Radioteleskopy ALMA ulovily donut rotující u supermasivní černé díry

• Soustava radioteleskopů ALMA ulovila spektakulární snímek gigantického prstence prachu a plynu
  • Tento prstenec obklopuje supermasivní černou díru v srdci galaxie M77
  • Jde o jakýsi extrémní vesmírný donut o velikosti asi 40 světelných let

Už jsme si zvykli, že soustava radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), která pracuje v poušti Atacama, dovede pořídit neuvěřitelné snímky z hlubokého vesmíru. Stále ale je na co se dívat.

Tentokrát ALMA ulovila spektakulární snímek gigantického prstence prachu a plynu, který obklopuje supermasivní černou díru v srdci galaxie M77. Je to takový extrémní vesmírný donut o velikosti asi 40 světelných let. Díky skvělým parametrům soustavy ALMA se vědcům podařilo pozorovat rozložení materiálu v prstenci ve výjimečném detailu.

Masatoshi Imanishi z japonské Národní astronomické observatoře a jeho kolegové poprvé spolehlivě potvrdili, že tento prstenec kolem supermasivní černé díry rotuje, a že má tvar, jaký vědci předpovídali.

Pozorování donutu u supermasivní černé díry v galaxii M77 má velký význam pro výzkum aktivních galaktických jader (AGN), tedy supermasivních černých děr v centrech galaxií, které horlivě pohlcují hmotu a tryskají z nich polární výtrysky hmoty. Právě donuty jsou podle odborníků klíčem k tomu, jak se aktivní galaktická jádra jeví v našich teleskopech.

Když se astrofyzici pokoušeli vysvětlit rozmanité vlastnosti aktivních galaktických jader, tak dospěli k tomu, že by kolem supermasivních černých děr měly rotovat struktury podobné donutu. Problém je ale v tom, že tyto donuty nejsou příliš nápadné. Jejich strukturu může detailně pozorovat až teď soustava ALMA.

ALMA dokázala sledovat dvě molekuly z plynu, který tvoří zmíněný donut. Jde o kyanovodík (HCN) a formylové ionty (HCO+). Specifické emise záření těchto dvou molekul plynu byly zásadní pro sledování pohybů hmoty v donutu.

Badatelé zjistili, že pozorovaný donut není úplně perfektním prstencem. Ve skutečnosti má poněkud asymetrický tvar a jeho pohyb je komplikovaný. Rotace donutu sice sleduje rotaci supermasivní černé díry, ale zahrnuje také další pohyby náhodného charakteru.

Imanishi a spol. se domnívají, že by to buď mohl být následek kolize galaxie M77 s malou galaxií anebo dozvuk horké fáze aktivity galaktického jádra.

Foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Imanishi et al.

Diskuze (6) Další článek: Podívejte se na nové Thinkpady od Lenova pro rok 2018

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Černé díry, Malá galaxie, Galaxie, Plyn, Díra, Alma, HCN, Atakama, Prstenec, Velký význam, Galaktické jádro, Radioteleskop, Sledování pohybů, Skvělý parametr, Blízký, AGN, Černá díra, Hluboký vesmír, Světelný rok

Jak a proč používat alternativní DNS: Zrychlí internet a odblokuje weby

** Alternativní DNS servery mohou zpříjemnit surfování na internetu ** Existuje několik ověřených alternativ, nejen známé DNS od Googlu ** Alternativní DNS však mají i své nevýhody, pozor na ně

Petr Březina | 31

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let