, jak se z něj stal sirotek a věčný vesmírný poutník.

Jen v naší galaxii jsou stovky miliard hvězd. Mnoho z nich má planety, pásy asteroidů a komet. Zrození planetárních systémů je hodně divoký proces, během kterého je spousta materiálu vyhozena ven. Týká se to komet, asteroidů ale i obřích planet. Existuje dokonce teorie, že naše Sluneční soustava kdysi vyhodila ven obří plynnou planetu. Podobných bludných planet bude v Galaxii obrovské množství.

Pozorování ukazují, že ʻOumuamua nevykazuje kometární aktivitu, což znamená, že bude velmi chudý na těkavé látky. Je to vlastně jen obří kus kamene. Podobné objekty musejí vznikat uvnitř tzv. sněžné čáry. Za touto čárou je už v rodícím se systému dostatečně chladno, aby tam kondenzovala voda do podoby ledových krystalků.

Vyhodit asteroid z oblasti, která je blízko od hvězdy, není úplně jednoduché. Potřebujete k tomu planetu větší než Saturn s poměrně krátkou oběžnou dobou. Dosavadní výzkumy exoplanet ukazují na nízkou míru výskytu obřích planet s oběžnými dobami 100 až 400 dní.

Jen asi 10 % hvězd podobných Slunci má ve své blízkosti obří planetu, která svou gravitací dokáže vyhazovat kamenné objekty uvnitř sněžné čáry. Objekty, jako je ʻOumuamua, musí vyhazovat ven jiný mechanismus. A vědci asi vědí, jaký to je.

Původ v systému se dvěma slunci

Naše Slunce je sice single, ale velká část hvězd žije v párech. Také okolo dvojhvězd se vyskytují planetární systémy. Zajímavým typem dvojhvězd jsou cirkumbinární systémy, kdy planeta obíhá okolo dvou hvězd současně, takže má podobně jako Tatoine z Hvězdných válek dvě slunce.

Zatímco naše Sluneční soustava vyhazovala ven zejména ledový materiál (jádra komet), u dvojhvězd to bude spíše materiál bez těkavých látek.

Podle vědců má více než 75 % mezihvězdných objektů původ u dvojhvězd. V případě kamenných objektů, jako je ʻOumuamua, to bude ještě více.

ʻOumuamua tak přiletěl ze systému se dvěma slunci. Dokonce asi tušíme, jak vypadá. Je tvořen dvěma obřími a horkými hvězdami, které obíhají blízko od sebe.

Zdroj: academic.oup.com