• Raketa SLS (Space Launch System) se chystá na první start
  • SLS bude vynášet k Měsíci kosmickou loď Orion
  • V rámci prvního letu (Artemis 1) poletí bez posádky, při dalším letu astronauté oblétnou Měsíc
Raketa SLS se vydá na startovací rampu. A jednou poletí na Měsíc. Podívejte se, z čeho se skládá | Foto: NASA

SLS se chystá na první start

Nová raketa SLS se chystá na svůj první start. Oficiálně tím započne program Artemis, který naváže na úspěchy Apolla a dopraví člověka na povrch Měsíce. Trvale a ve spolupráci s mezinárodními partnery.

SLS bude k Měsíci dopravovat kosmickou loď Orion s posádkou. Při prvním letu (pro SLS, Orion už jednou letěl) ale bude kosmická loď samozřejmě ještě prázdná.

Než se SLS odlepí od Země, proběhnou testy na startovací rampě. Na ní se vydá ve čtvrtek 17. března. Pásový přepravník s celou sestavou vesmírné rakety i odpalovací věže se dá do pohybu okolo 22:00 našeho času. Cesta na startovací komplex LC-39B potrvá 6 až 12 hodin. Pásový přepravním Crawler při tom ujede vzdálenost 6,8 km.

Vlevo pásový přepravník Crawler, vpravo cesta, po které se vydá. Dole na fotografii je montážní hala VAB, ve které se SLS sestavuje. Startovací komplex 39B je vlevo nahoře. Vedle něj (vpravo) je komplex 39A, který dnes využívá SpaceX. Foto: NASA

Váš názor Další článek: Vy a počítač: Používáte automatické aktualizace aplikací a programů?

Témata článku: Technika, Vesmír, SpaceX, NASA, Kosmonautika, Artemis, Země, Elon Musk, Raketa, SLS, Artemis 1, Orion, Slunce, Gateway, Měsíc, Crew Dragon, ESA, Boeing, Apollo, Saturn, Záchranná věžička, Orion Crew, Palivo, Aerojet Rocketdyne, STS

Jak přečíst platební kartu mobilem a k čemu je to dobré

Pokud vlastníte telefon s technologii NFC, můžete prostřednictvím aplikace pro Android zkusit načíst údaje ze své bezkontaktní karty. Vyzkoušíte si tak třeba, jak moc je náchylná k případnému RFID skimmingu.

NávodyMobilní aplikace

Skenujte telefonem. Podívejte se, co všechno umí bezplatná aplikace Microsoft Lens

Aplikací pro skenování dokumentů je celá řada, nicméně Lens od Microsoftu těží z napojení na OneDrive nebo možností přímého exportu do Wordu.

NávodyMobilní aplikaceMicrosoft

Test pěti solárních nabíječek. Od malé a zbytečné po skvělou, která utáhne i notebook

Přenosné solární nabíječky jsou určeny především pro drobnou elektroniku, ty větší si ale poradí i s notebooky velkými powerpacky nebo kombinací všeho.

Srovnávací testSolární energie