Vesmírný dalekohled Jamese Webba zachytil rodící se hvězdu

Oživeno 22. listopadu

NASA využila zařízení Near-Infrared Camera (NIRCam) Vesmírného dalekohledu Jamese Webba (JWST) pro zachycení „kdysi skrytých rysů“ vznikající hvězdy.

Tato hvězda je na následujícím snímku skryta v malém „krčním“ disku velkolepého ohnivého útvaru připomínajícího přesýpací hodiny. Barevná světla nad pod a nad tímto krkem jsou emitována procesem zrození protohvězdy.

Foto: NASA, ESA, CSA a STScI. Zpracoval: J. DePasquale, A. Pagan, and A. Koekemoer (STScI)

„Okolní molekulární mrak je tvořen hustým prachem a plynem přitahovaným do středu, kde sídlí protohvězda,“ vysvětluje NASA na svém blogu.

„Jak materiál padá dovnitř, spirálovitě se točí kolem středu. To vytváří hustý disk materiálu, známý jako akreční disk, který do protohvězdy dodává materiál,“ pokračuje.

Zmiňovaný materiál je částečně tvořen vláknami molekulárního vodíku, z nichž většinu si „hvězdný plod“ bere pro sebe a stává se tak stále masivnějším. Teplota jeho jádra nakonec dosáhne bodu, v němž bude možné nastartovat jadernou fúzi.

Nejlepší fotografie pořízené JWST

V aktualizovaném článku publikujeme snímky pořízené Vesmírným dalekohledem Jamese Webba. Předchozí aktualizace najdete na dalších listech, další informace o JWST pak zde:

Diskuze (67) Další článek: Vybrali jsme 26 stavebnic a programovatelných robotů pro děti a jejich rodiče. Třeba k Vánocům

Témata článku: Vesmír, Země, USA, Twitter, Mars, Orion, DART, ESA, Jupiter, Hubble, Teleskop Jamese Webba, JWST, Galaxie, Webbův, Triton, CSA, NGC, Snímek, Near-Infrared Camera, Sochař, Mlhovina, Joe Biden, NirCam, Severní pól, Mléčná dráha

Jak fungují pravidelné updaty Androidů a proč je vhodné instalovat záplaty co nejdříve

** Na updaty systému Android jsme si už zvykli ** Aktualizace zabezpečení však uživatelé stále dost často ignorují ** K čemu slouží, a proč na nás v liště vyskakují každý měsíc?

AktualizaceZabezpečeníAndroid