Psychedelické umělecké dílo? Ne, jen snímek měkkého materiálu pořízený elektronovým mikroskopem

Elektronový mikroskop zvládne skvěle vytvářet high-res obrázky atomových struktur tvrdých materiálů. Měkčí materiály však jeho paprsky mohou zničit, takže chtějí-li je vědci zobrazit, spoléhají obvykle na rentgen.

Odborníci z Lawrence Berkeley National Laboratory však nyní v  žurnálech Nature Communications a Nature Materials publikovali články, v nichž popisují, jak jim technika zvaná 4D-STEM dovolila pomocí elektronové mikroskopie zobrazit i měkké materiály, aniž by přitom došlo k jejich destrukci.

Z tiskové zprávy plyne, že studie zveřejněná v Nature Communications byla zaměřena na použití 4D-STEM k detailnímu prozkoumání objemového kovového skla, které má nepředvídatelnou molekulární strukturu.

Horní obrázek: vybrané difrakční vzorce elektronového svazku, které byly použity k vytvoření molekulární struktury zobrazené níže. Dolní obrázek: 4D-STEM mapuje molekulární strukturu tenkého filmu. (Zdroj: Colin Ophus/Berkeley Lab)

Díky novému postupu tým dokázal na atomové škále identifikovat slabá místa, která by v případě, že by sklo bylo vystaveno tlaku, mohla zapříčinit jeho prasknutí.

V rámci druhé studie se pak badatelé rozhodli podívat na molekulární uspořádání v polovodiči před a po přidání procesního aditiva. Výsledky tohoto výzkumu by prý mohly ovlivnit obor solární energie.

„Ukázali jsme, že když je nasazen 4D-STEM s našimi vysokorychlostními detektory, přizpůsobitelnými algoritmy a výkonnými elektronovými mikroskopy, tato technika může vědcům pomoci zmapovat atomové nebo molekulární oblasti v jakémkoli materiálu – dokonce i v měkkých materiálech citlivých na paprsky – který s předchozími technikami nebylo možné vidět,“ komentoval to Andrew Minor z LBNL.

Diskuze (2) Další článek: Bill Gates: Nebýt antimonopolních tahanic, Windows jsou dnes v každém telefonu

Témata článku: Technologie, Technika, Výzkum, Materiál, Mikroskop, Molekuly, Communications, Umělecké dílo, Blecha, Struktura, Prasknutí, Psyche, Elektronový mikroskop, Nature Materials, SNIMEK, Psyché, Obrázek, Nature Communications, Mikroskopy na Heureka.cz

Wear OS 2 pomalu zavírá krám. Po resetu nefungují poznámky ani Google Mapy, a brzy bude hůř

** Google připravil novou verzi aplikací Google Map a Google Keep ** Pokud si resetujete Wear OS 2 hodinky, už je nesputíte ** Je to jen čirá náhoda, nebo taktika, jak vás přimět k upgradu?

Google MapyWear OS