Zatímco elektromobily se pomalu a jistě stávají součástí našich životů, v segmentu elektrických letadel nás čeká ještě poměrně dlouhá a možná i trnitá cesta. Jedno prvenství však zůstane Norsku – vůbec první letadlo poháněné bateriemi skončilo 15. srpna 2019 ve 14:40 svůj let havárií do jezera Nordnestjønn. Dobrou zprávou je, že při nehodě nebyl nikdo zraněn.
Jak informuje agentura Reuters, jednalo se o dvoumístné letadlo Alpha Electro G2 vyrobené slovinským výrobcem Pipistrel. Jde o vůbec první stroj schválený pro komerční sériovou výrobu. Jeho provozovatelem je státní společnost Avinor, která má na starosti několik norských letišť.
Havarovaný letoun pilotoval ředitel
Letadlo řídil generální ředitel Avinoru Dag Falk-Petersen, na sedadle pro cestující seděla tajemnice ministerstva pro místní samosprávu Aase Marthe Horrigmo. K nehodě došlo během předváděcího letu, jehož cílem bylo názorně ukázat možnosti využití elektrické energie v letectví. Letadlo vzlétlo z letiště Arendal, vzdáleného přibližně 285 kilometrů jihozápadně od norského hlavního města Oslo.
Příčiny nehody nejsou v tuto chvíli známy, nicméně Forbes tvrdí, že při návratu na letiště ztratil motor stroje výkon. „Mířili jsme k letišti, když se objevil signál, že s výkonem motoru něco není v pořádku. Potom výkon motoru klesl, a nakonec úplně zmizel.“ uvedl Dag Falk-Petersen.
Pilot odhaduje, že v okamžiku nárazu na hladinu se letadlo pohybovalo rychlostí kolem 70 km/h. Falk-Petersen potvrdil norské veřejnoprávní televizi NRK, že nejprve vyslal nouzový signál a následně hledal vhodné místo k přistání.
Není to dobrý signál
Norská média již zveřejnila fotografie, které zobrazují letadlo napůl ponořené přední částí ve vodě. Místní internetová televize VG TV pak přinesla záběry havarovaného stroje, jeho postupné rozebrání a vytažení z vody.
Je otázkou, nakolik se nehoda podepíše na původních plánech společnosti Avinor. Její zastupitelé řekli minulý rok agentuře Reuters, že by rádi do roku 2025 spustili komerční osobní lety na elektrických letadlech. Všechny vnitrostátní lety měly být elektrifikovány do roku 2040. Falk-Petersen v rozhovoru uznal, že „to není dobré pro práci, kterou děláme“.
Aktuálně je největším problémem elektrických letadel hmotnost a těžké baterie, což má za následek jen omezený dolet. Inkriminovaný stroj Alpha Electro G2 uletí na jedno nabití vzdálenost asi 130 kilometrů a ve vzduchu se udrží zhruba jednu hodinu.