Vesmírný dalekohled Jamese Webba vyfotografoval nejvzdálenější hvězdu ve známém vesmíru | Foto: Coe, Welch, Larson et al.

Oživeno 5. srpna

Vesmírný dalekohled Jamese Webba (JWST) vyfotografoval nejvzdálenější hvězdu ve známém vesmíru. Jmenuje se Earendel a je asi 12,9 miliardy světelných let daleko.

Konkrétně se nachází v souhvězdí Velryby, v galaxii srpkovitého tvaru Sunrise Arc. Poprvé byla spatřena předchůdcem JWST, Hubbleovým vesmírným dalekohledem, již v březnu

Nový snímek v úterý na Twitteru zveřejnila skupina astronomů, která si říká „Cosmic Spring JWST“:

JWST tuto hvězdu dokázal zvěčnit díky tomu, že v daný okamžik byla perfektně zarovnaná s kupou galaxií, která se nachází před ní a ohýbá tak její světlo. Jinak řečeno, využil tzv. efektu gravitační čočky.

„To je opravdu šťastné zarovnání. Nikdo nikdy neviděl takto zvětšenou hvězdu, nemluvě o galaxii,“ komentoval to jeden člen výše zmíněné skupiny, Dan Coe ze Space Telescope Science Institute v americkém Marylandu.

Fotografie pořízené JWST

V aktualizovaném článku publikujeme snímky pořízené Vesmírným dalekohledem Jamese Webba. Předchozí aktualizace najdete na dalších listech, další informace o JWST pak zde:

Diskuze (49) Další článek: Notebook s OLEDem koupíte za 12 tisíc. Zlevnil sympatický Asus VivoBook 15

Témata článku: Vesmír, Země, USA, Teleskop Jamese Webba, ESA, Hubble, JWST, Dalekohled, Sochař, European Space Agency, Vesmírný dalekohled, Velryba, Fotka, Fotografie, SMCS, HST, James Webb, Joe Biden, Stephan, Galaxie, Messier, Obrázek, Webb, Mléčná dráha, Webbův teleskop

Google omezí neočekávané reklamy na Androidu. Nová pravidla pro jejich zobrazení mají konečně jasnou podobu

** Reklamy na Androidu - to je jedna velká džungle ** Vývojáři je cpou všude tam, kde to je jen možné ** Od září už budou mít celoobrazové reklamy jasně daná pravidla

Pro vývojářeReklamaMobilní hry
Před 25 lety skončila válka Microsoftu a Applu. Jobs přijal pomoc Gatese

** Deset let před uvedením iPhonu byl Apple na hranici bankrotu ** Firmu oživily návrat Steva Jobse a spolupráce s Microsoftem ** Jobs škrtal a s otevřenou náručí přivítal Office a IE

Bill GatesSteve JobsMicrosoftApple
Antarktida získá rychlý internet, povede tam první podmořský kabel
AntarktidaPřipojení k internetu

Tenhle čip proslavila omezení spojená s Windows 11. Co byste měli vědět o TPM

** Windows 11 budou požadovat, aby měl počítač TPM ** K čemu slouží, jak zjistit, zda jej v počítači máte? **Jak jeho případnou absenci vyřešit?

TPMWindows 11Bezpečnost