Raketa | Automobily | Rekordy

Raketa na kolech Bloodhound SSC rekord nepřekoná – nejsou peníze

Britský projekt Bloodhound SSC debutoval v září 2015. Ambiciózním záměrem bylo navrhnout a postavit vozidlo, které by bylo schopné překonat rychlost 1000 mil za hodinu (1609 km/h). Ačkoli myšlenka zaujala mnoho štědrých investorů, ocitl se nakonec celý projekt „na suchu“. Pokoření rekordu se tak téměř jistě v dohledné době nedočkáme.

V říjnu tohoto roku byla finanční situace kolem nejrychlejšího auta světa natolik nahnutá, že celý projekt skončil v nucené správě. Úmyslem správce však bylo dotáhnout vše do zdárného konce. K tomu ovšem byla nutná finanční injekce ve výši 32 milionů amerických dolarů (asi 728 milionů korun).

Projekt končí v propadlišti dějin

Ani veškerá snaha však nepřinesla kýžené ovoce. Nucený správce tak minulý týden oznámil, že se nepodařilo získat potřebné finanční prostředky na pokračování projektu. Bloodhound SSC tak s největší pravděpodobností skončí v propadlišti dějin.

Vozidlo bylo vybaveno motorem Rolls-Royce Eurojet EJ200 ze stíhacího letounu Eurofighter Typhoon a třemi raketovými motory Nucleus od firmy Nammo. Celkový výkon je odhadován na 135 000 koňských sil. Podle původních plánů mělo v příštím roce překonat rychlost 965 km/h a pokud by vše šlo podle plánu, v roce 2020 až 2021 měl být uskutečněn pokus o překonání světového rekordu.

Projekt Bloodhound byl velmi populární a na seznamu sponzorů se objevily společnosti jako Jaguar Land Rover, Rolls-Royce (letecká divize, nikoli automobilka), Geely, Castrol, Rolex a mnoho dalších. Ani to však nestačilo na zdárné dokončení.

Doufá už jen rekordman

Patrně jediným člověkem, který ještě nezlomil hůl, je vedoucí projektu Andrew Duncan Green. Ten v září 1997 stanovil a následně v říjnu téhož roku ještě překonal dodnes platný pozemní rychlostní rekord. S vozidlem ThrustSSC dosáhl rychlosti 1223,657 km/h a doufal, že nyní nejen porazí svůj rekord, ale že se stane prvním člověkem, který na zemi překoná hranici 1000 mil za hodinu.

V rozhovoru pro magazín Autocar Green vyjádřil své přesvědčení, že stále existují investoři, kteří mají zájem podílet se na projektu. Uvedl, že Bloodhound SSC a jeho systémy jsou funkční a je jen otázkou financí, zda bude možné pokračovat v testování a vylepšování vozidla. Sám ale uznává, že naděje rychle blednou.

Realita je však ještě o něco smutnější: nadzvukové vozidlo je podle BBC nyní nabízeno zájemcům za částku 319 000 dolarů (asi 7,2 milionů korun). Server Digital Trends tuto informaci glosuje hláškou, že pokud hledáte originální vánoční dárek, máte jedinečnou příležitost.

Diskuze (8) Další článek: Nejpoužívanější heslo bylo letos opět 123456. Lidé se pořád nepoučili

Témata článku: Evropa, Raketa, Automobily, Velká Británie, Rekordy, Světový rekord, Geel, Rekord, Finanční situace, Kýžené ovoce, Finanční injekce, Britský projekt, REK, Jaguar/Land Rover, Vylepšování, Vozidlo, Eurofighter, Jedinečná příležitost, Jediný člověk, Zdárný konec, Původní plán, První člověk, Největší pravděpodobnost, Celkový výkon, Bladhaund SSC


Určitě si přečtěte

Zranitelnost platebních karet Visa umožňuje zločincům obejít limit při bezkontaktních platbách

Zranitelnost platebních karet Visa umožňuje zločincům obejít limit při bezkontaktních platbách

** Odborníci přišli na to, jak obejít limit bezkontaktních plateb ** Stačí zařízení, ovlivňující komunikaci mezi kartou a terminálem ** Stahují se nad bezkontaktními platbami mračna?

Karel Kilián | 79

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

** Domácí 3D tisk je dnes už finančně dostupný prakticky všem ** Lacinou tiskárnu pořídíte za pár tisíc korun ** Jak vlastně tisk probíhá a jak navrhnout, co vytisknout

Jakub Čížek | 63

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

** Za neúspěchem Microsoftu v mobilech stojí i Windows 8 ** Microsoft pozdě naskočil do rozjetého vlaku ** Uživatelé neměli zásadní důvody, proč přejít

Karel Kilián | 132