Vesmírný dalekohled Jamese Webba vyfotografoval nejvzdálenější hvězdu ve známém vesmíru | Foto: Coe, Welch, Larson et al.

Oživeno 5. srpna

Vesmírný dalekohled Jamese Webba (JWST) vyfotografoval nejvzdálenější hvězdu ve známém vesmíru. Jmenuje se Earendel a je asi 12,9 miliardy světelných let daleko.

Konkrétně se nachází v souhvězdí Velryby, v galaxii srpkovitého tvaru Sunrise Arc. Poprvé byla spatřena předchůdcem JWST, Hubbleovým vesmírným dalekohledem, již v březnu

Nový snímek v úterý na Twitteru zveřejnila skupina astronomů, která si říká „Cosmic Spring JWST“:

JWST tuto hvězdu dokázal zvěčnit díky tomu, že v daný okamžik byla perfektně zarovnaná s kupou galaxií, která se nachází před ní a ohýbá tak její světlo. Jinak řečeno, využil tzv. efektu gravitační čočky.

„To je opravdu šťastné zarovnání. Nikdo nikdy neviděl takto zvětšenou hvězdu, nemluvě o galaxii,“ komentoval to jeden člen výše zmíněné skupiny, Dan Coe ze Space Telescope Science Institute v americkém Marylandu.

Fotografie pořízené JWST