Raketa SLS se vydá na startovací rampu. A jednou poletí na Měsíc. Podívejte se, z čeho se skládá

• Raketa SLS (Space Launch System) se chystá na první start
  • SLS bude vynášet k Měsíci kosmickou loď Orion
  • V rámci prvního letu (Artemis 1) poletí bez posádky, při dalším letu astronauté oblétnou Měsíc

SLS se chystá na první start

Nová raketa SLS se chystá na svůj první start. Oficiálně tím započne program Artemis, který naváže na úspěchy Apolla a dopraví člověka na povrch Měsíce. Trvale a ve spolupráci s mezinárodními partnery.

SLS bude k Měsíci dopravovat kosmickou loď Orion s posádkou. Při prvním letu (pro SLS, Orion už jednou letěl) ale bude kosmická loď samozřejmě ještě prázdná.

Než se SLS odlepí od Země, proběhnou testy na startovací rampě. Na ní se vydá ve čtvrtek 17. března. Pásový přepravník s celou sestavou vesmírné rakety i odpalovací věže se dá do pohybu okolo 22:00 našeho času. Cesta na startovací komplex LC-39B potrvá 6 až 12 hodin. Pásový přepravním Crawler při tom ujede vzdálenost 6,8 km.

Vlevo pásový přepravník Crawler, vpravo cesta, po které se vydá. Dole na fotografii je montážní hala VAB, ve které se SLS sestavuje. Startovací komplex 39B je vlevo nahoře. Vedle něj (vpravo) je komplex 39A, který dnes využívá SpaceX. Foto: NASA

• Artemis 1: Nepilotovaný let, kdy bude loď Orion navedena na oběžnou dráhu kolem Měsíce a pak zpět k Zemi. Termín: konec roku 2022
Váš názor Další článek: Vy a počítač: Používáte automatické aktualizace aplikací a programů?