Vesmírné starty

Raketa Atlas vynesla na oběžnou dráhu vojenský bezpilotní raketoplán

Z kosmodromu na mysu Canaveral v neděli 17. května v 15.14 odstartovala raketa Atlas V, která na oběžnou dráhu vynesla armádní raketoplán X-37B. Je to už jeho šestá mise, jejíž cíle tentokrát nejsou kompletně tajné.

Start rakety jste mohli sledovat online s českým komentářem:

Stream přináší Mall.TV a pořad Vesmírné starty.

První start pod novou složkou americké armády

Miniraketoplán bude operovat na nízké oběžné dráze, na kterou jej raketa dostane asi za dvacet minut od startu. Misi mají vůbec poprvé na starost Vesmírné síly Spojených států amerických (United States Space Force USSF), což je jedna z šesti složek americké armády. Vznikla teprve v prosinci 2019 po zániku předchozí organizace Air Force Space Command a jejím cílem je organizovat kosmické síly s cílem chránit zájmy USA a spojenců.

Dřívější mise miniraketoplánu organizovalo letectvo Spojených států amerických. Ve své výbavě má dva kusy tohoto letounu, který může na oběžné dráze strávit měsíce až roky. Zatímco při startu je umístěný na vrcholku nosné rakety, přistát dokáže sám jako kluzák.

Raketoplán X-37B začala v roce 1999 vyvíjet NASA s Boeingem jako X-37A. V roce 2004 převzala projet DARPA, která zahájila jeho testy. V roce 2006 oznámilo americké letectvo, že vyvinulo vlastní variantu s označením X-37B nebo také Orbital Test Vehicle (OTV). Ještě před modelem X-37B byl vyroben jeden menší X-37A, který ale neměl vlastní pohonnou jednotku a sloužil jen k testování klouzavého letu.

X-37B

OTV-3 11. prosince 2012 17. října 2014 674 dní
OTV-4 20. května 2015 7. května 2017 717 dní
OTV-5 7. září 2017 27. října 2019 779 dní
OTV-6 16. května 2020 neznámé

Tajná mise, ale dva známé experimenty

K vynesení miniraketoplánu se použije osvědčená nosná raketa Atlas V ve své nejslabší konfiguraci označované 501. Číslo 5 značí pětimetrový aerodynamický kryt, nula znamená, že na raketě nejsou žádné pomocné urychlovací stupně na tuhé pohonné látky a jednička říká, že horní stupeň Centaur je vybaven jedním motorem.

Mise původně spadala pod americké letectvo a byla označována OTV-6, ale po loňském zřízení Kosmických sil se její označení změnilo na USSF-7. Mise tohoto stroje jsou z jeho armádní podstaty většinou zahaleny mlčením. Jak dlouho miniraketoplán na oběžné dráze zůstane, tedy veřejnost neví.

Dozvěděli jsme se však alespoň o některých experimentech, které jsou na palubě. Dva patří agentuře NASA - jeden experiment je destička se vzorky, pro sledování reakcí vybraných materiálů na podmínky v kosmu. Druhá studie zkoumá vliv záření okolního prostoru na semena. Kromě toho se v nákladovém prostoru miniraketoplánu ukrývá malá družice, kterou postavili kadeti Akademie vzdušných sil.

Diskuze (44) Další článek: Týden mobilně 533: Jsme zpátky ve studiu a zase se děly věci!

Témata článku: USA, Raketa, Vojenství, Armáda, Boeing, Raketoplány, DARPA, Vesmírné starty, Akademie, OTV, Mise, Start, Orbital Test Vehicle, Atlas, Přímý přenos, Dráha, Raketoplán, Oběžná dráha, Canaveral