Putin vyhodil šéfa Roskosmosu a dosadil nového. Rusové se pak dohodli s NASA

Ruský prezident Vladimir Putin odvolal šéfa ruské vesmírné agentury Roskosmos Dmitrije Rogozina. Do čela úřadu dosadil dosavadního místopředsedu vlády Jurije Borisova. Důvod výměny Putin nesdělil, Kreml pouze na svých stránkách zveřejnil nařízení.

Borisov se vesmírným otázkám věnoval už během svého působení ve vládě, také se zabýval vojensko-průmyslovými komplexy. Vicepremiérem se stal v roce 2018, kdy nahradil právě Rogozina, který odešel do čela Roskosmosu.

Kam nyní zamíří Rogozin, v tuto chvíli není jisté. Jakožto šéf ruské vesmírné agentury na sebe v posledních měsících upozornil zejména kritikou sankcí, které na Rusko uvalil Západ kvůli válce na Ukrajině. Dokonce vyhrožoval odchodem Ruska z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) a „dárkem“ pro Severoatlantickou alianci v podobě jaderných zbraní Sarmat.

Kritiku si Rogozin vysloužil také poté, co se začátkem měsíce ruští astronauté na ISS vyfotografovali s vlajkami separatistických donbaských republik. NASA toto chování Rusů odsoudila a upozornila, že vesmír musí zůstat apolitický.

S Ruskem nicméně NASA spolupráci i kvůli ISS přetrhat nemůže, naopak obě strany krátce po odchodu Rogozina podle agentury TASS uzavřely dohodu, kdy si mezi sebou ruští a američtí kosmonauti při cestách na Mezinárodní vesmírnou stanici budou vyměňovat sedačky, tedy jednou poletí Američan v Sojuzu, jindy Rus ve Crew Dragon od SpaceX. Více jsme o této dohodě psali zde:

Spolupráci s Roskosmosem však přerušila mimo jiné kvůli agresivnímu chování Rogozina Evropská vesmírná agentura (ESA). Tento týden rozhodla, že s Ruskem nechce spolupracovat na misi ExoMars.

Diskuze (13) Další článek: V pondělí se začne očkovat čtvrtou dávkou proti covidu. Půjdete?

Témata článku: SpaceX, NASA, Kosmonautika, Rusko, Mezinárodní vesmírná stanice, Crew Dragon, ESA, Vláda, Vladimir Putin, Kreml, Vesmírná agentura, Roskosmos, Rus, ISS, Západ, TASS, Dmitrij Rogozin