NASA | Artemis | SLS

První zážeh pro návrat k Měsíci. NASA chce v říjnu poprvé nastartovat část rakety SLS

• NASA pokračuje ve stavbě prvního kusu rakety SLS, která dopraví člověka znovu na Měsíc
  • Ještě letos má proběhnout testovací zážeh centrálního stupně
  • První let k Měsíci má proběhnout v příštím roce

NASA pracuje na návratu na Měsíc. Lidská noha by se měla povrchu vesmírného souseda dotknout v roce 2024, i když tento termín je více než optimistický.

Kosmická loď Orion a raketa SLS (Space Launch System) se postupně připravují na první let. Víceprezident Boeingu a programový manažér John Shannon prozradil na akci Glenn Memorial Symposium, kterou pořádala Americká astronautická společnost, že testy centrálního stupně rakety SLS probíhají bez problémů.

Centrální stupeň vychází z vnější palivové nádrže raketoplánu. Z bývalého vesmírného korábu si ale raketa bere především motory RS-25. Jejich testy už proběhly.

V lednu dorazil centrální stupeň do Stennisova vesmírného centra v Mississippi, kde probíhá soubor testů s názvem Green Run. Na konci těchto testů proběhne osmiminutový statický zážeh rakety.

Podle Shannona už byly dokončeny tři z osmi zkoušek. Jejich průběh pozdržela koronavirová krize, ale pokud se nic dalšího nestane, měly by čtyři motory RS-25 zaburácet letos v říjnu.

Test je prováděn na centrálním stupni rakety pro misi Artemis 1. Na konci příštího roku vynese SLS při svém prvním letu do vesmíru kosmickou loď Orion – ta už jednou letěla okolo Země na jiné raketě.

Orion zamíří na „oblet Měsíce“. Na rozdíl od Apolla 13 ale nepůjde jen o oblet s okamžitým návratem. Orion zůstane na oběžné dráze Měsíce po dobu šesti dnů. Raketa navíc vezme na cestu k Měsíci také 13 CubeSatů pro menší vědecký výzkum a testování technologií.

Na léto 2023 je předběžně plánován podobný let s lidmi, který otevře dveře misi Artemis 3, během níž dojde k přistání na povrchu Měsíce.

Start Artemis 1 v roce 2021 je prý realistický

Centrální stupeň je poslední části rakety, která ještě není úplně hotová. Ostatní komponenty už jsou více méně připravené pro kompletaci rakety. Centrální stupeň sice bude mít o jeden motor navíc ve srovnání s raketoplánem, ale od Země by se neodlepil.

Pomohou mu k tomu dva motory na tuhé pohonné hmoty, které si SLS v upravené podobě také bere od raketoplánu Space Shuttle. Celkem 10 segmentů těchto motorů (každý motor disponuje 5) bylo nedávno dodáno firmou Northrop Grumman a přepraveno do Kennedyho vesmírného střediska po železnici.

Shannon také potvrdil, že start Artemis 1 v roce 2021 je „realistický“ a že už probíhá výroba dalších dvou kusů SLS pro nadcházející mise – tedy včetně té, která dopraví člověka na Měsíc. Nedomnívá se proto, že by zrovna SLS stála za případným odkladem ambiciozního data přistání.

Otázkou ovšem je, jak to bude s lunárním modulem, jehož dodavatel se teprve vybírá. Největší překážkou mohou nakonec být už klasicky peníze. Sněmovna reprezentantů zatím schválila pětinu z požadovaných 3,3 miliardy dolarů pro vývoj landerů.

Diskuze (4) Další článek: Honor vyrobil svůj první router, levnější model s Wi-Fi 6 nenajdete