Historie scientologického hnutí
Počátky scientologického hnutí se datují obvykle rokem roku 1950, kdy americký spisovatel sci-fi literatury Laffayette Ron Hubbard (1911 – 1986) vydal svou publikaci Dianetika – moderní věda o duševním zdraví. Ve svém díle viděl naprosto revoluční a unikátní přístup k práci s lidskou duší a překonání všech tehdy známých psychologických a psychiatrických metod.
Jeho práce však vzbudila velmi rozporuplný ohlas. Většina odborné veřejnosti okamžitě odhalila fakt, že se vůbec nejedná o vědeckou teorii podpořenou skutečným výzkumem, ale pouze o různě pozměněné a svévolně reinterpretované poznatky freudovské psychoanalýzy, její jungovské nadstavby a dalších již známých psychologických konceptů.
Síla mysli ti pomůže
Hubbardova práce byla odborníky zcela odmítnuta a dokonce mu vynesla spory s úřady kvůli léčbě dianetikou bez lékařské licence (i dnes se v českých překladech vyskytují formulace jako „léčení“ nebo „pacient“). Přesto začala ve Spojených státech amerických vznikat tzv. dianetická centra, v nichž se scházeli a poskytovali své služby dianetičtí „poradci“.
Odborná religionistická literatura řadí scientologii na pomezí vlny Nového myšlení a Hnutí lidského potenciálu. Jedná se v zásadě o dva postupné vývojové stupně jedné linie. Nové myšlení má své těžiště především v 19. století a první polovině 20. století. Do jeho ranku lze zahrnout například i náboženskou společnost Křesťanská věda Mary Baker Eddyové.
V druhé polovině 20. století pak hovoříme o Hnutí lidského potenciálu, kam vedle scientologie řadíme např. i Silvovu metodu. Jednotícím prvkem je upření pozornosti na sílu lidské mysli a přesvědčení, že právě to, jak nás vidí naše mysl, nakonec určuje, kdo jsme a čeho můžeme dosáhnout.
Úkolem nauk, které řadíme do tohoto spektra, je odkrývat dříve netušené a dost možná neomezené možnosti jednotlivce, pomáhat mu rozvíjet jeho schopnosti a překonávat vše nežádoucí v jeho mysli, co ho na jeho cestě blokuje. Zákonitě se pak tato učení nacházejí někde mezi náboženstvím, pseudovědeckým léčebným působením a podnikáním v oblasti self-help.
Zrod scientologie
Stejně tak je na tom i dnešní Scientologická církev a její učení, v jehož centru stojí dianetika. Ačkoli šla Hubbardova kniha Dianetika zpočátku takřka „na dračku“, byla velmi záhy kvůli množícím se skandálům a žalobám stažena z prodeje. Hubbarda záhy opustil hlavní mecenáš jeho aktivit milionář Dan Purcell.

Navíc v té době prožíval nezdar i v osobním životě, když jeho druhá manželka Sára požádala o rozvod. Důvodem měla být Hubbardova „extrémní krutost, velká duševní muka a fyzické utrpení,“ které musela Sára v manželství s ním snášet.
V této pohnuté době let 1953 a 1954 se na pokraji osobního i ekonomického bankrotu L. R. H. rozhodl proměnit dianetiku v náboženství, které pojmenoval scientologie.
Konec konců už dříve prohlašoval, že jediný způsob, jak skutečně vydělat nemalé peníze, je založit si vlastní náboženství...
Na dalším listu rozebereme, jestli je scientologie skutečně náboženstvím.
Pokračování 2 / 4
Je scientologie skutečně náboženstvím?
Slovo scientologie L. R. H. poprvé použil patrně při jedné ze svých přednášek roku 1952 ve smyslu složeniny slov scio a logos ve významu „věda o vědění“ nebo podle dnešního výkladu „studium pravdy“. Jádrem nově vzniklé církve se stala Hubbardova mezinárodní asociace scientologů (zkr. HASI), která od roku 1952 fungovala v Londýně.
Z dianetických poradců se rázem stali duchovní s na první pohled rozeznatelnými vnějšími znaky: církevně vypadající oděvy s kolárky, za symbol vznikající církve byl přijat esoterický kříž s osmi rameny. Hubbard také vypracoval pokyny pro scientologické obřady, jako jsou křty, svatby a pohřby.
Církevní učení scientologie říká, že podstatou člověka je nesmrtelná duchovní bytost jménem thétan sídlící v lebce člověka. Ta žije celé triliony let a rodí se znovu a znovu do nových těl. Úkolem scientologie je osvobození thétana od engramů – blokací, které mu nedovolují být nesmrtelnou, božskou bytostí.

Cílem je „očištění“ thétana od engramů pomocí dianetického auditingu. Tím se thétan vydává na cestu po Mostě ke svobodě nejprve ke stavu clear a pak po osmi úrovních operujícího thétana (OT). OT už má plně rozvinuté všechny své schopnosti včetně těch, které jsou běžně považovány za nadpřirozené jako např. levitace a čtení myšlenek.
Dnešní církevní podoba scientologie tedy splňuje formální náležitosti církve. Má své svaté texty, osoby, symboly, místa, obřady, organizační strukturu i celé učení. To nakonec uznaly také úřady Spojených států amerických a po téměř 40 letech boje a soudních sporů v roce 1993 přiřkly scientologii náboženský statut.
Scientologie tím získala obrovské výhody obzvláště v odpuštění daňových dluhů v řádech milionů amerických dolarů. Uznání náboženského charakteru scientologického hnutí také znamenalo ukončení mnoha soudních sporů. Podle amerického práva jsou nyní často kritizované praktiky scientologie vnímány jako náboženské a tedy chráněné prvním dodatkem ústavy, který zaručuje náboženskou svobodu.
Námitky odpůrců
Mnozí odpůrci tvrdí, že scientologie přes veškerou vnější církevní fasádu a učení o nadpřirozených božských thétanech žádným náboženstvím ve skutečnosti není a že pouze přijala tento typ organizace, aby nemusela danit zisky z provozování podvodné, pseudovědecké, rádoby terapeutické metody.
O účelovosti církevní podoby scientologie zajisté není pochyb. Dokládají to nejen výše zmíněná slova L. R. H., ale také postoje a vyjádření samotných scientologů a dokonce řady scientologických duchovních. Ti v drtivé většině nejenže nenavštěvují společné „nedělní služby“ a ani jim nepřikládají žádný význam, ale někdy i otevřeně přiznávají, že je považují za frašku.
Stejně tak ale není pochyb ani o náboženskosti víry ve scientologii a její spásnou moc. Oddanost s jakou scientologové přistupují k zakladateli Hubbardovi, jeho knihám a pokynům zanechaným k dianetické metodě, se za jinou než náboženskou považovat nedá.
Nezpochybnitelně náboženská je zde víra v sílu a moc celého scientologického hnutí a jeho vliv na potenciál každého jednotlivého praktikujícího. Nelze pominout ani závěrečný eschatologický důraz na vítězství očištěných plně rozvinutých bytostí a jejich budoucí věčný život v blahobytu bez všeho zlého, očištění jednotlivců i celého světa od drog, válek a kriminality.
Náboženskost scientologie se tedy neprojevuje ve skutečnosti v explicitních vyjádřeních, jako jsou budovy, aktivity, symboly či obřady scientologů. Náboženskost scientologie je zcela implicitní, obsažená v jednání a postojích samotných věřících a dokonce v základech dianetiky, ačkoli byla zprvu budována a prezentována jako vědecká metoda.
Pokračování 3 / 4
Dianetika – mezi hypnózou a psychoanalýzou na cestě k závislosti
Dianetika, základní metoda, s níž scientologie pracuje, si klade za cíl odhalovat v tzv. preclearovi (a později i clearovi) tzv. engramy. Preclear (odvozeno z angličtiny: před vyčištěním) je někdo, kdo vnímá značné limity ve svém osobním, či pracovním životě a přichází do některého z dianetických center nejčastěji na základě vyplnění Oxfordského testu osobnosti a schopností nebo na některý z kurzů efektivní komunikace.
Engramy jsou jakási centra negativních zkušeností, bloky či zauzlení v naší mysli spojené s fyzickou bolestí, které si podle dianetiky v sobě nese každý jednotlivec nejen od svého raného dětství, ale dokonce z prenatálního období a z minulých životů. Tyto engramy jsou důvodem každé nepříjemnosti v našem životě a vytvářejí celé řetězce událostí. Na počátku každého řetězce je engram nazývaný basic a kdesi hluboko pod všemi těmito řetězci engramů s jejich basicy, jejichž odkrývání tvá mnoho let, leží engram nazývaný basic basic.
Postupné odkrývání jednotlivých řetězců a jejich basic engramů je cílem každého jednotlivého dianetického sezení, kterému se říká auditing. Auditing (odvozeno od poslouchání) je i v oficiálních scientologických materiálech považován za terapeutickou metodu. Spočívá v tom, že proti sobě usedne ve vzdálenosti asi jednoho metru výše zmíněný preclear (tedy vlastně klient) a auditor (posluchač, scientologická obdoba terapeuta).

Auditor postupuje přesně podle pokynů uvedených v dianetické příručce, kterou může mít dokonce během sezení v ruce k nahlížení. Provádí precleara 10 kroky auditingového sezení. V příručce jsou přesně popsány jednotlivé věty, které má auditor preclearovi během sezení říkat. Těch se musí držet po celou dobu auditingu. Auditor si během celého sezení dělá pečlivé poznámky a sezení si nahrává.
Preclear je po úvodních ujištěních podobných vstupu do hypnózy vyzván, aby zavřel oči a vybavil si co nejranější zážitek bolesti nebo něčeho nepříjemného. Ten poté popisuje a auditor se doptává na doplňující informace ohledně zvuků, vůní, dialogů v dané situaci, tělesných prožitků precleara, emocí apod. Následně nechává klienta znovu a znovu událost vyprávět, dokud se mu nepřestanou vybavovat nové podrobnosti.
Následně ho vyzve, aby si zkusil vybavit podobný, ale ještě dřívější zážitek, pokud takový má. Tímto způsobem se pak dostávají hlouběji a hlouběji do minulosti, až dojdou k basicu (původnímu engramu na řetězci). Poté, co si auditovaný vybaví všechny podrobnosti basicu, by mělo dojít k uvolnění, nástupu pozitivních až euforických emocí způsobených odhalením původu celého řetězce událostí.
Poté by měl auditor přivést precleara zpět do přítomnosti a ukončit sezení. To probíhá opět podobně jako při hypnóze. Auditor řekne slovo „zrušeno“, napočítá od pěti do jedné a luskne prsty. Poté by se měl cítit preclear bdělý. Auditing je u konce.
Cesta z reaktivní mysli do mysli analytické
Během celého sezení drží auditovaný v ruce kovové válce, které jsou součástí e-metru. To je přístroj, který má měřit jeho emocionální aktivitu. Jedná se o dva kovové válečky napojené dráty na stupnici s ručičkou, která ukazuje auditorovi, zda během auditingu dochází k čištění preclearových engramů. Čištěním se rozumí převádění engramů z reaktivní mysli auditovaného do jeho mysli analytické.
Reaktivní mysl se nachází pod úrovní vědomých procesů člověka a je podle dianetiky zodpovědná za naše zcela spontánní, nereflektované jednání. Ukládá negativní a bolestivé zkušenosti, ty jsou pak vyvolány zdánlivě podobnými krizovými situacemi a v důsledku toho se člověk zachová neadekvátně, což vede k jeho životním neúspěchům.
Analytická mysl oproti tomu je vědomou úrovní našeho jednání a myšlení, kterou můžeme plně ovládat. Poté, co je engram přesunut do analytické mysli, si ho preclear už plně uvědomuje, může s ním pracovat a tato jeho zkušenost už ho v jeho životě neblokuje. Po přesunutí všech engramů do analytické části mysli, se z člověka stává clear, protože jeho reaktivní mysl je zcela vyčištěna.
Tato struktura, v níž pozorný čtenář jistě snadno objevil Freudův koncept vědomí a nevědomí, se zdá naprosto logická a funkční. Bloky, o kterých zatím nevím, odhalím, odžiji si všechny s tím spojené negativní emoce, převedu je na vědomou úroveň a tím se s nimi vypořádám. Pak už na jejich základě nebudu nepřiměřeně reagovat a povede se mi v životě lépe.
Potřeba méně osobních vazeb, ale více peněz
Nebezpečím dianetické metody je však tzv. syndrom falešné paměti. Tím, že jsou auditingy prováděny i několikrát týdně ve snaze rozkrýt celé řetězce událostí, je na auditovanou osobu vyvíjen tlak, aby si stále vybavovala nové situace, detaily a návaznosti událostí.
Mysl ale v té chvíli přirozeně ve snaze vyhovět auditorovým požadavkům začne vytvářet vzpomínky, které však vůbec nemusejí být skutečné. Tak vznikají svědectví scientologů, kteří se díky auditingům propracovali až k engramům z prenatálních období a minulých životů.

Navíc jsou engramy ze své podstaty spojené s velkou fyzickou či emocionální bolestí a tedy nejčastěji i s nejbližšími osobami v našem životě. Každý auditovaný záhy zjistí, že jsou za jeho engramy zodpovědní členové jeho rodiny. Ve snaze zamezit vzniku nových engramů a změnit svůj život se scientolog postupně vzdává svých původních osobních vazeb.
S tím přichází také finanční závislost. Produkty, které klient potřebuje, aby mohl přejít po „mostě ke svobodě“, jsou čím dál dražší a potřeba nových auditingů a kurzů v touze po osobnostním rozvoji pořád větší. Vzniká tak dokonalá závislost na Scientologii z hlediska osobního i ekonomického.
Pokračování 4 / 4
Scientologie není jen církev a auditing
Scientologické hnutí zahrnuje kromě vlastní církve také nepřeberné množství dalších aktivit. Některé z nich svou příslušnost k Hubbardovu impériu veřejně nepřiznávají. Jejich propojení je pak možné dovozovat mimo jiné skrze personální obsazení vedoucích funkcí a užívání Hubbardových manažerských a vzdělávacích technologií.
Jiné z těchto organizací se však ke scientologii hlásí zcela otevřeně. Kromě již zmíněného Oxfordského testu osobnosti a různých kurzů zaměřených na osobnostní rozvoj a komunikaci, patří pod scientologické hnutí nemálo organizací, které nabízejí různé školící programy pro firmy v oblasti efektivity práce a personálního poradenství, jazykové vybavenosti zaměstnanců apod.

Se scientologií jsou takto spojeny např. firmy Performia, Business Success či jazyková škola LITE. Celé spektrum podnikatelských aktivit podporujících scientologii zastřešuje organizace nesoucí zkratku WISE (Světový ústav scientologických podniků). Další nadnárodní organizací je Asociace pro lepší žití a vzdělávání (zkr. ABLE), která zaštiťuje „dobročinné“ aktivity s názvem Narconon a Criminon.
Tyto dvě organizace se zaměřují na boj s drogami a kriminalitou. Zároveň tak šíří scientologické učení mezi lidi zasažené touto problematikou. Poměrně úspěšné jsou u nás vzdělávací centrum, mateřská a základní škola Basic (podrobně zde). Občanská komise pro lidská práva (zkr. CCHR) se zaměřuje na kritiku a diskreditaci klinické psychiatrie a psychologie (o nedávné pražské výstavě Psychiatrie: pomoc, nebo hrozba? si můžete přečíst zde).
Aktivity a organizace spadající pod scientologické hnutí v žádném případě netvoří přehledný a hierarchický systém. Postupně od roku 1950 vznikala nejrůznější centra dianetiky, nadace, společnosti, asociace a organizace. Jejich vliv a význam se postupně měnil a přeléval.
Vojenský řád, tajná služba a celebrity
Po dlouhou dobu (mezi lety 1967 – 1982) byla pravděpodobně hlavním centrem moci Sea Organization (zkr. Sea Org, SO). Tu vytvořil Hubbard v návaznosti na svou dřívější kariéru ve vojenském námořnictvu za účelem přenesení svých neustále kritizovaných a soudně stíhaných aktivit do mezinárodních vod. Rostoucí lodní flotila byla tvořena naprosto oddanými scientology, kteří při vstupu podepisovali kontrakt na službu trvající miliardu let.
Velitelem byl sám L. R. H., kterého členové Sea Org oslovovali „Commodore“. Nejvyšších stupňů operujícího thétana je možné dosáhnout skrze Vlajkovou servisní organizaci (FLAG), sídlící na lodi Freewinds ve městě Clearwater na Floridě a v současnosti je považována za ústředí celé rozvětvené organizace.
V současnosti nejmocnější muž scientologie David Miscavige se rekrutoval z Organizace komodorových poslíčků (Commodore Messenger Org), která sdružovala mladé lidi, většinou děti pokročilých scientologů, jejichž účelem byla osobní služba L.R.H. Byli tak v přímém styku se zakladatelem i s nejdůležitějšími dokumenty organizace.
V dospělosti se pak Miscavige stal ústřední postavou Centra náboženské technologie (Religious Technology Center, RTC), která vlastní licenci na všechny scientologické produkty a je tak možná aktuálně nejmocnější organizací scientologického hnutí hlavně z ekonomického hlediska.
Velmi kontroverzní jednotkou scientologického hnutí byla ve své době Guardian Office. Tato tajná služba měla za úkol shromažďovat informace na oponenty scientologie, infiltrovat mimo jiné i vládní úřady a získávat z nich citlivé dokumenty a kompromitující materiály na jejich čelní představitele. Po rozpuštění GO v roce 1981 převzal její agendu Úřad pro zvláštní záležitosti (O. S. A.).
Za zmínku jistě také stojí tzv. Celebrity Center, které slouží významným osobnostem hlavně z uměleckých kruhů. Osobnosti jako John Travolta, Tom Cruise, Chick Corea, Kelly Preston, Kirstie Alley a Priscilla Presley pomáhají propagovat a utvářet tvář Scientologie navenek.
Čím je scientologie tak zvláštní?
Je potřeba si ještě připomenout, v čem tkví zvláštnosti scientologie a jejího zakladatele L. R. Hubbarda. Je zvláštním paradoxem, že zatímco některá hnutí ve snaze o proniknutí do veřejného života svou náboženskost skrývají pod uměle vytvářenými vědeckými termíny a postupy, scientologie se vydala zcela opačným směrem a už desítky let pracně buduje svou církevní image.
Fascinující je pro mnohé sama legendami opředená osobnost Lafayette Rona Hubbarda. Zatímco skutečnosti jeho života před vydáním Dianetiky jsou podle všeho velmi prozaické, on sám kolem sebe dokázal rozprostřít auru všestranně nadaného člověka, bojovníka proti zkostnatělé psychologii a psychiatrii, válečného hrdiny a nepostradatelného výzkumníka dávných civilizací.
Jeho následovníci za téměř sedmdesát let existence hnutí rozšířili mýtus o Hubbardově genialitě až do rozměrů cimrmanovské komičnosti. Desítky publikací líčí Hubbarda tu jako spisovatele, skladatele a muzikovědce, sociálního pracovníka, vynálezce, jindy jako neohroženého dobrodruha nebo jako mořeplavce.

Hubbardova jedinečnost však ve skutečnosti nespočívá ani v eposu o jeho hrdinství ani jiných produktech charismatického procesu. Skutečným průkopníkem se L. R. Hubbard stal v oblasti multi-level marketingu, na jehož principech stojí samotná Scientologie i mnohé její podnikatelské aktivity.
Další prvenství mu patří v oblasti „alternativní vědy“ a svépomocné psychoterapie patřící do spektra zájmu Hnutí lidského potenciálu, jehož hlavní těžiště patří až do 70. let 20. století. Hubbard tak předběhl dobu o více než dvacet let.
Jak je vidět, scientologické hnutí zahrnuje nepřeberné množství aktivit, služeb a organizací. Omezený rozsah tohoto článku zdaleka neumožňuje zmínit všechny aspekty problematiky scientologie, jejího působení a zkoumání.
K dalšímu studiu doporučuji čtenářům články publikované v religionistickém čtvrtletníku Dingir. Celé vydání věnované Scientologické církvi je dostupné online zde. V rejstříku pod heslem Scientologie/dianetika pak najdete rozcestník ke všem článkům o scientologii, které byly v Dingiru publikovány.
Úvodní foto: Scientology Media, CC BY-SA 2.0
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně
Pseudovědy jsou postupy nebo znalosti, které jejich provozovatelé staví na úroveň vědeckých disciplín. Ale i když je propagují způsobem připomínající vědecké postupy, nedodržují při tom základní pravidla vědy nebo vycházejí z chybných předpokladů. Pseudovědy často předpokládají existenci dosud nepoznaných, někdy i duchovních sil. Jejich výsledky bývají neověřitelné, neopakovatelné.
Biorezonance | Homeopatie | Tradiční čínská medicína | Astrologie | Akupunktura | Plochá Země | Scientologie | Sisyfos